•  
      منبع خبر : 1005
      تعداد بازدید: 352
      کد: 148981
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد؛

      دستیابی به شهر هوشمند با تغییر نگرش

      برنامه عملیاتی شهرداری در بحث هوشمندسازی شهر و تشویق مردم در استفاده از فناوری‌های موجود در حال تدوین است ونشست‌های زیادی هم با متخصصان این حوزه داشته‌ایم.
      دستیابی به شهر هوشمند با تغییر نگرش

      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد دستیابی به شهر هوشمند را منوط به تغییر نگرش دانست.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، بتول گندمی در این باره گفت: ما در مشهد مجموعه‌ای که به صورت متمرکز برای تمام امور شهر تصمیم بگیرند و برنامه تدوین کنند، نداریم. در واقع شوراهای شهرها برای حوزه کاری شهرداری‌ها تصمیم‌‎گیرنده هستند.
      وی ادامه داد: نگاه به شهرداری‌ها تا چند سال پیش نگاهی خدماتی بوده است و تلا ش‌ها در این راستاست که این نگاه تغییر کند و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی هم در حوزه کار شهرداری‌ها قرار بگیرد.
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: من امیدوار هستم که مدیریت شهری متمرکز در آینده‌ای نزدیک برای شهرها حاصل شود. چون درحال حاضر این مدیریت شهری را نداریم، نمی‌توان گفت که آیا بسترهای فراهم شده می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای هوشمند شدن شهر مشهد را فراهم کند یا خیر؟
      گندمی تصریح کرد: در حوزه عملکرد شهرداری، در شورای اول در سال 81 قرار بر این شد که سند الکترونیکی شدن شهر مشهد تدوین شود. سال 90 ارزیابی انجام شد که الکترونیکی شدن شهر مشهد در چه سطحی قرار دارد که وضعیت متوسط ارزیابی شد.
      به گفته وی، نگاه دولت هم در الکترونیکی کردن شهرها این بود که مشهد در این باره دومین شهر کشور از نظر خدمات لازم و پشتیبانی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد اما عملا مشهد در جایگاه چهارم در این زمینه قرار دارد.
      زیرساخت‌های فناوری در انحصار مناطق برخوردار
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: آنچه که اکنون ما در حوزه مدیریت شهری تحویل گرفتیم، نشان از آمادگی کم این مجموعه برای ورود به بحث هوشمندسازی شهر داشت. بخشی از این مسئله به این برمی‌گردد که زیرساخت‌های لازم به صورت کامل در سطح شهر وجود ندارد.
      گندمی عنوان کرد: عمده تمرکز برای ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، در مرکزیت شهر و مناطق برخوردار به وجود آمده است. مشکل اساسی‌تر تغییرات فرهنگی مورد نیاز در این زمینه است. این مشکلی است که تمام شهرهای کشور با آن روبه رو هستند و در مشهد این چالش جدی‌تر است.
      وی ادامه داد: با ارزیابی هرم جمعیتی شهر مشهد و بررسی طبقه متوسط شهری، با وجود جمعیت حاشیه‌نشین بیش از یک میلیون و 200 نفری متوجه می‌شویم که باید برای تغییر فرهنگی تلاش‌های خیلی وسیعی انجام شود که این تغییرات به شدت با مقاومت روبه رو است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شهر هوشمند نیازمند شهروند هوشمند است، برای اینکه این شهروند هوشمند باشد با دو مشکل اساسی روبه رو هستیم، گفت: یکی اینکه شهروند بپذیرد که این روش برای او سودمند است و دیگر اینکه دسترسی‌های موارد مربوط به هوشمندسازی نیز برای شهروندان آسان باشد. در شهری مثل مشهد که حدود چهار ماه از سال به دلیل تعداد زیاد زائران و مسافران، جمعیتی چند برابر جمعیت عادی در آن ساکن هستند، با مشکلات زیرساختی روبه رو هستیم که در مواردی حتی تماس‌های ارتباطی ساده تلفنی نیز با مشکل مواجه می‌شود.
      گندمی اظهار کرد: زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نیست، شهروندان حتی پس از درک نیاز به استفاده از رو ش‌های فناورانه و هوشمند برای انجام امور نمی‌توانند آنگونه که باید در این حوزه فعال باشند. موانع خیلی جدی در حوزه تغییر نگر ش‌های شهروندان وجود دارد که با نبود زیرساخت‌های لازم همراه می‌شود و حرکت مشهد به سمت هوشمندسازی را با مشکل مواجه می‌کند.
      استفاده از سیاست‌های تشویقی
      وی درادامه گفت: درباره سوق دادن شهروندان به استفاده از خدمات شهر هوشمند، باید گاهی اوقات در بعضی زمینه‌ها شهروندان را وادار به پذیرش یکسری قوانین و مقررات کرد، مشابه کاری که بانک‌ها انجام دادند. در زمانی که بانک‌ها قصد تغییر سیستم را داشتند، هم ابزار اطلاع‌رسانی به گستردگی کنونی نبود و هم فرهنگ سازی انجام نگرفته بود، اما بانک‌ها پذیرفتند که در افکار عمومی مورد نقد قرار بگیرند ولی بتوانند سیستم مورد نظر را پیاده‌سازی کنند.
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در این زمینه ما باید بعضی اجبارها و جریمه‌ها را برای شهروندان تعریف کنیم. به عنوان مثال در حوزه شهرسازی ما به شدت با فساد روبه رو هستیم و در گذشته به دلیل سنتی بودن روند انجام خیلی از کارها، امکان ایجاد فساد بیشتر بود، اما با الکترونیکی شدن صدور بسیاری از مجوزها و پرداخت‌های الکترونیکی توسط شهروندان، دامنه گستردگی این فساد می‌تواند کاهش پیدا کند..
      گندمی اظهار کرد: متأسفانه با وجود زحمات و هزینه‌های زیادی که برای استقرار سامانه الکترونیکی صدور مجوزها و پرداخت عوارض شهرداری کشیده شده است، تنها حدود یک درصد مردم از آن استفاده می‌کنند.
      وی گفت: حالا اگر در این باره ما اجباری وارد نکنیم، ممکن است مدت زمان زیادی روند موجود ادامه پیدا کند. از این رو باید با قرار دادن جریمه‌ها و تشویق‌ها به تسریع در روند امور این چنینی کمک کنیم. هم اکنون نیز در مواردی مانند حمل و نقل عمومی این مسئله در حال انجام است، به صورتی که شهروندانی که من‌کارت ندارند، باید هزینه بیشتری را برای کرایه اتوبوس‌های درون شهری بپردازند.
      تدوین برنامه عملیاتی برای هوشمندسازی شهر
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد اظهار کرد: برنامه عملیاتی شهرداری در بحث هوشمندسازی شهر و تشویق مردم در استفاده از فناوری‌های موجود در حال تدوین است ونشست‌های زیادی هم با متخصصان این حوزه داشته‌ایم.
      گندمی تصریح کرد: معتقدیم که حتما باید بتوانیم ساز و کارهای مشارکت شهروندان را در اداره شهر ایجاد کنیم و درحوزه‌های متعدد در تلاشیم تا این بحث را سازماندهی کنیم. اگر می‌خواهیم به سمت تحقق این برنامه‌ها و به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم، باید در بدنه شهرداری نظام انگیزشی را ایجاد کنیم.
      وی عنوان کرد: معتقدیم این برنامه که درحال تدوین است، باید بتواند مشارکت شهروندان را رقم بزند و در بحث مشارکت شهروندان حوزه فرهنگی باید متمرکز شود و درتغییر نگرش ‌ا کار کند. حوزه‌های دیگر نیز باید در ارتباط با قوانین مورد نیاز متمرکز شوند.
      با مشکل نبود داده روبه رو هستیم
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه یکی از مباحثی که مطرح شد این بود که برنامه عملیاتی سال گذشته تا چه میزان محقق شده است. دوستان گزارش دادند که در بعضی از حوزه‌ها مانند حمل و نقل ما کمیت‌های قابل سنجشی داشته‌ایم. اما در بعضی حوزه‌ها مانند فرهنگ، ما به این کمیت‌های سنجشی دسترسی نداریم.
      وی افزود: ما در خیلی از حوزه‌ها برای سنجش شرایط با مشکل داده روبه رو هستیم. باید در حوزه داده ها یک انقلاب در مجموعه شهرداری رخ بدهد تا بتوانیم به سنجش درستی از شرایط موجود برسیم. یکی از مسائل اصلی ما همین مشکل نبود داده‌هاست. بنابراین در قالب الزاماتی به شهرداری تکلیف شده است که در سه سطح برنامه که در دست اجرا دارد، توجه ویژه‌ای به بحث اطلاعات و داده‌های صحیح داشته باشد.
      گندمی افزود: در ادامه باید گفت برنامه عملیاتی شهر هوشمند مشهد حتما باید با تمرکز بر مرکز پژوهش‌ها و پارک علم و فناوری تدوین شود. در یک‌سری حوزه‌ها زیرساخت‌ها فقط در مرکز شهر مهیاست و به همین دلیل در هوشمندسازی قسمت‌های حاشیه‌ای شهر با دشواری‌هایی روبه رو هستیم. به عنوان مثال در مناطق 3، 4، 5 و 6 مشهد اصلا زیرساخت‌های این حوزه فراهم نیست. به همین دلیل جدای از تدوین برنامه‌ها، باید به شهرداری تکلیف کنیم که به سمت ایجاد زیرساخت‌های لازم در نقاط کمتر برخوردار شهر برود تا بتوانیم حوزه هوشمندسازی را به تمام شهر تعمیم بدهیم.
      وی گفت: از طرفی توقع مردم را نیز نباید خیلی بالا ببریم و باید بپذیریم که در بحث شهر هوشمند هنوز درحال تغییرات در گام‌های اول هستیم و با شرایط آرمانی فاصله داریم. در پایان سال 1400 هم باید عملکردمان در این حوزه را نسبت به سال 96بسنجیم تا ببینیم تا چه حد در این زمینه موفقیت داشته‌ایم.
       

      کلید واژه ها: شهر هوشمند -
      تعداد بازدید: 352
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .