•  
      منبع خبر : 1002
      تعداد بازدید: 242
      کد: 129861
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      در حاشیه اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی صورت گرفت؛

      برگزاری نشست تخصصی نحوه پوشش رسانه‌ای در زمان جنگ

      در قرنی قرار داریم که یک رویداد در یک منطقه باقی نمی‌ماند و به سرعت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود و در مجامع بین‌المللی که بر آن رویداد اثرگذار هستند مطرح شده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.
      برگزاری نشست تخصصی نحوه پوشش رسانه‌ای در زمان جنگ

      در حاشیه اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی نشست تخصصی نحوه پوشش رسانه‌ای در زمان جنگ با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار شد.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، نهمین اجلاسیه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی از 11 تیر ماه در مشهد با حضور رسانه‌هایی از کشورهای مختلف آغاز به کار کرد که کمیسیون‌های تخصصی در حاشیه این اجلاس نیز در حال برگزاری است.
      پس از افتتاحیه اجلاس، چندین نشست تخصصی در این راستا برگزار شده که نشست تخصصی با موضوع نحوه پوشش رسانه‌ای در جنگ نیز با توجه به شرایط منطقه با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی در حاشیه این اجلاس برگزار شد.
      آینده‌اندیشی شاخصی حیاتی برای رسانه‌ها در زمان جنگ است
      در این نشست علی رزق، استاد دانشگاه لبنان در این نشست با اشاره به اینکه آینده‌نگری یک رسانه می‌تواند در برخی رویدادها حیاتی و بسیار مهم واقع شود، اظهار کرد: متصدیان یک رسانه باید آینده را بخوانند تا نقاط ضعف دشمن را بشناسند و با تمرکز بر آن دشمن را از موضع تهاجمی به دفاعی بکشانند و ابتکار عمل را در دست گیرند.
      وی افزود: باید پیش از وقوع بحران متصدیان موسسه رسانه‌ای را آموزش دهیم تا بتوانند مشکلات را بشناسند و توانایی مقابله با آن را کسب کنند.
      استاد دانشگاه لبنان با بیان اینکه یکی از نمونه‌های موفق در برخورد با بحران، کانال المنار لبنان است، خاطرنشان کرد: آنها می‌دانستند نهادهای رسانه‌ای مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرند و پیش‌بینی آینده را کرده بودند و با اینکه ساختمان المنار مورد اصابت قرار گرفت آنها با آینده‌اندیشی و تهیه زیرساخت‌های لازم از محلی دیگر حتی پخش زنده خود را ادامه دادند.
      رزق با اشاره به اینکه برخی شبکه‌ها هم نتوانستند خبرنگاران جنگی را به دلایلی مانند نداشتن بیمه عمر به میادین اعزام کنند، گفت: این نقطه ضعفی بود که این شبکه‌ها نتوانستند خبرنگار در خط مقدم جنگ داشته باشند و حوادث را به صورت مستقیم پوشش دهند و مجبور شدند اخبار را به نقل از رسانه‌های دیگر منتشر کنند.
      بین‌المللی شدن رویدادهای محلی و ملی از ویژگی‌های قرن 21 است
      حسن عابدی، قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از دیگر سخنرانان نشست با موضوع نحوه پوشش رسانه‌ای در جنگ بود که وی عنوان کرد: تنوع و تکثر رسانه‌ها در قرن 21 سبب شده تا رویدادهای ملی و محلی به سرعت به شکل رویداد بین‌المللی دربیاید و حتی تعریف خبر نیز در این زمان تغییر کند.
      وی ادامه داد: خبرنگاران تلویزیونی در عصر ما گزارش نمی‌دهند بلکه خبر را مقابل دید مخاطبان قرار می‌دهند و مردم حوادث را به صورت زنده می‌بینند.
      عابدینی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در بحران‌ها برعکس تصویری که در جوامع وجود دارد همیشه رفع مشکل نیست، تصریح کرد: گاهی وقت‌ها ایجاد بحران و یا انتقال بحران از نقطه‌ای به نقطه دیگر است و تعداد کمی از رسانه‌ها واقعاً به دنبال رفع بحران‌ها هستند، در واقع رسانه‌ها با توجه به سیاست متولیان خود به موضوعات نگاه می‌کنند.
      وی یکی از ویژگی‌های قرن 21 را محصور نماندن رویدادها در یک منطقه عنوان کرد و گفت: در قرنی قرار داریم که یک رویداد در یک منطقه باقی نمی‌ماند و به سرعت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود و در مجامع بین‌المللی که بر آن رویداد اثرگذار هستند مطرح شده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.
      پشتیبانی از نظریه‌های اسلامی سبب عقب راندن استعمار آمریکایی می‌شود
      در ادامه این جلسه حجت‌الله عبدالمالکی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) تهران نیز با بیان اینکه رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند اثر جدی داشته باشند، افزود: اولاً می‌توانند در مورد مفهوم اقتصاد و توسعه اقتصادی تبیین داشته باشند و دوم اینکه می‌توانند برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی را مطرح کنند.
      استاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه اگر پشتیبانی رسانه‌ای خوبی از نظریه‌های اسلامی صورت گیرد به تدریج اقتصاد استعمارگر آمریکایی به عقب رانده می‌شود، بیان کرد: متأسفانه امروز به این نظریه توجه جدی نشده و باید بیش از پیش به این مسئله پرداخته شود.
      بر اساس این گزارش، نهمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی صبح یکشنبه 12 تیرماه جاری با حضور 600 مهمان داخلی و خارجی و 230 شبکه از 36 کشور از 11 تیرماه در مشهد آغاز به کار کرد و در طی روزهای اخیر نشست‌های تخصصی و علمی پیرامون رسانه برگزار شد که یکی از این جلسات پیرامون موضوع نحوه پوشش رسانه‌ای در جنگ بود که این نشست هم با حضور جمعی از نخبگان و صاحبنظران رسانه از داخل و خارج کشور به کار خود پایان داد.
      سید زُهیر موسوی

       

      تعداد بازدید: 242
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .