•  
      منبع خبر : 1005
      تعداد بازدید: 371
      کد: 145166
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۱۱/۰۷

      برندینگ شهری و درآمدهای پایدار
      امیر عزیزی

      به مدیریت شهری مشهد پیشنهاد می‌کنم مشابه کشورهای موفق در ایجاد شهر هوشمند و برندینگ شهری، از امروز یک رویداد بزرگ برای مشهد ۱۴۰۰ تعریف کنند و با همت محلی، حمایت ملی و تجارب بین‌المللی، آن رویداد را اجرا کنند.
      برندینگ شهری و درآمدهای پایدار

      کلان‌شهرهای ایران هم‌اکنون دچار یک بحران عمیق در معنای شهر و ایده شهری شده‌اند و فاقد ارتباط ارگانیک با کلان‌شهرهای دنیا و حتی سایر کلان‌شهرهای ایران هستند. برای حل این بحران، در یک افق گسترده، باید ارتباط ویژه‌ای با سایر کلان‌شهرها داشته باشند و معنای خاصی را دنبال کنند و در نهایت، در عرصه بین‌الملل، برای خودشان کارکرد معینی را تعریف کنند. این کارکرد خیلی فراتر از توریسم و گردشگری است، به همه اجزای تشکیل‌دهنده شهر برمی‌گردد و باید در قالب مدیریت شهری و در مسیری خاص‌ حرکت کند.
      کلان‌شهر مشهد با جمعیتی بالغ بر 3.2 میلیون نفر، به تجربه ثابت کرده است که زمانی پیشرفت ‌یا موفقیتی چشمگیر داشته است که سه ضلع اثرگذار آن، یعنی شهرداری و شورای شهر، آستان قدس رضوی و استانداری، در یک جهت و به دنبال یک هدف مشترک حرکت کرده‌اند. اما چگونه می‌توان این مثلث را در راستای ایجاد برندینگ شهری و درآمدهای پایدار هم‌راستا کرد؟ شاید ذکر چند مثال از چند شهر شناخته‌شده در دنیا کار را ساده‌تر کند.
      داووس در سوئیس را باید شهر اجلاس‌ها دانست، شهری یازده‌هزارنفری در دامنه رشته‌کوه‌های آلپ بدون فرودگاه که علاوه‌بر طبیعت بکر و بی‌نظیر، از سال‌ها قبل، برنامه‌ریزی برای برگزاری اجلاس‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی را آغاز کرد و امروز شهر کنفرانس‌هایی با کیفیت بالای علمی و اجرایی شناخته می‌شود. نکته جالب این است که مجمع جهانی اقتصاد هر سال با حضور رؤسای جمهور کشورهای مختلف و در دمای منفی ۱۵ درجه در داووس برگزار می‌شود.
      اما هانوفر در آلمان شهر نمایشگاه‌هاست، شهری زیبا و دیدنی با جمعیت نیم‌میلیونی که می‌توان نمایشگاه‌های بزرگ تخصصی را در تمام روزهای سال در آن مشاهده کرد. برای نمونه، بزرگ‌ترین رویداد کامپیوتر جهان و ده‌ها نمایشگاه تخصصی دیگر این شهر را به شهری جهانی و پویا با درآمدهای پایدار تبدیل کرده است. بوسان در کره جنوبی را نیز باید شهر اسکار آسیایی دانست. این شهر که دومین کلان‌شهر کره جنوبی با 3.7 میلیون نفر جمعیت است از سال ۱۹۹۶ جشنواره فیلمی را آغاز کرده که هرسال در اکتبر پذیرای هنرمندانی از سراسر دنیاست و جشنواره فیلم بوسان را به اسکار آسیایی و یکی از ۲۰ جشنواره معتبر فیلم دنیا تبدیل کرده است. ایجاد شغل، درآمد پایدار و رونق در همه کسب‌وکارهای بوسان با این جشنواره دو‌چندان شده است.
      مشهد با داشتن پیشینه غنی تاریخی و مذهبی‌، وجود بارگاه ملکوتی امام مهربانی‌ها، به دلیل توس گران‌قدر و فردوسی بزرگش و ده‌ها دلیل دیگر، می‌تواند یک برند در ایران، جهان اسلام و حتی در دنیا شود. فقط باید بدانیم چه می‌خواهیم، و درست و مستمر حرکت کنیم.
      در پایان به مدیریت شهری مشهد پیشنهاد می‌کنم مشابه کشورهای موفق در ایجاد شهر هوشمند و برندینگ شهری، از امروز یک رویداد بزرگ برای مشهد ۱۴۰۰ تعریف کنند و با همت محلی، حمایت ملی و تجارب بین‌المللی، آن رویداد را اجرا کنند تا در مشهد ۱۴۰۰ علاوه‌بر اجرای رویداد فوق و ایجاد برند «مشهد، شهر هوشمند»، شهروندانی هوشمند و حکمروایی‌ای هوشمند برای مشهدی‌ها به یادگار بگذارند.

      *رئیس شبکه آسیایی جوامع ایمن و کارشناس مسائل مدیریت شهری
       

      کلید واژه ها: درآمدهای پایدار - مشهد -
      تعداد بازدید: 371
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      15 43
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .