•  
      منبع خبر : 1009
      تعداد بازدید: 106
      کد: 140295
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

      مشهد نیازمند تدبیری برای انتشار اوراق مشارکت
      سید محمد عنبری

      ۵٠ درصد اصل و سود اوراق مشارکت مرحله اول خط ٢ و ٣ و ٣٠ درصد مرحله دوم خط ٢ قطارشهری مشهد برعهده دولت است که تاکنون بخشی از آن پرداخت شده ‌است و به نظر می‌رسد روی کار آمدن شورای پنجم بتواند زمینه تعامل بیشتر دولت با شهرداری را برای پرداخت معوقات دولتی تسهیل کند.
      مشهد نیازمند تدبیری برای انتشار اوراق مشارکت

      اوراق مشارکت یکی از روش‌های تامین مالی در دولت و شهرداری‌هاست. طبق آیین‌نامه اجرایی قانون «نحوه انتشار اوراق مشارکت» مصوب سال ٧٧ هیئت وزیران؛ به منظور مشارکت عموم در اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت و مؤسسات غیردولتی طبق مقررات این آیین‌نامه، اجازه داده می‏‌شود، قسمتی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح‏‌ها از طریق انتشار و عرضه عمومی اوراق مشارکت تأمین‌شود.
      یکی از مهم‌ترین اثرات اقتصادی اوراق مشارکت، تأمین منابع مالی برای دولت و سازمان‌های غیردولتی نظیر شهرداری‌هاست. انتشار اوراق مشارکت درمقایسه با سایر روش‌های تامین مالی مانند دریافت وام یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی در دنیای اقتصاد است.
      یکی از محاسن دیگر این روش تامین مالی شفاف بودن هزینه‌های نقدینگی است، چرا که وضعیت انتشار و سود کوپن‌ها در این روش به صورت عمومی اعلام شده و محل هزینه‌کرد آن نیز کاملا مشخص است.
      در این بین شاید مهم‌ترین جذابیت اوراق مشارکت برای مردم در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار مانند سهام، تضمین پرداخت سود باشد، چرا که دارنده این اوراق اطمینان دارد که سود دریافتی، در فواصل زمانـی معیـن، توسط بانک‌ها یا دولت، تضمین شده و در موعد مقرر پرداخت شده و هیچ ضرری متوجه خریدار نیست. از دیگر جذابیت‌های اوراق مشارکت، معاف بودن سود اوراق از مالیات است.
      مشهد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای مذهبی دنیا که سالانه پذیرای حجم بالای زائران و مسافران داخلی و خارجی است همواره نیازمند توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شهری جدید برای مواجهه با نیازهای خود بوده است. این توسعه همه جانبه به‌ویژه در دوران رکود صنعت ساختمان نیازمند تامین مالی از روش‌هایی غیر از فرآیندهای سرمایه‌گذاری و مشارکت است، بنابراین انتشار اوراق مشارکت برای پروژه‌های کلان همانند قطارشهری و احیای بافت‌های فرسوده در دستور کار معاونت اقتصادی قرار دارد.
      انتشار و فروش اوراق مشارکت در شهرداری مشهد از سال ٨۴ و با هدف بازسازی بافت‌های فرسوده و راه‌اندازی خطوط ٢ و٣ قطار شهری آغاز شد. در سال‌های ٨۴ تا ٩۵ نیز حدود ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد منتشر شده که این رقم برای احداث خطوط ٢ و٣ قطار شهری و احیای بافت‌های فرسوده اطراف حرم مطهر و بافت‌های مناطق آبکوه و حر عاملی و میدان شهدا بوده است. نکته مهم در انتشار اوراق مشارکت مشخص بودن مسیر بازگشت سرمایه و پرداخت سود کوپن‌ها به خریداران اوراق است.
      یکی از چالش‌های شورای شهر این دوره شهرداری مشهد، بدهی و جرایم حاصل از انتشار اوراق در دوره قبل است. از آنجا که بانک‌های عامل در سررسید مقرر اقدام به پرداخت سود به خریداران کرده‌است، این مبلغ را به اضافه جریمه دیرکرد به صورت روز شمار از شهرداری مطالبه می‌کند. با تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های قبل مبالغی از سود و اصل اوراق منتشر شده‌، تسویه‌ شده‌ است و باید هر چه سریعتر به تسویه مابقی آن نیز اقدام شود که نیازمند تدبیر شورای پنجم و شهردار محترم مشهد است.

      ناگفته نماند که ۵٠ درصد اصل و سود اوراق مشارکت مرحله اول خط ٢ و ٣ و ٣٠ درصد مرحله دوم خط ٢ قطارشهری مشهد برعهده دولت است که تاکنون بخشی از آن پرداخت شده ‌است و به نظر می‌رسد روی کار آمدن شورای پنجم بتواند زمینه تعامل بیشتر دولت با شهرداری را برای پرداخت معوقات دولتی تسهیل کند.

      *مدیر تامین منابع مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد

       

      کلید واژه ها: اوراق مشارکت -
      تعداد بازدید: 106
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .