•  
      منبع خبر : 1004
      تعداد بازدید: 460
      کد: 151687
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      اجرای طرح مدیریت تخلفات اضافه بار در شهر مشهد؛

      بار کج به منزل نمی‌رسد!

      خسارت میلیاردی به زیرساخت‌های شهری و همچنین صدمات مالی و جانی ناشی از اضافه بار خودروهای سنگین، سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد که اولین سازمان فعال در این زمینه است را بر آن داشت تا اقدام به تهیه طرحی با عنوان مدیریت تخلفات اضافه بار کند
      بار کج به منزل نمی‌رسد!

      آنقدر بار ماشینش کرده که هر لحظه ممکن است خودرو چپ کند اما با این حال پرگاز و با سرعت زیاد در خیابان در حال تردد است و از لابه لای خودروها ویراژ می‌دهد. تنها حفاظ ایمن بارش یک طناب نازک قرمز است که بود و نبودش خیلی تفاوتی ندارد.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، تخلفات و نبود ایمنی در جابه جایی بار در خیابان از جمله صحنه‌هایی است که هر روز شاهد بروز آن هستیم. تخلفی که نه تنها یک تخلف رانندگی محسوب می‌شود و سبب بروز حادثه خواهد شد بلکه به معابر نیز خسارت وارد می‌کند.
      خسارت میلیاردی به زیرساخت‌های شهری و همچنین صدمات مالی و جانی ناشی از اضافه بار خودروهای سنگین، سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد که اولین سازمان فعال در این زمینه است را بر آن داشت تا اقدام به تهیه طرحی با عنوان مدیریت تخلفات اضافه بار کند که پس از تصویب در شورای اسلامی شهر مشهد و از ابتدای خردادماه سال 95 اجرایی شده است.
      کاهش خسارات به معابر با جلوگیری از تخلفات اضافه بار
      در این راستا مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد گفت: سالیانه هزینه بسیار زیادی صرف مرمت، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهری نظیر روسازی معابر و پل‌ها می‌گردد و یکی از مهم‌ترین عللی که موجب خرابی زودرس روسازی معابر و تحمیل خسارت به پل‌ها می‌گردد، اضافه‌بار انواع وسایل نقلیه باری نسبت به بار مجاز است.
      حسین مختاری تصریح کرد: خودروهای سنگین و نیمه سنگین حمل و نقل بار ظرفیت مجازی برای بارگیری دارند که در کارت خودروی آن‌ها قید شده و اگر بیش‌تر از این ظرفیت اقدام به بارگیری کنند موجب بروز مشکلات متعددی خواهند شد.
      وی ادامه داد: مدیریت تخلفات اضافه ‌بار با تجهیز گشت‌های نظارت و بازرسی به سیستم توزین و کنترل ناوگان سنگین در شهر صورت پذیرفته و شاهد صرفه‌جویی با اجرای این طرح هستیم
      مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد عنوان کرد: این طرح سبب تقویت کنترل و نظارت، افزایش ضریب ایمنی و امنیت اجتماعی، اصلاح ساختار، مدیریت مصارف، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف، استفاده از بسترهای فناوری و تکنولوژی، فساد ستیزی، ارتقای سلامت و مقابله با فساد شده است.
      کاهش 10 درصدی تخلفات اضافه بار
      مختاری تصریح کرد: حدود 25 درصد خودروهای سنگین در ابتدای طرح دارای تخلفات اضافه بار بودند که با گشت‌های بازرسی سازمان و تمهیداتی که در نظر گرفته شد بیشتر بحث فرهنگسازی را در شیوه اجرایی این طرح در نظر گرفتیم.
      وی اضافه کرد: در مرحله اول که به مدت یک ماه برگزار شد، خودروهای سنگین با 5 دستگاه توزین سیار در محورهای ورودی بار شهر مشهد توسط نیروهای بازرسی سازمان ارشاد شدند به عبارتی خودروهای سنگین توزین و ضمن گرفتن تعهد از رانندگان ناوگان حمل و نقل بار به آنها توصیه شد تا بار اضافی خارج از قوانین موجود حمل نکنند.
      مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد به مرحله دوم این طرح اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم اگر رانندگان ناوگان حمل و نقل بار دوباره تخلف کرده و دارای اضافه بار بودند فقط جریمه راهنمایی و رانندگی از آنها اخذ می‌شد و خسارت اضافه بار مصوب شورا از آنها دریافت نمی‌شد اما در مرحله سوم اجرای طرح رانندگان متخلف، اخذ مدرک و برای طی مرحله قانونی معرفی می‌شدند.
      مختاری با ابراز امیدواری در خصوص تبعیت ناوگان حمل و نقل بار درون شهری از قوانین طرح مدیریت تخلفات اضافه بار تصریح کرد: خوشبختانه قالب خودروهای سنگین در مرحله اول و دوم با اطلاعی که پیدا کردند از قانون تبعیت و طی 4 ماه اجرای این طرح تخلفات ما با کاهش 10 درصدی از 25 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرد و امیدواریم با ادامه این روند و همکاری ناوگان حمل و نقل بار درون شهری، رقم تخلفات به صفر برسد.
      تجهیز گشت اداره نظارت و بازرسی به باسکول‌های متحرک
      وی با اشاره به تاثیر طرح مذکور گفت: در این راستا به مدد سامانه‌های کنترلی توزین نظیر سامانه توزین در حال حرکت و تجهیز تیم‌های بازرسی به باسکول‌های متحرک محورکش سیار و تجهیز محل‌های تخلیه، بارگیری و باسکول‌های ثابت به سیستم‌های هوشمند و سایر سامانه‌های روز دنیا در زمینه مدیریت تخلفات اضافه بار از هدر رفت منابع مالی بیت‌المال از طریق تحمیل خسارات هنگفت به زیرساخت‌های شهری جلوگیری کند.
      مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد در پاسخ به این موضوع که کاهش بار باعث پایین آمدن سطح تناژ بار تریلی‌ها و در نهایت امر کاهش شدید درآمد ناوگان حمل و نقل بار می‌شود، گفت: خودروهای سنگین و نیمه سنگین حمل و نقل بار ظرفیت مجازی برای بارگیری دارند که در کارت خودروی آنها قید شده و این سازمان در تعیین ظرفیت مجاز نقشی ندارد، اگر بیشتر از این ظرفیت اقدام به بارگیری کنند، متوقف و اعمال قانون خواهند شد.
      مختاری ادامه داد: تعدادی گشت اداره نظارت و بازرسی این سازمان که به باسکولهای متحرک تجهیز شده‌اند در سطح شهر، خودروهای حمل بار را متوقف و توزین می‌کنند که اگر خودرو متوقف شده توسط تیم بازرسی سازمان دارای اضافه بار باشند براساس نرخ نامه مصوب شورای اسلامی شهر، جریمه از آنها اخذ می‌شود.
      وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح در مراحل بعدی درصدد استقرار سامانه‌های هوشمند هستیم که در ورودی‌های شهر و برخی از مکان‌های داخلی سطح شهر نصب می‌شود تا به صورت اتوماتیک خودروها را در حین عبور توزین کنند و رقم ثبت شده نیز بر روی مانیتور موجود در مرکز کنترل ترافیک ثبت می‌شود.
      مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری و حومه شهرداری مشهد عنوان کرد: ممکن است تناژ کامل خودروهای حمل و نقل بار رعایت شود اما توزیع بار در داخل این خودرو درست انجام نشده باشد که با این کار بار محوری افزایش می‌یابد و خسارت وارد به زیرساخت‌های شهری نیز عمدتا توسط همین بار محوری صورت می‌پذیرد.
      مختاری خاطرنشان کرد: کنترل و کاهش تخلفات اضافه بار، کاهش خسارات سالیانه به روسازی معابر و پلها، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش تصادفات و میزان خسارات جانی و مالی ناشی از اضافه بار و کاهش خسارات ناشی از خرابی روسازی به سایر وسایل نقلیه از جمله اهداف سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در اجرای طرح مدیریت تردد و تخلفات اضافه بار است.
      فرزانه نثاری

      تعداد بازدید: 460
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .