•  
      منبع خبر : 1003
      تعداد بازدید: 215
      کد: 198081
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      در برابر کرونا به چیزی بیشتر از دارو نیاز داریم؛

      جهاد الکترونیک در شهر هوشمند مشهد

      تا این لحظه نه داروی قطعی و نه چشم‌اندازی نزدیک از ساخت واکسن برای ویروس کرونا وجود ندارد، اما اگر به داروهای نسبتا موثری برای درمان این بیماری دست یابیم، آیا می‌توان به راحتی ریسک ابتلا به ویروسی را پذیرفت که هنوز به‌درستی آن را نمی‌شناسیم و هر روز با یک خبر جدید در مورد آن سوپرایز می‌شویم؟
      جهاد الکترونیک در شهر هوشمند مشهد

      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، در برابر اپیدمی کرونا، به چیزی بیشتر از دارو نیاز است و نباید به آزمایشگاه ‌های پزشکی و ویروس‌شناسی وابسته باشیم بلکه باید برای مقابله با آن خودمان عمل کنیم. در شرایطی که هنوز توان پزشکی مقابله با ویروس را کسب نکرده‌ایم، چاره‌ای جز پرهیز از رویارویی با آن را نداریم و راهکار اصلی در این زمینه، کاهش ارتباط مستقیم افراد است تا از این طریق زنجیره انتقال ویروس شکسته شود. اما در این زمینه چه کرده‌ایم؟

      شکی نیست که لااقل هنوز در خیابان زورمان به کرونا نمی‌رسد. پس بهتر است زمین بازی را عوض کنیم؛ از طاعون گرفته تا آنفولانزای اسپانیایی در دوره‌ای رخ دادند که هنوز تنها راه مقابله با چنین همه‌گیری‌های جهانی، جستجو برای یک دارو بود که البته نتیجه‌ای تأسف‌بار داشت. اما آیا در قرن بیست و یکم نباید لااقل کمی هوشمندتر از گذشته باشیم؟ آیا انتظار زمانی نامعلوم برای کشف دارو و واکسن تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؟ به نظر می‌رسد این بار لازم است در جبهه دیگری با این ویروسِ همچنان ناشناخته مبارزه کنیم؛ کمی هوشمندانه‌تر از قبل ...
      اولین شهر کشور در میان هوشمندها
      شهرداری مشهد با محوریت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، اولین گام را در این راه برداشت و به عنوان اولین شهر کشور آیین‌نامه دورکاری را برای پرسنل شهرداری تنظیم و شرایط فنی آن را مهیا کرد. به نظر می‌رسد این اپیدمی جهانی، در کنار همه مشکلاتی که به وجود آورده منشأ تحولی مثبت و روبه جلو در نحوه زندگی افراد و نیز امور کاری باشد که حتی پس از دوران کرونا هم ماندگار شود. بدیهی است که امکان پیشگیری از بیماری و کنترل شرایط در خانه، بیش از هر محیط عمومی دیگری وجود دارد.
      فراهم‌سازی بستر دورکاری کارکنان در شهرداری مشهد یکی از اقداماتی بود که سازمان فاوا شهرداری خیلی زود برای آن دست به کار شده؛ چنانکه خارج از روال اداری مرسوم و به گونه‌ای که بیشتر شبیه یک مانور عملیات جهادی در عرصه فنی بود، شرایط دورکاری را برای پرسنل فراهم کرد.
      این اقدام علاوه بر اثرات مطلوب در کنترل اپیدمی کرونا، نتایج مثبت دیگری همچون صرفه‌جویی در منابع سازمانی را نیز به همراه داشته است. مصرف کمتر انرژی در ساختمان‌های اداری در نتیجه حضور کمتر کارکنان و حذف برخی هزینه‌ها که با دورکاری پرسنل محقق می‌شود، از مزایای این طرح بوده است.
      باهوش‌تر از ویروس باشیم
      همان‌طور که کره جنوبی تحسین دیگر ملت‌ها را برانگیخت و برگ برنده‌اش هوشمندسازی فرایندهای زندگی شهروندانش بود. شهرهای هوشمند نه تنها در شرایط عادی زندگی، بلکه در چنین بحران‌هایی نیز یک گام از سایرین جلوترند و کیفیت بالاتری را برای زندگی شهروندان فراهم می‌کنند.
      اکنون باید دید مشهد به عنوان شهری که پیشگام هوشمندسازی خدمات شهری در کشور بوده و در بسیاری از حوزه‌ها گوی سبقت را از پایتخت نیز ربوده، در این روزها چه کرده است؟
      پیش از این نیز بسیاری از فرایندها و خدمات شهرداری همچون استعلامات و امور شهرسازی، حمل و نقل و ... الکترونیکی شده و از طریق پایگاه‌های اینترنتی e.mashhad.ir و mobile.mashhad.ir در اختیار شهروندان قرار گرفته بود. اما این روزها که برای در امان ماندن از کرونا، نیازمند کاهش تردد در اماکن عمومی هستیم، ارائه الکترونیک خدمات بیش از هر زمان دیگری به کار می‌آید؛ چراکه خانه از هر جای دیگری امن‌تر است.
      تجربه زندگی در یک شهر الکترونیک
      وقتی در سال 98 نخستین شهرداری الکترونیک کشور در منطقه 12 و سپس در منطقه 8 مشهد آغاز به کار کرد، به مزایایی همچون عدم نیاز به صرف زمان برای رفت و آمد و تسریع و تسهیل ارائه خدمات در شهرداری‌های الکترونیک اشاره می‌شد، اما کسی تصور نمی‌کرد که خدمات غیر حضوری در روزهایی همچون بحران کرونا چقدر به کار می‌آید. از این رو روند الکترونیک کردن مناطق شهرداری مشهد، پس از آغاز این اپیدمی سرعت بیشتری گرفت، به گونه‌ای که در زمانی کوتاه، شهرداری مناطق 1، 10 و 11 نیز الکترونیک شدند. طبق برنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، تا پایان سال جاری تمام مناطق شهرداری مشهد الکترونیک خواهند شد و از این حیث نخستین شهر در کشور خواهد بود که ارائه خدمات در تمام مناطق مختلف شهری به شهروندان به صورت غیر حضوری و با سرعت و کیفیت بالاتر انجام می‌شود.

      از موبایل خود غافل نشوید!
      در روزهایی که بیش از نیمی از مردم دنیا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه‌اند، بهتر است از خانه خارج نشویم و یا مدت حضور در محیط بیرون را به حداقل برسانیم و تماس خود را با سطوح و اجسام کاهش دهیم. از این رو هوشمندانه‌تر است اگر از امکاناتی که از طریق تلفن همراه در دسترس ماست بیشتر استفاده کنیم. اپلیکیشن‌های موبایلی همچون «نقشه همراه مشهد» و «شهر من» این روزها بیشتر به کار می‌آید. توزیع ماسک از طریق اپلیکیشن «شهر من» در کنار سایر امکانات آن به عنوان یک اپیکیشن جامع شهروندی، بسیاری از امور روزمره ما را آسان‌تر می‌کند. همچنین جانمایی مراکز درمانی ویژه کرونا، داروخانه‌ها و سایر اماکن مربوطه، در کنار اطلاعات جامعی از مسیرها و اماکن شهری، بر روی «نقشه همراه مشهد» می‌تواند راه ما را کوتاه‌تر کند. اشتراک اطلاعات این نقشه و همچنین داه‌های سامانه sdi شهرداری مشهد، با نهادهایی همچون دانشگاه علوم پزشکی، سبب شده تا با تحلیل و آنالیز نواحی مختلف جمعیتی شهر و شناسایی مناطق پرخطر، اقدامات موثری برای پیشگیری از شیوع این بیماری برداشته شود.
      دست در جیب خود نکنید 
      کاهش زمینه استفاده از پرداخت‌های نقدی و تماسی، موضوع مهم دیگری است که نباید از آن غافل شد. استفاده از پول نقد و حتی کارت بانکی، این روزها یکی از راه‌های انتقال ویروس به شمار می‌رود. اپلیکیشن پرداخت «تاپ» یکی از راه‌هایی است که شهرداری مشهد پیش پای شهروندان گذاشته تا نه تنها از پول نقد، بلکه از «من‌کارت» نیز بی‌نیاز باشند. پرداخت بهای خدمات تاکسی، اتوبوس و قطار شهری از این طریق، نه تنها ساده‌ترین روش، بلکه مطمئن‌ترین راه برای کاهش تماس با اشیاء آلوده احتمالی است؛ چرا که تنها با استفاده از گوشی همراه و اسکن یک کیو آر کد صورت می‌گیرد. علاوه بر این، اپلیکیشن «کیپاد» نیز برای پرداخت کرایه قطار شهری و خطوط BRT قابل استفاده است و طبق برنامه سازمان فاوا شهرداری مشهد، در آینده امکان استفاده از سایر اپلیکیشن‌های پرداخت نیز در این زمینه فراهم می‌شود.
      در شرایط فعلی ممکن است نهادهای ذی‌ربط تحت شرایطی، ناچار به اعمال‌ محدودیت تردد اتومبیل‌ها از درب منازل، برای کاهش تردد شهروندان شوند. به همین دلیل امکان دریافت مجوز تردد به صورت الکترونیکی در شرایط مذکور فراهم شده تا اشخاص و نهادهایی که برای ارائه خدمات به شهروندان هستند بتوانند به دور از کاغذبازی‌های مرسوم، این مجوز را دریافت کنند.
      دورکاری‌ها چگونه انجام می‌گیرد؟
      در وضعیت یک اپیدمی ویروسی مسری، کاهش حضور افراد در محیط‌های عمومی، زنجیره انتقال بیماری را محدود می‌کند و دقیقا در همین روزهاست که دورکاری مشاغل مختلف، نه موضوعی لوکس، بلکه واجب می‌شود. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز در ادامه برنامه‌های خود برای هوشمندسازی مشهد و نیز تمهیدات ویژه این روزها، زیرساخت‌های ارتباطی و امکان دورکاری برای تمامی پرسنل شهرداری مشهد را فراهم کرده است.
      انتقال تماس شماره تلفن‌های شبکه (voip) بر روی تلفن‌های شخصی پرسنل شهرداری و پاسخگویی 100درصدی به درخواست های این حوزه، از اقداماتی بوده که در این زمینه انجام شده تا امکان ارائه خدمات از منزل توسط پرسنل وجود داشته باشد.
      همچنین امکان ارتباط کارکنان کلیه بخش‌های شهرداری با یکدیگر که پیش از این از طریق سامانه lync در درون شهرداری صورت می‌گرفت، اینک با استفاده از تلفن همراه و سیستم pc کارکنان از منزل نیز در دسترس است تا فرایند انجام امور دچار خللی نشود. همچنین امکان تشکیل ویدئو کنفرانس و جلسه مجازی نیز از این طریق وجود دارد.
      در برخی جلسات که عمدتا مربوط به مدیران ارشد یا ارتباط با مدیران برون‌سازمانی است نیز از یک نرم‌افزار تحت وب بهره گرفته شد که صرفا با دسترسی به یک مرورگر برای شرکت‌کنندگان میسر گردید. این روش به عنوان یک سیستم ویدئوکنفرانس تحت وب، با توجه به عدم نیاز به پهنای باند بالا و حفظ کیفیت ارتباط با وجود افزایش تعداد حاضران در جلسه، شرایط مطلوبی را برای حضور شرکت‌کنندگان فراهم ‌آورد و با توجه به عدم نیاز کاربر به یک اپلیکیشن خاص، دسترسی به آن را در هر زمان و با استفاده از هر ابزار ارتباطی برای افراد میسر می‌کرد. بیش از 200 جلسه در سطح اول مدیریت شهری و حتی میان کلان شهرها با بهره گیری از این شیوه از سوی سازمان فاوا مدیریت شده است.
      در کنار سیستم اتوماسیون اداری شهرداری که پیش از این نیز به شیوه دورکاری در دسترس بود، هم‌اکنون امکان دسترسی به تعدادی از سامانه‌های دیگر همچون سامانه‌های مالی از راه دور نیز به وجود آمده تا در صورت لزوم، کارشناسان مربوطه بتوانند از منزل نیز امور را پیگیری کنند. تأمین امکانات سخت‌افزاری و تقویت زیرساخت شبکه‌ اختصاصی و مناسب (VPN)، به میزان 896 مورد نیز در همین راستا صورت گرفت تا امکان دسترسی پرسنل از منزل به سیستم خود و سامانه‌های موجود در آن در شهرداری فراهم گردد. همچنین حدود هفت هزار نفر از کارکنان و تعدادی ازپیمانکاران شهرداری نیز از سیستم اتوماسیون اداری و سامانه‌های گوناگون شهرداری استفاده کرده‌اند.

      در مجموع می‌توان گفت امکاناتی که برای هوشمندسازی زندگی شهروندان در مشهد ایجاد شده و در جریان اپیدمی اخیر با واکنشی به موقع، گسترش یافته است، یکی از امتیازاتی به شمار می‌رود که برای غلبه بر بحران کرونا نباید از آن غافل شد. بی‌شک در برابر چنین ویروس خطرناکی، چاره‌ای جز هوشمند بودن و استفاده از تمام امکانات و فرصت‌های فراهم شده برای پیشگیری از بیماری نداریم. 

      تعداد بازدید: 215
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 1
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .