•  
      منبع خبر : 1009
      تعداد بازدید: 139
      کد: 166015
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      با رای مثبت اعضای در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر مشهد محقق می‌شود؛

      اعطای مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری برای تامین سرانه‌های خدماتی در مناطق کم‌برخوردار شهر / اراضی بزرگ مقیاس محدوده و حریم شهر مشهد ساماندهی می‌شود

      در بخش‌هایی از شهر خدمات ارائه نمی‌شود به طور مثال تراکم خدمات درمانی در بخشی از شهر بوده و در برخی از نقاط با فقر مراکز درمانی مواجهیم لذا فرمول‌هایی برای کاربری‌هایی پیشنهاد شده که اگر در یک پروژه این خدمات مانند ورزشی، درمانی و ... وجود داشته باشد، مشوق‌هایی به آن پروژه تعلق می‌گیرد تا پروژه‌ها تک کاربری نباشند و ترکیبی شوند.
      اعطای مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری برای تامین سرانه‌های خدماتی در مناطق کم‌برخوردار شهر / اراضی بزرگ مقیاس محدوده و حریم شهر مشهد ساماندهی می‌شود

      اعضای شورای شهر مشهد در چهل و هفتمین جلسه علنی پنجمین دوره، به لایحه اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین سرانه‌های خدماتی مورد نیاز در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شهر، رای مثبت دادند.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر در چهارمین درستور کار خود به بررسی نظریه شماره 522 مورخ 97/10/09 کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتها - حقوقی - کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی - عمران و شهرسازی - مناطق پیرامونی و کم برخوردار در خصوص لایحه شماره 21/176472 مورخ 97/09/17 در زمینه ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس محدوده و حریم شهر مشهد پرداخت.
      احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر در این مورد اظهار کرد: ما معمولا در ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهر فقط با معلول مبارزه می‌کنیم چون یک سری افراد زمین‌های بزرگ مقیاس را گرفته و قطعه‌بندی کرده و به افراد می‌فروشند و بعد که افراد آنها را ساختند، شهرداری با آنها برخورد می‌کند که این رویه باید تغییر یابد.
      وی افزود: ما باید در حریم شهر سیاسیت‌های مشخصی داشته باشیم. مطالعات جامعی نیز انجام شده است. ما باید یک جهت بودن شهر را برای گردش و تفریح خارج نماییم. قرار نیست در این محدوده‌ها مسکونی ساخته شود اما می‌توانیم اماکن تفریحی و ورزشی و کارکردهای مختلف را توسعه دهیم.
      بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز بیان کرد: اگر بخواهیم مانند محدوده در حریم شهر کنترل و نظارت داشته باشیم که در این خصوص با مشکلات قانونی مواجه هستیم زیرا در این محدوده‌ها، طرح تفصیلی نداریم. ما در حریم مشاور برای مطالعات راهبردی داریم که هنوز نتیجه مطالعاتش دریافت نشده است.
      *رای مثبت شورا به ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس محدوده و حریم شهر
      محمدرضا حسین‌نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز در این باره اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم و حساس است. شهر هر وقت در تجدید طرح جامع قرار می‌گیرد در معرض تشکیل سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است. در حریم بخاطر بانک زمینی که برای شهرداری ایجاد می شود، ظرفیتی برای طرح جامع وجود دارد.
      اعضای شورای شهر به این لایحه نیز رای مثبت دادند.
      ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است مستند به قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری‌ و تبصره 4 ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها و در راستای اجرای مصوبه شماره 5/96/10115/ش مورخ 1396/06/21شورای اسلامی شهر مشهد مقدس درخصوص ساماندهی اراضی واقع در محدوده حاشیه شهر، به منظور شناسایی، ساماندهی و مدیریت بهینه اراضی محدوده و حریم شهر و جلوگیری از ریزدانگی و تفکیک‌ غیر مجاز آنها و تامین سرانه‌های خدماتی در محدوده پیرامونی شهر مشهد مقدس با رویکرد جلب مشارکت بزرگ مالکان و از طریق پیش بینی، طراحی و پیاده سازی ساختار اداری مناسب و تعریف فرآیندهای اداری مناسب در شهرداری به شرح بندها و تبصره‌های ذیل اقدام نماید.
      تبصره- اولویت شناسایی، ساماندهی و مدیریت بهینه با اراضی بزرگ مقیاس (اراضی با مساحت حداقل 10.000 مترمربع) و یا دارای توجیه اقتصادی و پتانسیل توسعه است.
      1- شهرداری مشهد مقدس می بایست نسبت به شناسایی اراضی مستعد موضوع این مصوبه اقدام نماید.
      2- شهرداری مشهد مقدس می تواند همزمان با توافق با مالکان متقاضی بهره مندی از مزایای ورود به محدوده و در صورت تمایل مالک نسبت به مطالعات و عملیات خاکبرداری، خاکریزی، تسطیح معابر، اجرای جوی و جدول و آسفالت در اراضی یاد شده اقدام و هزینه مربوطه را نسبت به سهم مالک از محل قطعات وی دریافت و تسویه نماید.
      تبصره- ملاک ارزیابی قطعات سهم مالک جهت هزینه آماده سازی با فرض انجام عملیات آماده سازی می باشد.
      3- چنانچه بر اساس قوانین و ضوابط پیش‌بینی شده در طرح‌های مصوب ملاک عمل، درصد مشخص شده به عنوان سهم مالک محقق نشود، شهرداری مشهد مقدس می‌تواند به منظور جبران مساحت و تامین سهم محقق نشده مالک، تسویه از محل اعطای امتیاز و دارایی‌های خود اقدام نماید
      تبصره 1- پهنه‌هایی که قبل از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه با مالکان آن ها تفاهم نامه یا صلحنامه منعقد شده است، مشمول مفاد این بند نمی‌باشد.
      تبصره 2- محاسبات ریالی مربوط به امتیازات اعطایی از سوی شهرداری ، طبق ضوابط روز ملاک عمل شهرداری اخذ خواهد شد.
      4-کلیه مالکانی که تا پایان سال 1398 نسبت به انعقاد و اجرای صلح‌نامه اقدام نمایند، از تسهیلات ذیل برخوردار می‌شوند:
      الف- مالکانی که اراضی متعلق به آنها در حوزه‌های 4 و 5 درآمدی مناطق پیرامونی و کم برخوردار(نقشه پیوست) واقع شده است، در صورتی که طی مدت یکسال از ابلاغ صلحنامه منعقده نسبت به دریافت پروانه ساختمانی ملک خود اقدام نماید مشمول دو برابر تخفیفات پرداخت‌های نقدی جاری شهرداری می‌شوند.
      ب- در حوزه‌ های 4 و 5 درآمدی ، کلیه هزینه‌های آماده‌سازی معابر با عرض 20 متر و بیشتر که منطبق بر طرح تفصیلی مصوب می باشد بر عهده شهرداری و هزینه‌های آماده‌سازی معابر با عرض کمتر از 20 متر ، به تناسب سهم شهرداری و مالک در قطعات بر عهده طرفین است.
      5- پلاکهایی که شبکه معابر طرح تفصیلی آن شکل نگرفته است در صورتی مشمول این مصوبه می شوند که با قطعات مجاور تجمیع نمایند و امکان اتصال و ارتباط آن با شبکه معابر ایجاد شده باشد.
      6- شهرداری مشهد مقدس مکلف است به منظور اجرایی شدن مفاد این مصوبه، اعتبارات لازم را در بودجه سالانه خود پیش‌بینی و لحاظ نماید.
      7- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، گزارش اجرای بند های این مصوبه را در فواصل زمانی ٦ماهه به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
      *اعطای مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری برای تامین سرانه‌های خدماتی در مناطق کم‌برخوردار شهر
      در ادامه چهل و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم مشهد، نظریه شماره 529 مورخ 97/10/13 کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتها - حقوقی - کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی - عمران و شهرسازی در خصوص لایحه شماره 21/56724 مورخ 97/04/02 در زمینه آیین نامه اجرایی مشوق های سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت.
      احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا در این مورد عنوان کرد: در بخش‌هایی از شهر خدمات ارائه نمی‌شود به طور مثال تراکم خدمات درمانی در بخشی از شهر بوده و در برخی از نقاط با فقر مراکز درمانی مواجهیم لذا فرمول‌هایی برای کاربری‌هایی پیشنهاد شده که اگر در یک پروژه این خدمات مانند ورزشی، درمانی و ... وجود داشته باشد، مشوق‌هایی به آن پروژه تعلق می‌گیرد تا پروژه‌ها تک کاربری نباشند و ترکیبی شوند.
      *سومین گام مدیریت شهری برای تکمیل موفقیت‌های اقتصادی
      رضا خواجه‌نایینی، معاون مالی و پشتیبانی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: این دستورالعملِ تهیه شده، بعد از صحبت با سرمایه‌گذاران موفق در سطح کشور و 6 ماه کار مطالعاتی به نتیجه رسید. بدلیل غیر اقتصادی بودن بسیاری از پروژه‌ها در مناطق کم برخوردار، معمولا آن پروژه‌ها اجرایی نشده و سرانه‌های مورد نیاز در آن مناطق تامین نمی‌شود لذا مشوق‌هایی را برای هر سرانه تا توجیه پذیر شدن و اقتصادی شدن پروژه، در نظر گرفته‌ایم حتی تا 90 درصد تخفیف برای برخی پروژه‌ها در نظر گرفته شده است که این لایحه برای پروژه‌های بالای 5 هزار متر یا همان گروه دال می‌باشد.
      وی تصریح کرد: تصویب این لایحه به عنوان مشوق‌های سرمایه‌گذاری، گام سوم شورای پنجم و مدیریت شهری و تکمیل کننده دو گام قبلی که همان حل مشکل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی و تصویب 10 پروژه جدید سرمایه‌گذاری بوده است، می‌باشد.
      این لایحه نیز تصویب شد.
      ماده واحده: در راستای رونق‌بخشی به فضای سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه کلان‌شهر مشهد مقدس، مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز به شرح دستورالعمل پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) تصویب شد.
      تبصره 1- شهرداری مشهد مقدس مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ قانونی مصوبه، نسبت به بارگذاری دستورالعمل مربوط در سیستم یکپارچه شهرسازی اقدام نماید.
      تبصره 2- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، گزارش اقدامات مصوبه را در فواصل زمانی شش ماهه به شورای اسلامی شهر ارایه نماید.
      ***تخفیف ویژه حمل و نقل عمومی در ایام تعطیل
      ششمین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی نظریه شماره 204 مورخ 97/10/10 کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و نظریه شماره 408 مورخ 97/09/19 کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص طرح شماره 5/97/13404/ش مورخ 97/08/13 در زمینه اختصاص تخفیف ویژه در ایام تعطیل به حمل و نقل عمومی اختصاص داشت.
      محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص بیان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه با این طرح مخالف است زیرا معتقدیم مردم نه به دلیل قیمت بالا بلکه به دلیلی پایین بودن کیفیت خدمات یا پایین بودن قیمت سوخت برای خودروهای شخصی، مردم علاقه‌ای به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند. این طرح بر اساس نرخ‌های امروز، یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه دارد در صورتی که یک اصلاح هندسی به بسیار کمتر از این انجام می‌شود که بسیار گره‌گشاست. مشکلی هم در بولوار وکیل‌آباد در روزهای جمعه نداریم.
      شهناز رمارم، عضو هیئت رییسه شورای شهر مشهد هم تصریح کرد: شوراها تصمیم گیرانی هستند که به مدیریت شهری جهت رفاه شهروندان جهت می دهند. ما باید رفتار ترافیکی مردم را جهت دهیم. درست است این طرح بار مالی به شهروندان تحمیل می کند اما نتیجه‌اش تغییر رفتار ترافیکی شهروندان است. این یک سرمایه‌گذاری در حوزه رفتار ترافیکی شهروندان است.
      وی افزود: اصل موضوع که یارانه سنگین پرداختی شهرداری بابت حمل و نقل عمومی به چشم شهروندان نمی‌آید درست است. اگر دستمان باز بود، پیشنهاد رایگان بودن حمل و نقل عمومی در روزهای تعطیل را ارائه می‌دادیم ولی تخفیف پنجاه درصدی نیز با بی‌ارزش شدن پول در حال حاضر، همانند همان رایگان شدن است.
      سید مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس خاطرنشان کرد: هزینه 30 سال اجرای این طرح تقریبا با اجرای پارکینک آزادی برابری می‌کند که نتایجی مانند یکدیگر نیز دارند.
      جمال حسن بارانی، مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری مشهد نیز در مخالفت با طرح شورا عنوان کرد: ما می‌خواهیم رفتارهای ترافیکی شهروندان را با اولویت‌های برنامه‌ای مدیریت شهری مطابقت دهیم اما با اجرای این طرح، برنامه‌های شهرداری که دارای اولویت هستند به تاخیر می‌افتد، لذا ما با این طرح مخالفیم.
      محمد هادی مهدی‌نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر در این باره گفت: ما شعار شهر هوشمند را داده‌ایم این شعار باید تبلور یابد. استفاده از حمل و نقل عمومی در کشورهای توسعه یافته در سال‌های گذشته تحول داشته است که الگوهای رفتاری مردم را نیز تغییر داده است.
      وی افزود: بسیاری از اوقات نیاز به مطالعات پیچیده برای اجرای یک طرح نیست و تجربیات زیسته دنیا می‌تواند مفید باشد. در ساعت‌های مختلف و روزهای مختلف و حتی بسته به میزان مسافر، قیمت بلیت استفاده از حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف دنیا متفاوت است. ما ظرفیت خالی را تخفیف 50 درصدی می‌توانیم تامین پر نماییم. امیدواریم این طرح درآینده منجر به افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی شود.
      محمدرضا حیدری، رییس شورای شهر در این خصوص تصریح کرد: این تخفیف برای روز جمعه که ترافیک روان است مفید نیست. فقط 20 هزار دانشجو به دانشگاه فردوسی ماشین می‌برند. باید برای روزهای غیر از جمعه تخفیف بدهیم.
      در ادامه کلیات طرح تصویب شد اما با درخواست اعضا و تصویب شورا، طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک با محوریت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بازگشت تا با فرصت یک ماهه، به شورا بازگردد.
      ***حمایت و تشویق مادی و معنوی از گزارشگران تخلفات
      اخرین دستور کار نیز به بررسی نظریه کمیسیون حقوقی و نظریه شماره 399 مورخ 97/09/03 کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص طرح شماره 5/97/13381/ش مورخ 97/08/13 در زمینه حمایت و تشویق مادی و معنوی از گزارشگران تخلفات اختصاص یافت که به تصویب رسید.
      ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای اجرای قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و به‌منظور ایجاد امنیت در گزارش دهی، حمایت و تشویق مادی و معنوی از گزارشگران تخلفات واقع‌شده و یا در حال وقوع در شهرداری، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های وابسته به آن، نسبت به تهیه آیین‌نامه جامع حمایت قانونی و تشویق گزارشگران تخلفات (اعم از تخلفات مرتبط با معاملات، مجوزهای صادره، استعلامات و ...) مبتنی بر برترین تجربیات بین المللی، حداکثر ظرف مدت 3 ماه اقدام و طی لایحه‌ای برای تصویب، به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
      احمد پورمفردی

      تعداد بازدید: 139
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .