•  
      منبع خبر : 1003-1007
      تعداد بازدید: 1505
      کد: 17986
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۱/۱۰/۰۱

      41 تقاطع غیرهمسطح، رانندگی سریع و ایمن را برای مشهدی‌ها به ارمغان آورده است

      شهر مدرن، تنها شهری با نمایش خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها و برج‌های سر‌به‌فلک کشیده نیست، بلکه شهری است که زیرساخت‌های مدرنی برای زندگی راحت و همراه با رفاه داشته باشد. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌های شهری، تقاطع‌هایی است که در جای‌جای شهر به زندگی بهتر شهروندان یاری می‌رساند. افزایش ایمنی و سرعت، در کنار لذت بردن از زیست ماشینی، از جمله مواهب برجسته احداث این تقاطع‌هاست؛ به-گونه‌ای که اکنون در بسیاری از نقاط شهر، شهروندان احداث تقاطع‌ها را از مدیران شهری مطالبه می‌کنند و این در حالی است که احداث این تقاطع‌ها و پیشبرد چنین اهدافی محقق نخواهد شد، مگر با همراهی مشهدی‌هایی که دغدغه مدرن‌تر شدن شهر خود را دارند.
      41 تقاطع غیرهمسطح، رانندگی سریع و ایمن را برای مشهدی¬ها به ارمغان آورده است

      این روز‌ها ترافیک سنگین در بیشتر شریان‌های اصلی و فرعی کلان‌شهر مشهد سوهان روح رانندگانی شده است که در برابر روند رشد روزافزون وسایل نقیله عمومی و افزایش سریع آمار پلاک‌گذاری خودروهای شخصی، مجبور هستند زندگی مدرن مبتنی بر سرعت را بسیار آهسته‌تر از آنچه باید، تجربه کنند.
      برای پایان دادن به این معضلات، مدیران شهری در کشورهای مختلف راهکارهای متفاوتی اندیشیده‌اند که یکی از آن‌ها، ایجاد راه‌های ارتباطی بیشتر و توزیع حجم ترددها در محورهای مختلف شهر است.
      بنابراین ایجاد تقاطع‌ها و پل‌های ارتباطی در شهر‌ها به‌ویژه کلان‌شهر‌ها با جمعیتی میلیونی، یکی از راه‌های کاهش گره‌های ترافیکی و بهبود وضعیت حمل‌ونقلی است که می‌تواند سبب تسهیل در تردد وسایل نقلیه از طریق بهبود شاخص‌های ترافیکی، زیست‌محیطی، ایمنی و اقتصادی در شهر‌ها شود.
      در شهر مشهد نیز احداث تقاطع‌های چندسطحی، توانسته است تا حدودی باعث روان شدن ترافیک در گوشه‌و‌کنار شهر شود. این درحالی است که به نظر می‌رسد در این رابطه، هنوز نیاز به احداث تقاطع‌های بیشتری برای کنترل ترافیک و افزایش ایمنی تردد داریم.
      اکنون برای آنکه درک بهتری از نقشه پل‌ها و تقاطع‌های احداث شده از سوی شهرداری مشهد در دو دهه گذشته داشته باشیم، ویژگی‌های برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می¬کنیم:
      تقاطع غیر‌همسطح امام ‌حسین(ع)
      تقاطع غیرهمسطح امام ‌حسین(ع) جدیدترین تقاطع در شهر ماست. این تقاطع دارای دو رمپ بتنی و خاک مسلح در شمال و جنوب به طول تقریبی مجموعا ۶۰۰ متر، اتصال دو رمپ در وسط پل کابلی به طول حدود ۲۰۰ متر، پل کابلی از نوع ایستا با دو عدد پیلون با معماری ویژه با دهانه وسط در حدود ۱۰۰ متر و دهانه‌های کناری حدود ۵۰ متر در طرفین، وجود قوس در پلان عرشه و معماری خاص قوسی است.
      آنگونه که کارشناسان اعلام کرده‌اند، احداث این تقاطع توانسته نقش مهمی در کاهش ترافیک در شمال شهر مشهد داشته باشد.
      تقاطع غیر‌همسطح امام علی(ع)
      میدان امام‌ علی(ع) هم از دیگر تقاطع‌های مهم شهر است که نقش مهمی در افزایش سرعت تردد خودروها در شمال غرب مشهد داشته است. مسیر دسترسی به این میدان بولوار امامیه از شمال، بولوار سید‌رضی از جنوب و بزرگراه امام ‌علی(ع) از شرق و غرب است.
      این میدان در مسیر مهم‌ترین شریان شمال شهر به عنوان تندراه قرار گرفته که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مقطع عرضی زیرگذر با عرض ۴۱ متر شامل عرض سواره‌رو، سه خط عبوری 12.5 متری و پیاده به عرض 1.4 متر در سمت راست است که دارای میانه‌ای به عرض ۱۲ متر می‌باشد.
      تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی
      از این دو پل که بگذریم، تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی شامل یک پل پنج دهانه بتنی به طول ۷۰ و عرض ۳۰‌ متر است. طول مسیر اصلی 3200 ‌متر بوده که شامل دو ‌باند رفت و برگشت و شش ‌باند عبور ترافیک و یک جزیره میانی به عرض ۱۲ متر است. همچنین دارای سه رمپ و یک لوپ به طول کلی 2000 متر و عرض ۱۲‌ متر جدول‌گذاری به طول ۱۲ هزار متر و نصب گاردریل به طول 2000 متر می‌باشد.
      تقاطع غیرهمسطح جمهوری اسلامی
      تقاطع غیرهمسطح جمهوری اسلامی در یکی از اصلی‌ترین و پرتردد‌ترین میدان‌های شهر حدفاصل دو بزرگراه و شریان اصلی خروجی و ورودی شهر مشهد احداث شده است.
      طول کلی پل ۷۲۰ متر شامل ۳۸۰ متر طول عرشه و ۳۴۰ متر رمپ در طرفین و عرشه پل روگذر از نوع صندوقه‌ای چهار‌سلولی به ارتفاع دو ‌متر با سیستم کابل‌های پس کشیده است.
      تقاطع غیرهمسطح جهاد
      طرح تقاطع غیرهمسطح جهاد به‌گونه‌ای است که حرکت مستقیم بزرگراه شهید کلانتری به صورت زیرگذر و حرکت مستقیم بولوار نامجو از طریق یک دستگاه پل به صورت همسطح احداث شده است. در مورد ترافیک روی پل به جز دوربرگردان‌های طرفین که به صورت مستقل عمل می‌کند، سایر حرکت‌ها به وسیله چراغ فرماندهی هدایت می‌شوند. پل در دو دهانه 15.5 متر، عرشه به صورت یکپارچه و پروانه‌ای‌ شکل به عرض ۴۳ تا ۷۰‌ متر و ضخامت ۷۰‌ سانتی‌متر است.
      تقاطع غیر‌همسطح حافظ
      در مسیر بزرگراه کلانتری، تقاطع غیرهمسطح حافظ قرار گرفته است که سطح کل آن ۱۱هکتار، تعداد پل‌ها دو دستگاه، طول کل هر دستگاه پل، حدود ۷۰۰ متر برای ترافیک برون‌شهری، تعدد دهانه‌های هر پل هفت دهانه ۲۵ متری، عرض باند 10.9 متر، تعداد باند‌ها شامل دو باند رفت و برگشت و هر باند دارای سه لایه عبوری است.
      تقاطع غیرهمسطح خیام
      تقاطع غیرهمسطح خیام دارای دو پل دو دهانه به طول ۵۳‌ متر با تیرهای پیش‌ساخته بتنی با عرض ۲۱ متر شامل ۱۶ متر سواره‌رو و سه متر پیاده‌رو و همچنین یک دهانه ۹ متری (جمعاً سه دهانه) است. همچنین فونداسیون‌ها در هشت محور برای کوله‌ها و ستون‌های میانی و دارای ۱۰۸ شمع بتنی به قطر یک متر است. تعداد ستون‌های پل هم ۱۲عدد با مقطع مستطیل و ارتفاع متوسط پنج متر از روی تراز فونداسیون سرستون‌ها با مقطع مستطیل و ارتفاع 1.2 متر قابل مشاهده است. عرشه پل با تیرهای پیش‌ساخته نیز به ۱۲عدد می‌رسد.
      تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن با جاده سرخس
      تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن با جاده سرخس در محل تلاقی بولوار ۲۲‌ بهمن و جاده سرخس با ریل راه¬آهن قرار دارد. طول کلی پل ۵۶۵‌ متر شامل ۳۰۲ متر عرشه و ۱۵۳ متر رمپ شرقی و ۱۱۰ متر رمپ غربی است.
      این پل دارای دو باند شمالی و جنوبی هر یک به عرض 11  متر دارای دو خط عبور به عرض 5.8 متر و پیاده‌رو به عرض 1.9 متر است و در مجموع عرض پل به 22 متر می‌رسد. این تقاطع دارای سه رمپ همسطح و یک رمپ غیرهمسطح در مجموع به طول 1280 متر است.
      تقاطع غیرهمسطح رسالت (نوغان)
      تقاطع غیرهمسطح رسالت (نوغان) در محل تلاقی کمربندی صدمتری با خیابان رسالت‌(جاده سیمان) واقع شده که شامل دو پل شرقی و غربی به طول کلی ۵۵۰ متر شامل ۱۰۵ متر از کوله تا کوله و ۱۸۵‌ متر رمپ جنوبی و ۲۶۰‌ متر رمپ شمالی و عرض ۲۱ متر است.
      تقاطع غیرهمسطح سلام‌ (عسکریه)
      تقاطع غیرهمسطح سلام در محل تقاطع بزرگراه شهید کلانتری با خیابان شهرک انقلاب موازی بزرگراه یاد شده به صورت پنج دهانه به طول کلی ۶۰۰ متر ساخته شده و ارتباط شهرک انقلاب و شهرک عسکریه را از زیر پل و به‌صورت همسطح میسر نموده و ترافیک عبوری بزرگراه را از روی پل بهبود می‌بخشد.
      تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده
      تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده شامل دو پل دو دهانه هر یک حدود ۴۵‌ متر در سمت شرقی و غربی پروژه و عرض حدود 21.9 شامل ۱۸‌ متر باند سواره‌رو و 2.1 متر پیاده‌رو در باند کند‌رو و یک متر کانال دفع آب‌های سطحی و قرنیزهای طرفین پل هر کدام 0.4 متر است.
      تقاطع غیر‌همسطح طبرسی ( فجر)
      تقاطع غیر‌همسطح طبرسی‌( فجر) شامل احداث چهار پل اصلی به طول ۱۶۰ متر با عرض‌های ۲۰ و ۱۶ متر و هر پل دارای دو دهانه ۱۰ متری در طرفین و یک دهانه ۲۰ متری در وسط بوده که پل‌ها از نوع بتن مسطح و روی پایه‌های قابی ‌شکل قرار گرفته است و تابلیه آن‌‌ها از نوع تیر و دال بتن مسطح ریخته شده در جا است.
      تقاطع غیرهمسطح غدیر
      سطح پروژه تقاطع غیرهمسطح غدیر شامل ۴۰ هکتار، طول رمپ و لوب‌ها حدود 10.5 کیلومتر و عرض محور اصلی شامل دو باند عبور ۱۴ متر در هر طرف و رفوژ میانی ۱۲متر بوده که پل¬های اصلی این تقاطع هر یک به طول ۱۰۰ متر (عبور از روی بولوار فرودگاه) شامل دهانه‌های «۲۵+۱۰+۳۰+۱۰+۲۵» متری است.
      تقاطع غیرهمسطح قائم
      تقاطع غیرهمسطح قائم در محل کمربندی صد متری و بولوار آزادی قرار گرفته است. پل‌های اصلی این تقاطع شامل دو پل هر یک به طول ۷۰ متر‌(عبور از روی بولوار آزادی) شامل دو دهانه ۳۵ متری با تابلیه از نوع صندوقه بتن مسلح طراحی شده و عرض هر تابلیه 24.8 متر است.
      تقاطع یاد شده در رمپ ارتباطی بولوار آزادی به کمربندی شمالی و در محل قطع کمربندی و بولوار آزادی دارای دو پل سواره‌رو بوده که پل اول شامل عبور رمپ از زیر بزرگراه کمربندی با دهانه ۱۶‌ متر و عرض 24.8 در دو تابلیه (از نوع تیرودال) و پل دوم شامل عبور رمپ از روی بولوار آزادی با دو دهانه ۳۵‌ متری و عرض تابلیه ۱۵‌ متر است.
      دوربرگردان‌های غیر‌همسطح روگذر‌ (پروژه شهید عباسپور)
      پروژه شهید عباسپور شامل پنج کیلومتر مسیر بزرگراهی، چهار دوربرگردان غیر‌همسطح روگذر، یک دوربرگردان غیرهمسطح روگذر و تقاطع غیرهمسطح شهید عباسپور است که محل اجرای این پروژه، کمربندی صدمتری شرقی حد فاصل میدان شهید عباسپور تا پل غدیر است.
                                                                                ***
      تقاطع‌هایی برای تردد روان در سطح شهر
      اما از این 15 تقاطع مهم مشهد که بگذریم، 26 تقاطع دیگر نیز در این شهر وجود دارد که در سال‌های اخیر با احداث آن‌ها، تلاش شده است تا ترافیک مشهد مهار شود.
      پل پنج‌راه، پل میرزا‌کوچک‌خان، امت، پل طبرسی‌(بین چهار‌راه مجلسی و مقدم)، پل سوم طلاب‌(پل مجلسی)، استقلال، میدان پارک‌(آزادی)، پل مقابل پارک ملت‌(زیرگذر پارک ملت)، هاشمیه، دانشجو، تربیت، پل پرتوی، برونسی، پل نمایشگاه، پل شهید ستاری، اندیشه، دوربرگردان فدک، زیرگذر پنج‌تن، پل مفتح، راه‌آهن و صدمتری‌(روبه‌روی بازار حافظ)، پل اسماعیل‌آباد‌(روی رودخانه)، تقاطع غیر‌همسطح شهید حسن آزادی، تقاطع غیر‌همسطح کارخانه قند‌(پل طرق) و... از جمله این تقاطع‌هاست.
      آغاز احداث 17‌ تقاطع دیگر در مشهد
      اما جدای از پروژه‌های یاد شده از اوایل آذر امسال سه پروژه بزرگ شهری نیز کلنگ‌زنی شد که در آن‌ها ۱۷ تقاطع همسطح و غیرهمسطح پیش‌بینی شده است.
      از کمربندی ۷۵ متری جنوبی شهر مشهد می‌توان به عنوان نخستین پروژه یاد کرد. کل مسیر این کمربندی ۲۷‌ کیلومتر بوده و شامل ۱۵ تقاطع همسطح و غیر‌همسطح و چهار دوربرگردان غیر‌همسطح است.
      کمربندی جنوبی مشهد، در بولوار شهید برونسی تا بزرگراه مشهد باغچه واقع شده که فاز اول آن در حدفاصل برونسی تا طالقانی به طول ۱۱ کیلومتر قرار گرفته است هزینه اجرایی برای این پروژه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که در بازه زمانی سه ساله به بهره‌برداری خواهد رسید و اجرای آن کمربندی مشهد را کامل می‌کند.
      پروژه دوم، تقاطع غیر‌همسطح شهید گمنام است که در زیرگذر، بولوار وحدت به سمت بولوار راه‌آهن (شهید کامیاب) و همسطح، طلاب به سمت طبرسی واقع شده است. هزینه اجرای این پروژه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که اگر تحصیل حریم صورت بگیرد، در مدت زمان یک سال به اتمام خواهد رسید.
      پروژه سوم نیز تقاطع غیر‌همسطح جانباز – آزادی است که این تقاطع بولوار جانباز را به آموزگار‌(ضلع شرقی بولوار آزادی) متصل کرده و احداث دوربرگردان زیرگذر در محور بولوار آزادی پیش‌بینی شده است. هزینه اجرای این پروژه ۲۰‌ میلیارد تومان تخمین زده شده است و در بازه زمانی ۱۲‌ ماهه به پایان می‌رسد.
                                                                             ***
      شهر مدرن، تنها شهری با نمایش خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها و برج‌های سر‌به‌فلک کشیده نیست، بلکه شهری است که زیرساخت‌های مدرنی برای زندگی راحت و همراه با رفاه داشته باشد. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌های شهری، تقاطع‌هایی است که در جای‌جای شهر به زندگی بهتر شهروندان یاری می‌رساند. افزایش ایمنی و سرعت، در کنار لذت بردن از زیست ماشینی، از جمله مواهب برجسته احداث این تقاطع‌هاست؛ به-گونه‌ای که اکنون در بسیاری از نقاط شهر، شهروندان احداث تقاطع‌ها را از مدیران شهری مطالبه می‌کنند و این در حالی است که احداث این تقاطع‌ها و پیشبرد چنین اهدافی محقق نخواهد شد، مگر با همراهی مشهدی‌هایی که دغدغه مدرن‌تر شدن شهر خود را دارند.
       

      کلید واژه ها: تقاطع غیرهمسطح - ترافیک -
      تعداد بازدید: 1505
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .