•  
      منبع خبر : 1001
      تعداد بازدید: 517
      کد: 126632
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
      رییس شورای شهر مشهد در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه:

      مدیریت شهری نشان داد می‌توان یک خط مترو را در یک دوره تمام کرد

      در یک دوره چهار ساله شورا می توان یک خط را تمام کرده و خط دیگر را به نیمه برساند، یعنی توقع و مطالبه مردم را از شورای پنجم بالا ببریم که خط 3 را تمام و خط 4 را تا نیمه پیش ببرد؛ اگر مردم برای دو دوره شورای دیگر شهردار بسیجی انتخاب کنند، همه معضل مترویی ما به پایان می‌رسد.
      مدیریت شهری نشان داد می‌توان یک خط مترو را در یک دوره تمام کرد

      رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مدیریت شهری نشان داد می‌توان یک خط مترو را در یک دوره تمام کرد.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدکمال سرویها در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه مشهد با بیان اینکه دولت برای حاشیه شهر بودجه‌ای تخصیص داد و آقای نوبخت قول پرداخت 160 میلیارد تومان دادند اما حتی یک ریال از آن پرداخت نشد، اظهار کرد: حدود 70 درصد جمعیت ایران ابتدای انقلاب در روستاها و شهرهای کوچک و 30 درصد نیز در شهرهای بزرگ ساکن بودند اما امروز 74 درصد از جمعیت کشور در کلان‌شهرها و تنها 26 درصد در روستاها و شهرهای کوچک‌تر زندگی می‌کنند.
      وی در تشریح تفاوت این دو دیدگاه در مدیریت شهری مشهد، گفت: در دیدگاه اول که به توریست و گردشگر اهمیت می‌دهند، دیگر به حاشیه شهر توجهی ندارند، می‌گویند کسانی که در حاشیه شهر ساکن شده‌اند میهمانان ناخوانده‌ای هستند که مسئول رسیدگی به آنان نیستیم، در این دیدگاه، به فضاهای تفریحی و تجاری توجه ویژه‌ای شده است که در دوره قبل شاهد بودیم چه اندازه فضای تجاری ساخته ‌شده که امروز بلااستفاده مانده است.
      رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این دیدگاه، بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را با تراز صفر تعریف کرد به این معنا که نه دولت کمک می‌کند و نه شهرداری می‌تواند کمک کند بلکه ساکنان و مالکان باید هزینه بازسازی آن را بپردازد و یا به کمک سرمایه‌گذاران و با توجیه اقتصادی، املاک را تغییر کاربری داده و بسازند.
      وی بیان کرد: در این نگاه شاهد بودیم چه حجم از حسینیه‌ها، تکایا و مساجد تخریب شد و برج‌های تجاری و اقامتی جای آن را گرفت.
      سرویها با بیان اینکه شورای چهارم با بررسی کارشناسانه به دنبال از بین بردن تراز صفر 4 قطاع پیرامون حرم مطهر رفت، خاطرنشان کرد: شورای چهارم معتقد بود موضوع زیارت اهمیت بالایی دارد و باید در بودجه‌های دولتی ردیف داشته باشد، زائران زیادی از سراسر کشور و خارج کشور به مشهد می‌آیند پس باید بخشی از ساخت‌وساز پیرامون حرم رضوی را به کمک دولت انجام دهیم.
      وی با بیان اینکه احداث زائرسرای ارزان قیمت، حرکتی در جهت تکریم زائران رضوی بود، گفت: مهم‌ترین موضوع زائر در مشهد، اسکان است زیرا زائران خود را به مشهد می‌رسانند اما پول اسکان در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را ندارند به همین جهت با کمک نماینده ولی فقیه استان و رییس بنیاد زائر، ائمه جماعات مراکز استان‌‎ها در سال 92 فراخوان شدند، به هر یک از آنان یک زمین و پروانه ساخت رایگان اعطا شد تا زائرسرا ساخته و افراد محروم استان خود را اسکان دهند.
      رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: از این مجموعه، 8 زائرسرا به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال 96 نیز 20 زائرسرای دیگر افتتاح می‌شود.
      وی اذعان کرد: جمعیت مشهد امروز به 3 میلیون و 300 هزار نفر رسیده اما در محلاتی که رشد پیدا کرده، ساخت مسجد پیش‌بینی‌نشده زیرا در طرح تفصیلی قبلی، مراکز فرهنگی پیش‌بینی شد اما مسجدی جانمایی نکردند.
      سرویها به تشکیل جلساتی با حضور رییس ستاد اقامه نماز کشور اشاره کرد و گفت: طرح 110 مسجد در دوره سوم شورا مصوب شد اما با وجود آن و اختصاص بودجه، هیچ مسجدی ایجاد نشد اما در این دوره شورا و شهرداری این طرح اجرایی شد و تا امروز 114 مسجد جدید احداث شد به این شکل که 30 درصد زمین این مساجد را شهرداری تأمین کرد و بقیه را مردم خیر، اوقاف و آستان قدس در اختیار طرح قرار دادند؛ در حال حاضر حدود 192 مسجد نیز بازسازی و نوسازی شده است.
      وی تصریح کرد: در شورای چهارم، گفتمان توجه به حاشیه شهر مطرح شد که بین علما، نخبگان و نمایندگان مجلس نیز جای خود را پیدا کرد و حتی دولت نیز در این موضوع وارد و بودجه‌ای تخصیص داد، آقای نوبخت قول پرداخت 160 میلیارد تومان برای حاشیه شهر دادند اما حتی یک ریال از آن پرداخت نشد.
      رییس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: کال کشف که پساب خانگی و کارخانجات به آن می‌ریخت که سبزی و صیفی‌جات با آن آبیاری می‌شد در دستور کار قرار گرفت که شهرداری از سال 93 تا 95، 90 هکتار خاک‌برداری با ارتفاع 5 متر و غرس 120 هزار درخت در آن منطقه انجام داد، کار دشواری که شهرداری بسیجی با همت فراوان انجام داد.
      وی به احداث سالن‌های ورزشی اشاره و عنوان کرد: در طول 30 سال بعد از انقلاب، مشهد 13 سالن ورزشی داشت اما در طول 3 سال گذشته با همت شهرداری و سپاه پاسداران، 48 سالن ورزشی جدید افتتاح شد که موظف شدند 7 تا 11 صبح به طور رایگان در اختیار بانوان حاشیه شهر قرار بگیرد تا با تمرین در حضور مربی، سلامت آنان تأمین شود.
      سرویها با بیان اینکه شورای چهارم، تمرین مدیریت جهادی بود، گفت: از سال 81 که شورای اول تشکیل شد تا سال 92 که شورای سوم به پایان رسید، حدود 2 هزار تاکسی نوسازی شد اما از سال 92 تا 95، چهار هزار و 400 تاکسی نوسازی شد یعنی آمار 4 ساله با 16 سال پیش از آن برابری می‌کند.
      وی تصریح کرد: دولت قبل، 1200 دستگاه اتوبوس به مشهد واگذار کرد که 82.5 درصد مبلغ را دولت و 17.5 درصد را شهرداری و بخش خصوصی پرداخت کردند، در این دولت تنها 40 میلیارد تومان به شهرداری پرداخت‌شده که برای خرید 20 دستگاه اتوبوس کافی است اما شهرداری توانست از بودجه شهرداری و صرفه‌جویی‌های دیگر، 400 اتوبوس خریداری کرده و در اختیار مردم قرار دهد، نمی‌توانیم ناوگان اتوبوس‌رانی خود را متوقف عدم کمک دولت کنیم.
      رییس شورای اسلامی شهر مشهد به افزایش سه برابری بودجه جاری دولت اشاره کرد و با بیان اینکه شورا و شهرداری مشهد اجازه افزایش هزینه‌های جاری خود را ندادند، خاطرنشان کرد: 80 پارک جدید در شهر تأسیس‌شده، 43 پارک در مناطق حاشیه شهر و غیر برخوردار جانمایی شد که بارها صاحبنظران بیان کردند شیب خدمات به سمت مناطق کم‌برخوردار است.
      وی افزود: نوع خدمات به گونه‌ای بوده که برخی مناطق را خواسته یا ناخواسته محروم نگه داشتیم اما در 3 سال گذشته نشان دادیم می توان به این مناطق هم خدمت کرد.
      سرویها یادآور شد: تا قبل از شورای چهارم، تنها 27 کیلومتر مسیر دوچرخه وجود داشت اما تنها در این شورا 75 کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شد که این عدد باید به 120 کیلومتر برسد؛ باید نیم ساعت دوچرخه رایگان برای همه شهروندان در نظر بگیریم تا همه اقشار جامعه از دوچرخه استفاده کرده و 200 روز هوای آلوده برای خود ایجاد نکنیم.
      وی با اشاره به پیشرفت مترویی مشهد، گفت: ساخت و بهره‌برداری خط یک متروی مشهد از سال 79 تا 89 به طول انجامید و آن‌هم به طور ناقص که شورای چهارم آن را تکمیل کرد، خط 2 نیز باید از 87 تا 92 ساخته می‌شد اما تنها 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در شورای چهارم کاری جهادی شکل گرفت و تا سال 95، 75 درصد پیشرفت فیزیکی ثبت شد.
      رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در یک دوره چهار ساله شورا می توان یک خط را تمام کرده و خط دیگر را به نیمه برساند، یعنی توقع و مطالبه مردم را از شورای پنجم بالا ببریم که خط 3 را تمام و خط 4 را تا نیمه پیش ببرد؛ اگر مردم برای دو دوره شورای دیگر شهردار بسیجی انتخاب کنند، همه معضل مترویی ما به پایان می‌رسد.

       

      تعداد بازدید: 517
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      امتیاز کسب شده در ارزیابی:
      ارزیابی این مورد:
      2 1
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .