مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد گفت: حوزه فرهنگی شهرداری مشهد برنامهریزی خود را با تاکید بر هویت ملی و مذهبی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهدمقدس، نرگس شالچیان رابع در نشست با معاونتهای فرهنگی مناطق شهرداری مشهد که در تالار شهر برگزار شد، بیان کرد: یکی از دلایلی که سبب ایجاد حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری مشهد شد دستیابی به اهداف رضایت مردم و افزایش توسعه شهروندی است.
وی افزود: در این راستا ظرفیتهای مختلف شهر برای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته شد که یکی از این ظرفیتها مدیریت گردشگری و امور زائران است.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد تصریح کرد: به منظور رسیدن به اهداف خود در حوزه افزایش رضایتمندی و افزایش توسعه شهری لازم است که فرادست و فرارو مدنظر قرار بگیرد و در این راستا از عوامل مختلف برای رسیدن به اهداف کمک گرفته شود.
شالچیان با بیان اینکه برنامه راهبردی در مدیریت شهری پاسخ به نیازهای شهری است، ادامه داد: هدف و برنامه اصلی مدیریت جدید شهری شهرداری مشهد، تبدیل مشهد به شهری هوشمند و پاسخگو است لذا با استفاده از ظرفیتهای این کلانشهر در برنامه جدید تاکید ویژهای به دو هویت ملی (جاذبههای تاریخی مانند آرامگاه فردوسی) و مذهبی (بارگاه امام هشتم (ع)) شده است.
وی گفت: با توجه به این مهم برای سال آینده، مدیریت گردشگری و امور زائران با الهام گرفتن از دو هویت ملی و مذهبی به همراه ایجاد نشاط و پویایی برنامههایی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از اصلیترین برنامههای ما استفاده از ایدههای نو است، گفت: در این راستا از مهمترین اهداف افزایش ماندگاری سودمند گردشگر است.
شالچیان تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر آمارهای مختلفی در خصوص تعداد گردشگر در مشهد وجود دارد و از طرفی شهروندان از اتفاق حضور گردشگران در این شهر منتفع نمیشوند.
وی در توضیح رخدادی به نام وارونگی رفتار گردشگران افزود: این اتفاق به این معناست که گردشگر به هر شهری سفر میکند از خود حقیقی خود فاصله میگیرد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد ادامه داد: وارونگی رفتاری است که باید به نفع ماندگاری سودمند سوق پیدا کند لذا باید برای این مهم زمینه و بسترهای مختلفی در خصوص استفاده بهینه گردشگر از مدت ماندگاری خود ایجاد شود.
وی با تاکید بر همکاری و برنامهریزی معاونتهای فرهنگی مناطق شهرداری تصریح کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی و تاریخی بسیار میتواند در افزایش ماندگاری سودمند گردشگر مفید باشد لذا باید اولویتهای هر منطقه شناسایی و در ادامه آن تعریف مناسبی از بستههای مورد استفاده گردشگر ایجاد شود که این مهم میتواند نقشه فرادستی باشد.
شالچیان با اشاره به مشخص کردن پروژههای عمرانی فرهنگی هر منطقه در سال 97 ادامه داد: همچنین باید بستههای سرمایهگذاری در حوزه فرهنگی مناطق شناسایی شود.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد ادامه داد: از جمله موضوعات مهمی که باید توجه ویژهای به آن شود اسکان گردشگر و زائر است که برای آن باید برنامهریزی ویژهای شود.
وی تاکید کرد: باید برای هر گردشگر و زائر ی که به مشهد میآید بستههای مختلف طراحی شود و این بستهها در ابتدای ورود به شهر و از طریق راهنمای زائر معرفی شود.
شالچیان با تاکید بر تهیه تقویم اجرایی برای برنامههای کاری گفت: باید سرمایهگذارهای معنوی و مالی شهر شناسایی شود و برای این سرمایهگذاران با ایجاد بانکهای اطلاعاتی جدید مشوقهایی ایجاد شود که در این راستا میتوان از ظرفیت شورای اجتماعی محلات استفاده کنیم.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد در پایان با اشاره به تشکیل اتاق فکر در حوزه فرهنگی با رویکردی جدید خاطرنشان کرد: در این اتفاق فکر در کنار دانشگاهیان باید افرادی از حوزههای مختلف هنری از جمله صنایع دستی، سنگهای قیمتی و... حضور داشته باشند.
فرزانه نثاری