•  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 4545
      کد: 3010
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۸۹/۰۳/۰۹

      ماندگاری زائران در مشهد به نصف اقامت مسافران در یزد و کاشان کاهش یافت

      خراسان - اواخر سال ۸۸ مسئولان افزایش ۱۰تا ۱۲ درصدی زائران ورودی به مشهد را پیش بینی کرده و گفته بودند به احتمال زیاد از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۶ تا ۵/۶ میلیون زائر وارد مشهد می شود
      ماندگاری زائران در مشهد به نصف اقامت مسافران در یزد و کاشان کاهش یافت

      با این حال نوروز ۸۹ به پایان رسید ولی نه تنها آمار مسافران افزایش نیافت که نسبت به سال گذشته کاهش هم داشت و مسئولان آمارهای متفاوتی را از تعداد مسافران ورودی به مشهد ارائه دادند. از این آمارهای متناقض که بگذریم، آن چه از تعداد مسافران ورودی به مشهد اهمیت بیشتری دارد و به نوعی دغدغه کارشناسان و مسئولان شده است، کاهش ماندگاری مسافران در پایتخت معنوی ایران است که بنا به برخی گفته ها به ۲ روز کاهش یافته است. این در حالی است که به گفته مسئولان طی ۵ سال گذشته ماندگاری مسافر در شهری مثل کاشان با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط مسئولان شهری از یک سوم روز به ۲/۱ روز و در یزد از یک روز به ۵/۲ تا ۳ روز رسیده است .
      بی اطلاعی، هزینه های بالا و نبود مدیریت واحد
      «رجبعلی مختارپور» کارشناس مسائل اجتماعی و گردشگری می گوید: یکی از عوامل کاهش ماندگاری مسافران هزینه های بالاست ولی عامل مهم تر بی اطلاعی و ناآشنایی مسافران از جاذبه های شهر مشهد است .
      وی می افزاید: برای این که اماکن مختلف موجود در حرم مطهر را ببینیم به چند روز زمان نیاز داریم ولی بیشتر زائران از وجود این اماکن بی اطلاع هستند.
      وی با اشاره به ضعف اطلاع رسانی در این باره می گوید: متاسفانه نشریاتی هم که در اختیار زائران قرار می گیرد اطلاعات مورد نیاز را در مورد مکان های دیدنی به طور کامل به زائران نمی دهد.
      دکتر «پاپلی یزدی» مدرس دانشگاه نیز به ما می گوید: در حالی که در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته هر زائر و جهانگرد به طور متوسط ۷ روز در مشهد اقامت داشته این رقم در حال حاضر به ۲ روز کاهش یافته است.
      وی با اشاره به آمارهای متفاوت از حضور زائر و مسافر در مشهد می گوید: این آمار از نظر پلیس راه، شهرداری و اتحادیه هتل داران متفاوت است زیرا ممکن است افراد شهرستانی در هفته به دلایل کاری، درمانی و ... چندین بار به مشهد بیایند و بیشتر از چند ساعت هم در مشهد نباشند ولی در مقابل افرادی به معنای واقعی در هتل ها و اماکن اقامتی برای مدتی ساکن می شوند.
      وی بالابودن هزینه های سفر، گرفتاری های روزمره، اشتغال و دیگر عوامل اجتماعی را از جمله دلایل کاهش ماندگاری مسافران عنوان می کند.
      «محمد قانعی» رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی هم با بیان این که براساس آخرین آمار رسمی میانگین ماندگاری زائر تقریبا ۲ روز بوده است می گوید: در سال ۸۸ ضریب ماندگاری زائر ۵/۲ روز و در سال های گذشته ۵ و ۶ روز هم بوده است.
      وی معرفی نشدن جاذبه های موجود و ایجاد اماکن جدید و پرجاذبه و نبود امکانات مناسب را از دلایل ماندگاری کوتاه مدت مسافران بیان می کند و می افزاید: در حالی که ۵۱ درصد مکان های اقامتی در مشهد قرار دارد و یک چهارم اشتغال به صورت مستقیم به بحث گردشگری و توریسم مربوط است، نوروز ۸۹ میانگین اشغال هتل ها و اماکن اقامتی ۳۰ درصد بود.
      «غلامرضا بصیری پور» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان این که آمار مسافران نوروزی ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است می گوید: اگر در سال های پیش ماندگاری مسافر ۵ روز بوده است در حال حاضر به ۳ روز رسیده است.
      وی علت عمده کاهش ماندگاری مسافر را افزایش هزینه زائر و مسافر (اماکن اقامتی، کالاهای موردنیاز و ...) می داند و می افزاید: پیش از این زائران در مکان های عمومی و فضاهایی که ارزان تر بود اسکان داشتند ولی وضعیت در حال حاضر این گونه نیست.
      «بصیری پور» فعالیت های انجام شده توسط سازمان گردشگری را کم تاثیر می داند و می افزاید: ارائه کارت سفر و تخفیف در هزینه اقامت در هتل ها و اماکن اقامتی اثر آن چنانی در ماندگاری مسافر ندارد و خروجی مثبت نبوده است و کمتر از یک درصد در ماندگاری زائر تاثیر داشته است.
      وی درباره نوروز ۸۹، برودت هوا، فقدان متولی و مدیریت واحد در مشهد را از دلایل کاهش ماندگاری مسافر می داند و می گوید: تا زمانی که نگاه مدیران و مسئولان کشوری به زائران این باشد که زائران باید خودشان به فکر خودشان باشند وضعیت همین است.
      نبود دیدگاه ملی
      این اظهارنظرها در حالی مطرح می شود که «امیرحسین قاضی زاده» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی می گوید: مسئولان و ارگان های مربوط در شهر مشهد بیشتر وقت خود را صرف ساماندهی مدیریت و اسکان مسافران کرده اند که این فقط بخشی از موضوع گردشگری است.
      به گزارش مهر، وی با اشاره به نبود دیدگاه و برنامه ریزی ملی نسبت به مشهد می گوید: وقتی زیرساخت های نرم افزاری ملی وجود نداشته باشد ما نمی توانیم زائران را در مبداء سامان دهی کنیم.
      وی ادامه می دهد: در مجموع نبود زیرساخت های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری بضاعت استان را برای افزایش ماندگاری مسافران در استان خراسان رضوی کم کرده است.
      ما «محسن لشکری» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نظر دیگری دارد و کاهش ماندگاری مسافر را طبیعی می داند.
      او با بیان این که ماندگاری مسافر در مشهد بیش از ۲ روز (۶/۲) است، به ما می گوید: با بهبود وضعیت حمل و نقل، آمار ورود مسافران به مشهد افزایش یافته و به همین دلیل میزان ماندگاری مسافران کاهش داشته است که این مقدار طبیعی است.
      وی می افزاید: در حال حاضر افراد به دلیل امکان تحقق سفرهای متعدد در سال و گرفتاری های فراوان از هر فرصتی برای حضور در مشهد استفاده می کنند حتی اگر برای زمان کوتاهی باشد.
      «لشکری» با بیان این که میانگین سفر در سال در حال افزایش است، می گوید: پیش از این مسافران در نوروز و تابستان در مشهد حضور می یافتند ولی در حال حاضر شاهد توزیع سفر در مشهد هستیم به طوری که سال گذشته بیش از ۵۰ درصد اماکن اقامتی در ماه رمضان اشغال بود.
      دکتر «تهمینه دانیالی»، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز فراهم نبودن زیرساخت های گردشگری را از دلایل مهم کاهش ماندگاری مسافر می داند و می گوید: در طول سالیان دراز هزینه های زیادی صرف مرمت بناهای تاریخی شده است که شاید در سال تعداد کمی گردشگر را به خود جذب کرده باشد ولی اگر همین بنای تاریخی در قالب برنامه هایی احیا شود که به اطلاع عموم برسد و مورد تبلیغ قرار گیرد در میزان جذب و ماندگاری مسافر و گردشگر تاثیر به سزایی خواهد داشت.
      اما «حسین نصاری» رئیس ستاد تسهیلات سفرهای دائمی شهرستان مشهد در اظهارنظری متفاوت، وضعیت حمل و نقل و مشکلات تهیه بلیت را از دلایل اولیه کاهش ماندگاری مسافر می داند و می گوید: وضعیت اسکان مسافر و گرانی، برودت هوا و اطلاع رسانی نامناسب هواشناسی از دلایل دیگر کاهش ماندگاری مسافر است.
      وی می افزاید: نوروز سال جاری به دلیل سردی و بارندگی ، مسافران نمی توانستند در چادر و کمپ ها اسکان داشته باشند و مدت زمان ماندگاری خود را در مشهد کم تر کردند.
      وی نبود افراد مجرب در زمینه حرم شناسی و مشهدشناسی را یکی دیگر از دلایل بی اطلاعی مسافران از جاذبه های موجود مشهد و در نتیجه کاهش ماندگاری مسافران عنوان می کند و می افزاید: به قدری این خلاء در مشهد احساس می شود که حتی خود مشهدی ها از وجود برخی از جاذبه های موجود در حرم رضوی و مشهد بی اطلاع هستند.
      چه باید کرد؟
      اکنون که دلایل کاهش ماندگاری مسافر را از منظر کارشناسان و مسئولان بررسی کردیم، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان مدت زمان ماندگاری مسافر را در مشهد افزایش داد و به گردشگری در پایتخت معنوی ایران رونق بخشید؟
      دکتر «مختارپور» ، کارشناس مسائل اجتماعی و گردشگری در این باره می گوید: اطلاعات مربوط به جاذبه های شهر مشهد باید به طور مستمر در اختیار مسافران قرار گیرد. از سوی دیگر دسترسی به وسایل حمل و نقل شهری برای شهرگردی فراهم شود. وی با اشاره به سفر خود به مشهد و بازدید از مکان های دیدنی اطراف شهر، می افزاید: این مکان های دیدنی را هم با پرس و جوهای بسیار زیاد و به دست آوردن اطلاعات دیده ام.
      دکتر «پاپلی»، مدرس دانشگاه نظر دیگری دارد و معتقد است معرفی جاذبه های گردشگری به تنهایی کافی نیست بلکه باید امکانات رفاهی نیز در آن نقاط وجود داشته باشد تا گردشگران با فراغ بال و بدون هیچ گونه نگرانی بتوانند از این جاذبه ها دیدن کنند.
      وی با اشاره به افزایش مدت زمان ماندگاری گردشگر در کاشان می گوید: ۵ سال گذشته ماندگاری گردشگر در کاشان یک سوم روز بوده است ولی در حال حاضر با در نظر گرفتن خانه های سنتی برای اسکان، این رقم به ۲/۱ روز و در شهر یزد نیز یک روز ماندگاری مسافر به ۵/۲ تا ۳ روز افزایش یافته است.
      دکتر «پاپلی» دریافت انعام اجباری توسط کارگران حمل و نقل بار، نبود مترجم های مسلط به زبان های زنده دنیا و فقدان روزنامه های انگلیسی و عربی را از جمله مشکلات می داند و می افزاید: تا الان خیلی زحمت کشیده شده است ولی با آن چه متناسب شان زائر و مسافر است فاصله داریم.
      وی افزایش ضریب ماندگاری مسافر را به تنهایی کافی نمی داند و می گوید: ورود پول به اقتصاد شهر هم عامل بسیار مهمی است که باید این را در نظر داشت چرا که آن چه به افزایش ماندگاری اهمیت می بخشد خرج کردن مسافر در مشهد است.
      «قانعی»، رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی هم در پاسخ به ما می گوید: مسئولان باید حساس شوند و اگر نمی توانیم مکان جدیدی را برای جذب گردشگر معرفی کنیم حداقل با ایجاد فضاهای تفریحی آمار و مدت زمان ماندگاری مسافر را افزایش دهیم.
      وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مسافران و زائران مشهد می گوید: برای کمک به این عزیزان هم می توان بازاری با نمایندگی مناطق آزاد راه اندازی کرد تا زائران از این محل سوغات و اجناس ارزان تری را خریداری کنند و بر میزان ماندگاری آن ها افزوده شود.
      «قانعی» با بیان این که یک مسافر در مشهد به طور متوسط ۳۵ هزار تومان در روز هزینه می کند، می افزاید: اگر تنها۱۰ درصد ۲۵ میلیون مسافر در سال یک روز بیشتر در مشهد اقامت داشته باشند ۵/۸۷ میلیارد تومان سرمایه وارد مشهد می شود و بر افزایش اشتغال هم به میزان قابل توجهی تاثیرگذار است.
      وی با اشاره به تفاوت سن زائران مشهدی و علایق گوناگون آن ها می گوید: اجرای برنامه های هنری و فرهنگی نظیر نقالی و شاهنامه خوانی، نقاره خوانی، آیین های محلی و جشنواره ها، بازارچه های مناطق آزاد و مرزی ازجمله برنامه هایی است که می تواند ماندگاری مسافر را افزایش دهد.
      از وی درباره «طرح ضامن کارت» که قرار بود بر ماندگاری زائر تاثیر به سزایی داشته باشد و در سال ۸۸ اجرا شود، می پرسم، «قانعی» می گوید: برای«طرح ضامن کارت» تبلیغات و زیرساخت مناسب انجام نگرفت در حالی که برای اجرای این طرح ها باید بیش از این کار شود چرا که هم به بازار و اقتصاد و هم به زائر کمک می کند.
      «بصیری پور» ، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اسکان را مهم ترین موضوع برای ماندگاری مسافر می داند و می افزاید: با احداث شهرک ثامن و عرضه واحدهای مسکونی ارزان قیمت (کانکس یا اتاقک) به مسافران با وضعیت اقتصادی درجه ۲ و ۳ می توان حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد زمان ماندگاری را افزایش داد.
      اما «امیرحسین قاضی زاده» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی راهکارهای دیگری ارائه می کند و می گوید: درباره بحث گردشگری به مسائل مهمی مانند تورهای داخل شهری ، احیای بافت های دیدنی مشهد و سامان دهی مسافران در مبادی ورودی باید توجه ویژه ای کرد. به گزارش مهر، وی در محل ستاد تسهیلات نوروزی خراسان رضوی با اشاره به برنامه های نمایندگان مجلس برای ارتقای سطح گردشگری در مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران می گوید: کاری که نمایندگان مجلس انجام دادند این بود که در برنامه پنجم توسعه با کمک دولت پیش بینی کردیم که یک مدیریت جامعی شکل بگیرد که بتواند تسهیلات وامکانات گردشگری در مشهد را افزایش دهد.
      وی با اعلام این مطلب که افزایش سطح تسهیلات و امکانات گردشگری در استان خراسان رضوی یک ضرورت است، می گوید: برای بهتر شدن وضع گردشگری در استان نیازمند یک برنامه ریزی مناسب، مدیریت منسجم و جامع در سطح ملی و هم چنین بسیج منابع هستیم. «قاضی زاده» اظهار امیدواری می کند با ایجاد یک مدیریت منسجم و تامین منابع، به تدریج بتوانیم مسائل موجود در حوزه گردشگری را حل کنیم و شهر مشهد را به یک شهر قوی در این حوزه تبدیل کنیم.
      «محسن لشکری» مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می گوید: باید نسبت به ورود آسان تر گردشگر به واحدهای اقامتی و ارائه خدمات جانبی و مناسب تر رفاهی در مشهد و اطراف آن برای زائران و گردشگران اقدام کرد.
      وی با بیان این که برای همه ذائقه های سنی و سلیقه ها، مجموعه ای از سفر معنوی، زیارتی و تفریحی و فرهنگی را باید عرضه کنیم، می گوید: برای رسیدن به این هدف، امکانات موجود را باید ارتقا داد و سپس برای افزایش و توسعه کمی آن ها گام برداشت.
      دکتر «تهمینه دانیالی»، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایجاد فضاهای کارگاهی در کنار بناهای تاریخی و برنامه ریزی برای بازدید گردشگران را از راه های افزایش ماندگاری مسافر عنوان می کند و می گوید: به این منظور ۴۰۰ بنای تاریخی با عنوان «پروژه پردیس» برای سال ۸۹ تعریف شده است.
      وی با بیان این که گردشگران فرهنگی به دنبال صنایع دستی خاص بومی هستند، می گوید: می توان با برنامه ریزی یک روز از مدت سفر گردشگران را به بازدید از بازارچه ها، نمایشگاه ها و کارگاه های صنایع دستی اختصاص داد.
      «حسین نصاری» ، رئیس ستاد تسهیلات سفرهای دائمی مشهد راه انداختن تورهای زیارتی و گردشگری برای ایجاد جاذبه و ماندگاری گردشگران و مسافران را یکی از راه های طولانی تر شدن سفر بیان می کند و می افزاید: در سال های قبل تورهای شهرگردی از نقاط مرکزی شهر راه اندازی شد و مورد استقبال مسافران قرار گرفت ولی پس از مدتی تعطیل شد.
      وی از راه اندازی سیستم رزرواسیون هتل ها و مسافرخانه ها و اماکن اقامتی ارزان قیمت در آینده ای نزدیک خبر می دهد و می گوید: برای این منظور از هر هتل، مهمان پذیر و مسافرخانه یک نفر کاربر را آموزش خواهیم داد.
      به هر حال چنین به نظر می رسد که مسئولان باید با نگاه ملی علاوه بر معرفی و اطلاع رسانی جاذبه های فرهنگی ، تاریخی و گردشگری برای مسافران، زیرساخت های گردشگری را آن چنان که متناسب شان مسافران و زائران پایتخت معنوی ایران است توسعه دهند تا ضمن افزایش جذب گردشگر داخلی و خارجی، بتوان میزان ماندگاری آنان را حداقل تا یک روز افزایش داد و از این قابلیت اقتصادی به منظور رفاه زائران و مجاوران مشهدالرضا استفاده کرد.

      تعداد بازدید: 4545
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      3 2
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .