•  
      منبع خبر : 1009
      تعداد بازدید: 491
      کد: 135310
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
      منتخب اول شورای پنجم در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد:

      برای ساختن شهری شاد و بانشاط از همه سلیقه‌ها استفاده می‌کنیم

      ضریب ماندگاری هر مسافر در مشهد به طور متوسط فقط 2.5 روز است در صورتی که اگر بتوانیم بسیاری از ظرفیت‌های سیاحتی و تاریخی شهر مشهد مانند فردوسی را فعال کرده و ضریب ماندگاری زائر را افزایش دهیم عملا باعث شکوفایی و رونق اقتصادی شهر مشهد شده و مشکلات اقتصادی شهروندان را توانسته‌ایم حل کنیم.
      برای ساختن شهری شاد و بانشاط از همه سلیقه‌ها استفاده می‌کنیم

      256 هزار و 124 نفر با شرکت در انتخابات شورای شهر، نام او را در برگه رای نوشتند تا منتخب اول شورای پنجم شود و برای ایجاد تغییر در شهر و شهرداری به همراه 14 نفر دیگر لیست امید وارد عرصه مدیریت شهری گردد.
      امیر شهلا را می‌گویم، جوانی رسانه‌ای و فرهنگی و فعال حوزه صنعت، که شفافیت و صداقتش را عامل اقبال مردم به خود می‌داند. عضو کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس و کمیسیون تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در سال اول فعالیت شورای پنجم است و می‌کوشد تا به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند. با او همکلام شده و به گفتگو می‌نشینیم تا دغدغه‌ها، اهداف و برنامه‌هایش را بدانیم.
      1. به عنوان اولین سئوال، چرا دکتر امیر شهلا به عرصه انتخابات ورود پیدا کرد؟ مهمترین دغدغه شما در عرصه مدیریت شهری چیست؟
      در یک کلام، مشهد در جای خودش قرار ندارد. ما علی رغم اینکه دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های اقتصادی و معنوی هستیم اما به دلیل سوء مدیریتی که در ادوار گذشته در این شهر وجود داشته و پارادایم ثابت و بدون تغییر در 10 ، 12 سال گذشته که در نظام شورایی حاکم بوده است اجازه توسعه و تعالی شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای این شهر از قِبَل حرم مطهر امام رضا(ع)، آرامگاه فردوسی و بسیاری دیگر از سرمایه‌های نمادین و اجتماعی که در شهر وجود دارد، داده نشده است.
      مهم‌ترین هدف من از شرکت در عرصه انتخابات شورای شهر، کمک به دمیده شدن اکسیژن جدید، فکر تازه و فضای نو در عرصه مدیریت شهری بود تا بتوانیم بقیه دیدگاه‌های مدیریتی را هم در کاست تصمیم‌سازی شهر مشهد دخیل کنیم.
      2. فکر می‌کنید چرا توانستید رای اول انتخابات شورای پنجم را کسب کنید؟
      مردم به شدت شیفته صداقت و عاشق شفافیت هستند. مردم به غایت کسی را که احساس کنند از جنس خودشان بوده و با ادبیات خودشان صحبت کند و همچنین نگاه و دیدگاهش، نگاه و دیدگاه حکومتی و حاکمیتی نباشد را دوست دارند.
      من هم از این قائده و قائله مستثنی نیستم. سعی کرده‌ام با مردم صادقانه سخن بگویم، سعی کرده‌ام شفافیت را در منتهی علیه امکان رعایت کنم. تلاش کرده‌ام ادبیات، نگاه و دیدگاهم با مردم نزدیک باشد و این روحیه منتقدانه خود را در طول 4 سال فعالیت شورایی حفظ کنم.
      رای اول شدن من منبعث از این سلیقه و خواست مردم است که آنها دنبال صداقت، شفافیت و نگاهی منتقدانه هستند.
      3. مردم شما به عنوان یک فرد فرهنگی و رسانه‌ای می‌شناسند، نیازمندی‌های فرهنگی مشهد از نگاه شما چیست؟ چگونه برای رفع این نیازمندی‌ها در شورای پنجم گام برمی‌دارید؟ شهر شاد، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم از شماست، این شهر را چگونه می‌سازید؟
      ما تا زمانی که یاد نگیریم تا به هنرمندان‌مان احترام بگذاریم و اداره هنری و فرهنگی شهر را به صورت کامل به هنرمندان و فرهنگیان شهر واگذار نکنیم وضعمان از این چیزی که هست بهتر نخواهد شد. امروز در دل هنرمندان ما یک ارتباط قهرگونه با شهرداری و مدیریت شهری حاکم است. هنرمندان خود را در عرض و طول شهر شریک و سهیم ندانسته و خود را در تصمیم‌گیری‌های این شهر ذی مدخل نمی‌دانند. این باعث شده تا آنها که می‌توانند رحل اقامت و جلای وطن کردند و به شهرها و کشورهای دیگر رفتند و یا در این شهر مانده و کنج عزلت گزیده‌اند و از دایره اداره شهر عملا خارج گشته‌اند.
      به نظر من مهم‌ترین وظیفه‌ای که ما در مدیریت شهری داریم این است که مجددا جلوی پای هنرمندانمان فرش قرمز پهن کنیم و از آنها بخواهیم تا بیایند و هنرشان، خودشان، ذوقشان و استعدادشان را صرف ساختن این شهر کنند. متاسفانه در طول دوره‌های گذشته، استفاده جامع از ذخایر هنری مغفول مانده بود و ما شهر را با یک دیدگاه، رویه و نگاه اداره می‌کردیم. در حوزه فرهنگ که یک حوزه کاملا متنوع و متکثر است همه قرائت‌ها باید حضور داشته و در کنار هم قرار گیرند و از همه سلیقه‌ها برای ساختن شهر استفاده شود.
      شهر شاد و با نشاط شهری است که همه آحاد جامعه خود را در ساختن خشت به خشت آن سهیم بدانند. شهری است که مردم احساس کنند متعلق به آن بوده و هویت خود را از آن شهر بگیرند. اگر مردم احساس کنند از شهر هویت می‌گیرند سعی می‌کنند به همان نسبت از شخصیت و شاکله شخصیتی خود برای شهر خرج کنند و به شهر هویت بخشی نمایند. حال یک رابطه برد برد بین شهروند و شهر ایجاد می‌شود که شهروند منافع خود را در تامین منافع شهر و شهر منافعش را در گرو منافع شهروند می‌داند.
      4. نگاه شما و شورای پنجم به حوزه رسانه چیست و چه برنامه‌ای در این راستا دارید؟
      رسانه باید منتقد باشد، هویت رسانه در پرسشگری آن تعریف می‌شود. رسانه‌ای که مجیزه گو بوده و فقط به به و چه چه سربار مردم کند، رسانه نیست، بلکه ارگان یک نهاد و سازمان است. رسانه هویتش در انتقاد و منتقد بودن است. شهرآرا اگر می‌خواهد یک رسانه قوی و مردمی با حوزه نفوذ عمیق باشد نباید رویه انقادگریش را از دست بدهد. مردم دوست دارند مطالبات و سلایق خود را در این روزنامه ببینند نه اینکه یک ارتباط یک سویه بین شهرآرا با مردم برقرار شود و این روزنامه فقط تربیون مدیران شهری برای بیان فعالیت‌ها و خدمات مدیریت شهری باشد. اگر اینگونه باشد این رسانه نیست بلکه ارگان است.
      رسانه‌ها خواست و مطالبات مردم را در کنار عملکرد مثبت مدیریت شهری منعکس کنند
      رسانه آن است که درد مردم و صدای مردم و خواست و مطالبات مردم را در کنار عملکرد مثبت مدیریت شهری بیان کند. اگر مردم این همزاد پنداری را با رسانه خود برقرار کنند و احساس کنند رسانه، محل، منبر و معبری برای بیان دیدگاه و نظراتشان است با این رسانه اخت شده و آن را از خودشان می‌دانند اما اگر مردم با بازکردن یک رسانه مثل شهرآرا بمباران خبری و تبلیغاتی ‌شوند آنها رسانه‌شان را عوض می‌کنند و سراغ رسانه‌هایی می‌روند که بیشترین همفکری و هم سلکی را با آنها داشته باشد. رسانه باید خوبی‌ها و بدی‌ها را باهم دیده و با هم نیز منعکس کند.


      5. بیش از 200 هزار نفر به لیست امید و بیش از 250 هزار نفر به شما رای داده‌اند. سهم مردم در تصمیمات و مصوبات شورای پنجم چه خواهد بود چگونه از مشارکت و همراهی رای دهندگانتان در طول 4 سال بهره خواهید برد؟
      مردم با رای دادن به 15 نفر از وکلای خود در شورای شهر عملا بخشی از اختیارات خودشان را به نمایندگانشان در پارلمان شهری تفویض کردند. این نمایندگان هم در گام اول با انتخاب یک شهردار این اختیارات و وظایف را به وی تفویض کردند. مردم مشهد به صورت غیر مستقیم مدیر اول شهر را برای ایجاد تغییر رویه‌هایی که در طول سال‌های گذشته وجود داشت انتخاب کردند.
      مردم با رای به لیست امید خواستار اصلاح وضع موجود هستند
      این رای خیره کننده و شگفت‌آور از نظر من یک رای اعتراضی به وضع موجود بود. مردم به هیچ عنوان از اوضاع و احوال شهر مشهد راضی نیستند. مردم تداوم این مسیر و راه را برنتابیدند و سعی کردند به دورترین قرائت نسبت به وضع فعلی و حال حاضر شهر رای دهند و دورترین گفتمان قالب را نسبت به وضعیت فعلی شهر انتخاب کنند تا در 4 سال آینده مدیریت شهر را به او بسپارند.
      شهری شاد و بانشاط را برای خانواده‌ها و جوانان مشهدی فراهم می‌کنیم
      ما موظف هستیم که مطالبات، انتظارات و خواست‌های مردم را در طول 4 سال آینده جامه عمل بپوشانیم. اولین بحث همان موضوع نشاط و شادی اجتماعی و دوری از فضای خاکستری موجود در شهر مشهد است که اسفناک و سوگمندانه این غم‌باری و ناشادمانی را به رئوف‌ترین امام همام نسبت می‌دهیم و این موضوعی است که حتما باید در دایره وظایف و عملکرد ما قرار گیرد و شهری شاد و با نشاط را برای خانواده‌ها و جوانان مشهدی فراهم کنیم.
      غم‌باری و رکود در حوزه اقتصاد مشهد موج می‌زند
      موضوع بعدی، اقتصاد شهر مشهد است. اقتصادی که باید از قِبَل حضور 25 میلون زائر و گردشگر، پویا، شاد، و فعال باشد. متاسفانه این‌چنین نیست و امروز از جمعیت کارگرانی که هر روز صبح در میادین شهر جمع می‌شوند و سر کار هم نمی‌توانند بروند می‌توانیم متوجه غم‌باری و رکود در حوزه اقتصاد شهر مشهد شویم.
      ما وظیفه داریم این اقتصاد را راه انداخته و از رکود خارج کنیم. در این راه نقش ثمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی و بخش خصوصی حائز اهمیت است.
      استفاده از پتانسیل مردم برای ساختن شهر مشهد
      ایجاد بستر و فضایی مناسب، برای اینکه همه آحاد جامعه خود را در سرنوشت خود سهیم و دخیل بدانند بحث بسیار مهمی است که حتما در مصوبات شورا نحوه ورود بخش خصوصی در فعالیت‌های شهرداری تعریف خواهد شد و خواهیم کوشید که از پتانسیل مردم برای ساختن شهر مشهد استفاده کنیم.
      بازخورد نظر مردم هم برای ما خیلی مهم است. برای اینکه راه را گم نکرده و انحراف از معیارهایمان پیدا نکنیم باید در بزنگاه‌های خاص مثلا در فواصل 6 ماهه یا فصلی، عملکرد حوزه‌های مختلف شهرداری را به رفراندوم بگذاریم و نظر مردم را در مورد فعالیت‌های شهرداری جویا شویم و با بازخوردی که از مردم می‌گیریم، جهت حرکتی 6 ماه بعدی را اصلاح کنیم تا از معیارهایی که در 29 اردیبهشت با مردم وعده و قرار گذاشتیم فاصله نگیریم.
      6. جناب شهلا، شما در دوران انتخابات ریاست جمهوری، همراه دکتر روحانی در سفرهای استانیشان بودید. با توجه به نزدیکی شخص شما و همچنین سایر اعضای شورای پنجم با دولت دوازدهم، انتظار می‌رود میزان دریافت کمک‌های دولتی و تخصیص سهم دولت در بودجه شهرداری مشهد به عنوان شهری ملی افزایش یابد، در این راستا چه می‌کنید؟
      مشهد شهری فراملی است هر سه سال یکبار جمعیت ایران به مشهد سفر می‌کنند. پس نگاه به مشهد باید نگاه فراملی باشد، نگاه به پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت دینی کشور باشد، در چنین نگاهی همه مدیران کشوری خود را در مورد مشهد دارای دین و وظیفه می‌دانند. رییس جمهور هم ارادت خاصی به اما رضا(ع) دارد و مطمئنم در این سالها از هیچ کمکی برای عمران توسعه و آبادانی شهر مشهد دریغ نخواهد کرد.
      در اینجا مهم این است که سطح توقعات و انتظارات و سطح نیازمان از دولت مرکزی چقدر است. رهبری زاده مشهد بوده و بسیاری از بزرگان دینی و مملکتی ما مشهدی الاصل هستند. وجود بارگاه امام رضا(ع) بهانه سرشاری را برای همه ایرانیان فراهم می‌سازد تا به این شهر خدمت و کمک نمایند تا ظرفیت‌های این شهر به فعلیت برسد. ما اگر در این شهر برنامه منسجم و مدون داشته باشیم و جهت‌دهی‌های حرکت آینده‌مان مشخص باشد مطمئن هستم دولت و همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی در کنار ما قرار خواهند گرفت تا ما به اهداف از پیش تعیین شده‌مان برای توسعه و عمران شهر مشهد نائل شویم.
      7. 21 سال قبل مقام معظم رهبری، حکمی مبنی بر احیای طوس صادر نمودند. در طول همه این سال‌ها، حرکتی توسط دولت‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و مدیریت شهری مشهد برای اجرای این فرمان نیفتاد و چه بسا برخی در مقابل آن ایستادگی کردند. چرا شورای پنجم به این مقوله ورود پیدا کرده و کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس را راه‌اندازی کرد؟ برنامه‌هایتان در این حوزه چیست؟
      خیلی‌ها تلاش می‌کردند که در سال‌های گذشته، یک تعارض معنادار بین وجهه زیارتی شهر مشهد با بعد سیاحتی آن ایجاد کنند، یعنی طوری جلوه دهند که مشهد یک قطب زیارتی است ولاغیر، و هر چیزی که در کنار این قطب زیارتی قرار گیرد باعث کم‌رنگ شدن بعد زیارتی آن می‌شود.
      خوشبختانه هم آن سفر 21 سال قبل مقام معظم رهبری و آن دست نوشته گران‌بهای ایشان و هم تشریف فرمایی ماه گذشته نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به طوس، نشان داد که آنهایی که به دنبال ایجاد تعارض بین بعد سیاحتی و زیارتی شهر مشهد هستند ناکام مانده و عملا ره به جایی نبردند.
      تلاش‌کنندگان برای ایجاد تعارض میان وجهه زیارتی و سیاحتی شهر مشهد ناکام ماندند
      ما معتقدیم که هدف اول گردشگری که به مشهد می‌آید، زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است یعنی مقصد گردشگری مشهد زیارت می‌باشد اما در کنار زیارت، حوزه‌ها و ابعاد دیگری نیز وجود دارد که اگر آن ابعاد را بتوانیم پررنگ کنیم و به فعلیت برسانیم عملا ضریب ماندگاری زائر و گردشگر را در مشهد بالا برده‌ایم و با افزودن بر ضریب ماندگاری زائر، به پویایی اقتصاد این شهر کمک کرده‌ایم.
      کمیسیونی برای جبران عقب نگه‌داشتگی‌های طوس/ اجرای دستور رهبری در مورد احیای طوس بعد از 21 سال توسط شورای پنجم
      متاسفانه بعد گردشگری مشهد هنوز صرفه اقتصادی پیدا نکرده است. ضریب ماندگاری هر مسافر در مشهد به طور متوسط فقط 2.5 روز است در صورتی که اگر بتوانیم بسیاری از ظرفیت‌های سیاحتی و تاریخی شهر مشهد مانند فردوسی را فعال کرده و ضریب ماندگاری زائر را افزایش دهیم عملا باعث شکوفایی و رونق اقتصادی شهر مشهد شده و مشکلات اقتصادی شهروندان را توانسته‌ایم حل کنیم.
      برای اولین بار در طول 4 دوره نظام شورایی، شورای پنجم به این جمع بندی رسید که برای تحقق دستور خاص مقام معظم رهبری در حوزه شهر طوس و برای جبران عقب ماندگی‌ها و عقب نگه داشتگی‌های این شهر، کمیسون ویژه توسعه و عمران طوس ایجاد شود تا از نگاه گردشگری و اقتصادی به ظرفیت‌های موجود در طوس بپردازیم.
      احمد پورمنفردی

       

      تعداد بازدید: 491
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .