•  
      منبع خبر : 1003
      تعداد بازدید: 319
      کد: 173432
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

      توجه به بضاعت های مدیریت بحران کلانشهرها در صدور مجوزهای بلندمرتبه سازی

      شورای عالی شهرسازی و معماری امکان بررسی تک تک موارد بلندمرتبه سازی را ندارد. از طرفی قطعا همه شهرهای کشور نیاز به بلندمرتبه سازی ندارند و همه شهرها نیاز نیست پشت در شورای عالی شهرسازی و معماری منتظر بمانند.
      توجه به بضاعت های مدیریت بحران کلانشهرها در صدور مجوزهای بلندمرتبه سازی

      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت توجه به بضاعت های مدیریت بحران در صدور مجوزهای بلندمرتبه سازی در کلانشهرها تاکید کرد.
      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، امروز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه فرزانه صادق مالواجرد با بیان این مطلب در دومین روز برگزاری نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور که در هتل پردیسان برپا شد، اظهار کرد: نمیخواهم بگویم مخالف بلندمرتبه سازی هستم. اما باید دید مدیریت شهری چه میزان در برابر درخواست های بلندمرتبه سازی، ما به ازا دارد؟
      وی افزود: برای مثال آتش سوزی در پلاسکو اتفاق افتاد که مهار آن بسیار طول کشید. در اینجا باید پرسید تجهیزات آتش نشانی برای پاسخگویی به این بلندمرتبه سازی در همه شهرهایمان وجود دارد؟
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این موضوع پکیج مدیریتی است، خاطرنشان کرد: اگر قرار است این موضوع رخ دهد، باید دید بضاعت مدیریت بحران ما چگونه است. همچنین بضاعت مدیریت های بهره برداری از بلندمرتبه ها چیست؟ چون در نهایت هر قصوری به نحوه مدیریت شهری و شهرداری ها باز می گردد.
      مالواجرد با اشاره به اینکه برداشت ها از کلیات مصوبه بلندمرتبه سازی سوء تفاهماتی را شکل داده، بیان کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری امکان بررسی تک تک موارد بلندمرتبه سازی را ندارد. از طرفی قطعا همه شهرهای کشور نیاز به بلندمرتبه سازی ندارند و همه شهرها نیاز نیست پشت در شورای عالی شهرسازی و معماری منتظر بمانند.
      وی افزود: پس تنها بررسی این موضوع که آیا این شهرنیاز به بلندمرتبه سازی دارد یا نه، مرحله ای است که در شورای عالی شهرسازی و معماری بر روی آن تمرکز می شود.
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بلندمرتبه سازی در تهران، مشهد و تبریز انجام شده است، گفت: مدیران شهری درخواست هایی که در کلانشهرها با آن مواجه هستند، باید بررسی کنند.
      مالواجرد خاطرنشان کرد: وقتی مطالبات را دریافت می کنیم، باید بتوانیم بین این مطالبات و پاسخگویی به آن ها بالانس لازم را اایجاد کنیم.
      وی ادامه داد: شهرداری ها در ابلاغ طرح ها به 3 نقشه توجه می کنند. در حالیکه همه موارد را با هم باید دید. چرا که فقط تراکم و سطح اشغال مطرح نیست. در این صورت پاسخگویی های بهتری خواهیم داشت.
      * تا زمانیکه به قطعیت نرسیدیم، طرح قبلی را نباید لغو کنیم
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گفتگو کردن در باب مسائل شهری دارای اهمیت است، اظهار کرد: مسائلی که پیچیده است به این دلیل است که مورد گفتگو قرار نمی گیرد.
      مالواجرد در خصوص لزوم تغییر در تهیه طرهای توسعه و عمران شهری، بیان کرد: در این اصل که باید تغییراتی شکل گیرد، شکی نیست. اما اینکه چگونه این کار صورت گیرد که به ثمر برسد، مهم است. پس ضرورت دارد تمریناتی صورت گیرد تا به نتیجه برسد بعد در کل کشور اجرایی شود.
      وی افزود: اینگونه نباشد که طرح های موضعی اجرا نشود و بعد از مدتی طرح تفضیلی برای طرح ساختاری شکل گیرد. این امر سبب درهم پیچیده شدن مسائل می شود. این در حالی است که باید قدم به قدم به پیش رویم.
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: معتقدم اگر طرحی قرار است جایگزین شود، تا زمانی که به قطعیت نرسیدیم نباید طرح قبلی را لغو کنیم چون سبب آشفتگی می شود. آشفتگی که ندانیم از طرح جدید چه میخواهیم و طرح قبلی را چگونه اجرایی کنیم.
      مالواجرد در همین زمینه گفت: مدتی شاهد ارائه طرح های بازآفرینی بودیم. در حالیکه این طرح ها رویکرد است. همچنین ستادهای بازآفرینی نیز شکل گرفت که با طرح های توسعه و عمران منافات داشت و مسائلی را شکل داد.
      * محدود کردن بافت های تاریخی، محدودیت استفاده از سرمایه های تاریخی را به دنبال دارد
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در خصوص بافت های تاریخی شهرها، بیان کرد: اصرار شورای عالی شهرسازی و معماری براین بود که بافت های تاریخی را به عنوان ثروت شهر جا بیاندازد. من با دیدگاه حفاظتی صرف موافق نیستم اما باید دید بافت تاریخی چه درصدی از محدوده شهر را در برمی گیرد.
      مالواجرد توضیح داد: درخواست برای محدود کردن بافت های تاریخی سبب محدود کردن ما از سرمایه های تاریخی مان می شود. اما در عین حال باید ساخت و ساز نیز تعدیل و تداوم یابد.
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیل اخیر که برخی استان های کشور را فراگرفت، گفت: در این سیل، وضعیت استان لرستان با جزییات بیشتر بررسی شد.
      مالواجرد با بیان اینکه رودخانه ها در بستر شهر به عنوان استخوان بندی شهر محسوب می شوند، گفت: این سیل گرچه تبعات جانی و مالی بسیار داشت، اما درس هایی نیز برایمان به همراه داشت که بر مبنای آن رفتار و نوع نگاه به رودخانه ها را باید در شهرها تغییر داد. وی با بیان اینکه در برخی موارد شاهد تغییر مسیر رودخانه بودیم، گفت: بستر رودخانه کانالیزه و بتنی می شود، در بستر رودخانه پارکینگ ساخته می شود، در حریم آن ساخت وساز صورت می گیرد و پروانه صادر می گردد و در بستر رودخانه پل هایی ساخته می شود.
      معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این میزان بارش گرچه در 25 ساله گذشته بی سابقه بود، اما میزان تخریب به نسبت میزان بارش بسیار بیشتر بود.
      مالواجرد بیان کرد: ضرورت دارد در این مورد بازنگری هایی صورت گیرد و این موضوع به عنوان تکلیف از شورای عالی شهرسازی نیز درخواست می شود.
      وی در خصوص سیل اهواز نیز گفت: سالیان سال شاهد افزایش محدوده هایی بهه شهر بودیم که با عناوین مختلف صورت می گرفت و باعث بروز این مشکلات شد. در این راستا، تعاونی ها اگر خارج محدوده تفاهم می کنند، نباید زیر بار آن رفت تا بعدا دچار مشکلاتی شویم که تبعات بسیاری دارد.
      نجمه کیشی 

      تعداد بازدید: 319
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .