•  
      منبع خبر : 1002
      تعداد بازدید: 184
      کد: 128929
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      با پارلمان شهری مشهد مقدس (84)؛

      پیگیری مصوبه احداث پروژه خط 3 سامانه اتوبوسرانی تندرو مشهد

      خط 3 سامانه اتوبوس‌های تندروی شهر مشهد قطعاً جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل شهر مشهد خواهد داشت به صورتی که این خط از شهرک شهید رجایی آغاز و بعد از طی مسیر از بولوار مصلی، خیابان نواب صفوی، حرم مطهر، میدان شهدا، میدان فردوسی، بولوار معلم و بولوار امامیه درنهایت به الهیه شهرک غرب متصل می‌کند.
      پیگیری مصوبه احداث پروژه خط 3 سامانه اتوبوسرانی تندرو مشهد

      در این گزارش به آخرین وضعیت مصوبه احداث پروژه خط 3 سامانه اتوبوسرانی تندرو (بی آر تی) مشهد که در دی ماه سال 93 به تصویب رسید، پرداخته می‌شود.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، روند رشد شتابان کلان‌شهرها در جهان، توأم با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل و نقل درون‌شهری به وجود آورده است از این رو، معضل مذکور از چالش‌های اساسی فراروی برنامه‌ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تأثیر گذاشته است.
      در واقع در سال‌های اخیر روند رو به رشد آلاینده‌ها و افزایش ترافیک باعث شد که مهندسان را بر آن دارد که برای حل این معضل به دنبال راهکار باشند، یکی از این راهکارها سامانه اتوبوس‌های تندرو یا BRT است. سیستم اتوبوس‌های تندرو باعث کاهش عواملی چون زمان سفر، کاهش آلاینده‌ها، کاهش ترافیک و... می‌شود.
      توسعه سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) موضوعی است که کلان‌شهری چون مشهد به دلیل مشکلات فراوان ترافیکی نیازمند آن است و بعد از تجربه موفق در جابه‌جایی مسافران توسط خط یک بی آر تی و همچنین تجربه موفق در پایتخت این بار احداث خط 3 بی آر تی به دلیل نیاز بیشتر نسبت به خط 2 آن موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفته است.
      برای این مهم شهرداری مشهد نیازمند مصوبه‌ای از شورای اسلامی شهر مشهد بود که احداث این خط در دهم دی‌ماه سال 93 مورد تصویب شورای چهارم قرار گرفت که این مصوبه به‌قرار زیر است:
      ماده‌واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود پروژه احداث خط 3 سامانه اتوبوسرانی تندرو (بی آر تی) مشهد مقدس را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به‌صورت بی‌نام به روش «ساخت، بهره‌برداری و انتقال» (B.O.T) در مسیری به طول 25 کیلومتر و مبلغ کل سرمایه‌گذاری معادل یک هزار و 499 میلیارد و 760 میلیون ریال به یکی از دو روش پیشنهادی به شرح جداول و مدارک پیوست (مهرشده توسط شورای اسلامی شهر) اجرا نماید.
      تبصره 1- ظرفیت عملیاتی پروژه بالغ‌بر 30 میلیون مسافرت در سال است و درآمدهای پروژه از محل فروش بلیت و دریافت یارانه تأمین می‌شود.
      تبصره 2- شهرداری مشهد مکلف است قرارداد و پیوست‌های آن (به‌ویژه قیمت و مشخصات فنی تجهیزات، ناوگان) و میزان یارانه قابل پرداخت به سرمایه‌گذار را برای بررسی و اعلام نظر به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
      تبصره 3- شهرداری مشهد موظف است در روش‌های پیشنهادی برای پرداخت یارانه، حداقل میزان پرداخت را موردتوجه قرار دهد.
      تبصره 4- شهرداری مشهد مکلف است قبل از اجرای پروژه، تمهیدات لازم و طرح ویژه برای کاهش تبعات و هزینه‌های اجتماعی پروژه را در شورای راهبری موضوع مصوبه آیین‌نامه تهیه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌ها (مصوبه شماره 4/93/4455/ش مورخ 93/05/09) مطرح و پس از تصویب به شورای اسلامی شهر جهت طرح در کمیسیون امور حمل‌ونقل و ترافیک ارائه نماید.
      تبصره 5- شهرداری موظف است برای افزایش راندمان اقتصادی و اعتلای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی پروژه، فرآیندهای نظارتی موردنیاز را طراحی و راه‌اندازی کند.
      تبصره 6- شهرداری مشهد موظف است ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و ارزش‌افزوده ایجاد شده با اجرای طرح را شناسایی و به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برساند.
      اما برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرای این خط گفتگویی با علی‌اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ترتیب دادیم که وی اظهار کرد: خط 3 بی آر تی بر اساس مصوبه شورای شهر مشهد باید پیوست‌های فرهنگی و خدمات شهری را برای اجرا اخذ می‌کرد.
      وی افزود: برای بحث پیوست فرهنگی شورای راهبردی تشکیل شده و الزاماتی تدوین و باید اجرایی شود از طرفی نیز پیوست خدمات شهری بر آسیب نرساندن به فضای سبز تأکید ویژه داشت که در خط 3 بی. آر. تی هیچ درختی قطع نشده و تنها جابه‌جایی درختان صورت می‌گیرد.
      نیشابوری بیان کرد: از طرفی مشکلی دیگر بحث کال نادری در زیر این پروژه بوده که این مهم نیز نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر بود اما با این حال فاز نخست خط 3 بی آر تی امسال اجرا می‌شود.
      این گزارش می‌افزاید: خط 3 سامانه اتوبوس‌های تندروی شهر مشهد قطعاً جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل شهر مشهد خواهد داشت به صورتی که این خط از شهرک شهید رجایی آغاز و بعد از طی مسیر از بولوار مصلی، خیابان نواب صفوی، حرم مطهر، میدان شهدا، میدان فردوسی، بولوار معلم و بولوار امامیه درنهایت به الهیه شهرک غرب متصل می‌کند که این مسیر طولانی قطعاً می‌تواند سبب کاهش ترافیک، آلودگی و اتلاف وقت شهروندان شده و همچنین حمل‌ونقل ارزان را به زائران و مجاوران حریم قدس رضوی ارائه دهد.
      سید زُهیر موسوی

       

      تعداد بازدید: 184
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      1 1
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .