•  
      منبع خبر : 1005
      تعداد بازدید: 242
      کد: 136841
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۷/۰۵

      میزبانی تخصصی، مهم‌ترین عامل اجتماعی و انسانی در توسعه گردشگری
      علی قناویزچی

      مهم‌ترین بخش از رسیدن به میزبانی تخصصی، ایجاد یک سازوکار نظارتی فراگیر، با دامنه عملکرد و قدرت اجرایی بالا بوده که به دلیل کم‌اهمیت بودن مقوله میزبانی تخصصی، کمتر به آن پرداخته‌شده است.
      میزبانی تخصصی، مهم‌ترین عامل اجتماعی و انسانی در توسعه گردشگری

      شهر مشهد به‌واسطه بارگاه منور رضوی، از اصلی‌ترین کانون‌های زیارتی ایران و جهان اسلام و دارای موقعیت برجسته فرهنگی، معنوی و اجتماعی است. این شهر همواره میعادگاه میلیون‌ها عاشق و دلداده از سراسر نقاط ایران و دنیا است و همین مرکزیت مذهبی موجب توسعه، گسترش و شکوفایی آن در طول ادوار تاریخ و تبدیل‌شدن آن به یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای جهان بوده است.
      شهروندان شهر مشهد نیز به شکرانه برخورداری از نعمت وجود حضرت رضا (ع) و با توجه به احکام دستورات دینی و روایات ائمه اطهار پیرامون تکریم مهمان و ارج نهادن به جایگاه والای او، همواره در تلاش‌اند تا با خدمت خالصانه و عاشقانه به زائران آن حضرت و میزبانی شایسته، زمینه خشنودی و رضایت هر چه بیشتر ایشان را فراهم آورده و به بهترین شکل شرایط را برای حضور آن‌ها مهیا نمایند.
      در حقیقت علاوه بر تأثیرات احکام دین مبین اسلام در راستای تکریم میهمانان، میهمان‌نوازی و خونگرمی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های ایران‌زمین است که به زیباترین شکل در آداب‌ورسوم و سنت‌های این سرزمین وجود داشته و حتی موضوع بسیاری از کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تمدن چند هزاره ایرانیان است. کتیبه‌های بنای تخت جمشید در استان فارس و نقاشی‌های متنوع از دوره‌های تاریخی ایران گواهی عینی برای اثبات میهمان‌نوازی آن‌ها و احترام و بزرگداشت میهمان‌ها و مسافران داخلی و خارجی است.
      در سال‌های اخیر فرآیند زیارتی زائران و صنعت گردشگری و سفر، دستخوش تغییرات شگرف و عظیمی شده و جنبه‌های متعدد و نوینی، در فضای پذیرایی و استقبال از آن‌ها شکل‌گرفته است. عدم توجه به این تحول بنیادی، تطابق با شرایط جدید و به‌روزرسانی خدمات میزبانانِ یک مقصد گردشگری در راستای پاسخگویی به نیازهای مسافران، موجبات ایجاد تأثیرات منفی و چالش‌های اساسی در فرآیند توسعه گردشگری است. ازجمله این آثار منفی می‌توان به نارضایتی زائران و گردشگران، ظهور و گسترش خارج از کنترل بازار دلال‌ها، کاهش کمی سفرها، تضعیف شدید اقتصاد زیارت، پیشی گرفتن سایر کشورها در جذب گردشگر، کاهش امتیازات و رتبه کشور مقصد در رده‌بندی‌های معتبر جهانی و از همه مهم‌تر شکل‌گیری ذهنیت منفی در رابطه با شرایط گردشگری و میزبانی یک کشور و خدمات و تسهیلات آن هست که خود عامل تبلیغات منفی، ایجاد واهمه و ترس مسافران در حین سفر از وقوع شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و سودجویی دلال‌ها، عدم صرف هزینه و بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری مقصد به دلیل ذهنیت منفی، اُفت درآمدهای گردشگری و ... است.
      درواقع میزبانی مهم‌ترین عامل اجتماعی و انسانی در توسعه گردشگری و هم‌راستای ارائه خدمات این حوزه بوده که به‌صورت مستقیم و جدی بر سایر حوزه‌های آن تأثیرگذار است. به دیگر بیان، جذابیت اماکن گردشگری، شرایط مناسب اقامت، تأثیرپذیری از فرهنگ یک کشور و لذت از سفر درگرو رفتار مناسب میزبانان و در ارتباط با این عامل اساسی شکل می‌پذیرد و در نقطه مقابل، میزبانی ناشایست باعث عدم کارآمدی تمامی زیرساخت‌ها و امکاناتی است که یک کشور برای گردشگران خود مهیا کرده است.
      در نگاه کلان می‌توان گفت که میزبانی تخصصی خود می‌تواند به‌نوعی برند گردشگری جذاب برای هویت و اصالت یک مقصد گردشگری در سطح جهانی مبدل شود و ضامن شکوفایی و رونق گردشگری آن باشد.
      در طی چند دهه گذشته به دلیل تبلیغات منفی شدید و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران در رسانه‌های غربی، تعداد سفرها و گردشگران خارجی به‌شدت کاهش‌یافته و به‌تدریج جایگاه ایران در حوزه گردشگری به فراموشی سپرده‌شده است. ورود گردشگران خارجی، یک فرصت طلایی و تکرارناشدنی را فراهم می‌نماید تا متولیان شهری و شهروندان با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و بهبود وضعیت میزبانی خود علاوه برجذب مستمر مخاطبان به ارائه یک تصویر دوست‌داشتنی و جذاب از کشور اقدام نمایند.
      نکته حائز اهمیت این است که روحیات و انتظارات گردشگران خارجی و داخلی در سال‌های اخیر تغییر کرده و در میان آن‌ها کمتر از مسافران میان‌سال و سالمند و افرادی که بی‌هدف به یک مقصد گردشگری می‌روند، دیده می‌شود. درواقع امروزه گردشگران به‌صورت حرفه‌ای و هوشمندانه و با درک کامل از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و شهر مقصد سفر می‌کنند و در آنجا نیز با بررسی دقیق تمامی رفتارها و فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه، به دنبال یافتن عناصری هستند که از قبل با آن‌ها آشنا شده و به‌نوعی انگیزه سفر آن‌ها هست و به جرت می‌توان گفت مهمان‌نوازی و میزبانی شایسته، از اصلی‌ترین جذابیت‌ها و دلایل انتخاب یک مقصد گردشگری است و می‌توان آن را هم‌ردیف بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی قرارداد.
      بنابراین زمانی که گردشگران به‌صورت هدفمند سفر می‌نمایند، میزبانان نیز بایستی فراتر از خواسته‌های آن‌ها عمل کرده و خدماتی متناسب با شرایط روز و انتظارات آن‌ها ارائه دهند. به‌طور مثال گروه‌های ممتاز هتلداری در دنیا، پیش از سفر میهمان‌های خود به بررسی علاقه‌مندی‌ها و اخلاقیات آن‌ها که از طریق شبکه‌های مجازی و راه‌های دیگر به دست می‌آورند، می‌پردازند و پس از ورود مسافران آن‌ها را با مجموعه از اقدامات و خدمات انحصاری غافلگیر می‌کنند. در حقیقت این روزها میزبانی شایسته پیش از ورود مسافران و در گام اول با اطلاع‌رسانی مناسب و سنجش دقیق نیازمندی‌ها و خواسته‌های آن‌ها شروع می‌شود و در مقصد با ارائه خدمات منحصربه‌فرد و یا بهبود وضعیت عناصر مختلف تجلی می‌یابد، همچنین با ارائه پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌های متعدد و بررسی نظرات مسافران در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه‌های میدانی همواره، برگ خریدهای جدید شناسایی و معضلات و مشکلات فعلی در عرصه خدمت‌رسانی کم‌رنگ‌تر می‌شود.
      علاوه بر این میزبانی تخصصی در یک مقصد گردشگری جنبه‌های عمومی و اساسی دیگری را نیز در بر خواهد گرفت که به‌عنوان گام دوم و یا عوامل ثانوی بااهمیت بالا شناخته می‌شوند. آموزش زبان انگلیسی و عربی برای شهروندان یک مقصد بین‌المللی، اصلاح نحوه برخورد صحیح با مسافران، ایجاد ارتباط مؤثر، انسان‌دوستی، مودت و مهربانی، توانمندسازی نیروهای خدماتی، آگاه‌سازی شهروندان از نتایج مثبت میزبانی تخصصی و ... ازجمله عوامل انسانی تأثیرگذار هست.

      از دیگر سو ارائه برخی خدمات و امکانات متناسب با پیشرفت‌های جامعه و نیازمندی‌های مسافران از دیگر ملزومات تحقق میزبانی شایسته است. ارائه سرویس‌های حمل‌ونقل ایمن در داخل مرزهای یک کشور، فراهم کردن بسترهای اطلاع‌رسانی دیجیتال و مجازی، وجود بستر پاسخ‌گویی به مطالبات گردشگران خارجی، حفظ ایمنی آن‌ها در طول سفر، افزایش کیفیت شرایط اقامتی و اسکان، در نظر گرفتن مشوق‌های کوچک نظیرWi-Fi ، کتابچه‌ها و نقشه‌های رایگان در نقاط مختلف و ... همگی از عواملی هستند که می‌تواند زمینه‌ساز حضور مطلوب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری باشد. اما انجام پذیرفتن این اقدامات در سطح کلان و در راستای برند سازی، هزینه‌های سنگینی را بر پیکره مدیریت شهری تحمیل می‌نماید که اگر یک سیستم نظارتی منسجم و قدرتمند بر اجرای این فرایند، نظارت نداشته باشد، بیشتر این اقدامات به نتایج مؤثر منتهی نخواهند شد. لذا گام سوم و مهم‌ترین بخش از رسیدن به میزبانی تخصصی، ایجاد یک سازوکار نظارتی فراگیر، با دامنه عملکرد و قدرت اجرایی بالا هست که به دلیل کم‌اهمیت بودن مقوله میزبانی تخصصی، کمتر به آن پرداخته‌شده است. مجموعه و یا نهادی که تمامی بخش‌های مرتبط با حضور گردشگران نظیر هتل‌ها و مراکز اقامتی، تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی، ناوگان حمل نقل برون‌شهری، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز خدماتی و گردشگری و ... را تحت پوشش قرارداد و در قالب یک چهارچوب واحد برای هر یک، قوانین و ضوابط بازدارنده‌ میزبانی تخصصی را ارائه نماید، آن‌ها را ارزیابی کند و با اهرم‌های تشویقی و تنبیهی به شکل مؤثر بر آن‌ها نظارت کند. با انجام گرفتن تمامی این اقدامات می‌توان به آرمانِ میزبانی تخصصی و مهمان‌نوازی شایسته مسافران دست‌یافته و خدمات خود را هر چه‌بهتر و ارزنده‌تر ارائه نماییم، چراکه میهمان‌نوازی و خون گرمی بیش از هر کشوری در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ایران وجود داشته است و ایرانیان از هر حیث برازنده عنوان بهترین میزبانان جهانی هستند.

      *مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد

       

      کلید واژه ها: گردشگری - مشهد -
      تعداد بازدید: 242
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .