یکشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۵:۱۸ ۲۴۸۳
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • گفتگوی ویژه
چچ
2KjYsdin2Yog2KrZiNiz2LnZhyDZvtin2YrYr9in2LEg2Ygg2YXYqtmI2KfYstmGINiv2LEg2LTZh9ix2Iwg2KjYsdmG2KfZhdmHINmF2K3ZiNixINi52YXZhCDZg9ix2K/ZitmF

شهردار مشهد در گفتگوی زنده تلویزیونی خود با شهروندان عنوان کرد؛

برای توسعه پایدار و متوازن در شهر، برنامه محور عمل کردیم

بعد از 6 سال توفیق خدمت‌گذاری در شهرداری، اعلام می‌کنم در تعادل بخشی به مناطق مختلف شهر توفیق خوبی داشته‌ایم چرا که تمامی فعالیت‌ها در شهرداری مشهد برنامه محور بوده و تلاش شده در اجرای فعالیت‎ها اصل را بر برنامه قرار دهیم. بر این اساس قیمت تمام شده پروژه‌ها، حجم، منابع در اختیار و .... مشخص است و دستگاه‌ می‌داند با چه افقی به چه دستاوردهایی دست می‌یابد.

شهردار مشهد گفت: برای توسعه پایدار و متوازن در شهر، برنامه محور عمل کردیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدمحمد پژمان در گفتگوی زنده تلویزیونی خود با شهروندان اظهار کرد: همه جانبه بودن فعالیت‌ها به منظور توسعه پایدار و متوازن همه نقاط شهر مد نظر ما قرار دارد به طوری که اصل تعادل بخشی به ارائه خدمات در کل شهر نیز از دیگر اصولی است که مورد توجه مدیران شهرداری قرار گرفته است.
تعادل بخشی در ارائه خدمات به همه نقاط شهر
پژمان ادامه داد: بعد از 6 سال توفیق خدمت‌گذاری در شهرداری، اعلام می‌کنم در تعادل بخشی به مناطق مختلف شهر توفیق خوبی داشته‌ایم چرا که تمامی فعالیت‌ها در شهرداری مشهد برنامه محور بوده و تلاش شده در اجرای فعالیت‎ها اصل را بر برنامه قرار دهیم. بر این اساس قیمت تمام شده پروژه‌ها، حجم، منابع در اختیار و .... مشخص است و دستگاه‌ می‌داند با چه افقی به چه دستاوردهایی دست می‌یابد.
وی با اشاره به نزدیک شدن شهرداری به وضعیت استاندارد، خاطرنشان کرد: گرچه در دستیابی به استانداردها جهش داشته‌ایم اما کارهای زیادی نیز باقی مانده تا به پیشرفت دست یابیم.
پژمان تامین بهداشت و توجه به محیط زیست را از دیگر اولویت‌های شهرداری برشمرد و گفت: با توجه به ضرورت اندیشیدن راهی برای دفع بهداشتی پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و پساب‌های آن‌ها و رفع تاثیرات ناشی از آن در زندگی، تلاش شد شیوه‌های جمع‌آوری و دفع زباله‌ها مورد تجدید نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون رفت و روب و جمع‌آوری زباله در معابر اصلی به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد، اضافه کرد: البته این مهم در معابر فرعی به دلیل اینکه تجهیزات کافی نداریم یا امکان انجام آن فراهم نیست، به صورت کامل محقق نشده است.
رفت و روب و جمع‌آوری زباله‌ها به صورت مکانیزه
شهردار مشهد در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با شهروندان اظهار کرد: هم اکنون جمع‌آوری زباله‌ها 100 درصد به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و بخش قابل توجهی از زباله‌ها در کارخانجات بازیافت، تفکیک و به کود تبدیل می‌شوند یا در 5 کارخانه موجود شهرداری، بازیافت می‌شوند. بخش ناچیزی هم که از زباله‌ها باقی می‌ماند به صورت بهداشتی دفن می‌شود.
پژمان در پاسخ به این سوال که آیا قطارشهری مشهد پاسخگوی نیاز شهروندان و زائران است، گفت: مشهد در طول سال همواره شاهد حضور زائران است اما در ابتدای سال این حجم زائر و مسافر افزایش می‌یابد و امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته با فراهم کردن خدمات ویژه در این ایام تلاش می‌کنیم خدمات شایسته‌ای را به زائران ارائه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: صنف پزشکان بدون هماهنگی مجتمع‌های مسکونی را تبدیل به مجتمع‌های پزشکی کرده که پارکینگ آن‌ها پاسخگوی نیاز مراجعان نیست، هزینه این عدم هماهنگی را باید شهرداری بپردازد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای مشکلی برای شهر ایجاد کنند و بار آن را به دوش دیگران بیاندازند، درست نیست. در عین حال شهرداری مشهد برای رفع این مشکل نشست‌هایی با نظام پرشکی برگزار کرده است، گرچه حجم گسترده خدمات‌دهی شهرداری سبب می‌شود کار با سرعت به پیش نرود.
ایجاد اختلال حتی در تردد عابران پیاده
وی با اشاره به اینکه 70 درصد زائران و مسافرانی که به مشهد وارد می‌شوند با وسیله شخصی تردد می‌کنند، گفت: همه این افراد نیز خواستار تردد در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی با وسیله شخصی خود هستند که به دلیل نداشتن ظرفیت در معابر این محدوده، حتی در تردد عابران پیاده نیز اختلال ایجاد می‌شود.
شهردار مشهد به ارائه آماری در این خصوص پرداخت و گفت: 900 هزار خودرو با پلاک مشهد در این شهر تردد می کنند و 400 هزار خودرو نیز در ایام پیک وارد مشهد می شود، این در حالی است که معابر منتهی به حرم تنها برای 35 هزار خودرو ظرفیت دارد.
آزادسازی 5 هزار زمین در اطراف حرم مطهر رضوی
پژمان با اشاره به آزادسازی 5 هزار زمین در اطراف حرم مطهر رضوی اظهار کرد: از این زمین‌ها می‌توان برای پارکینگ استفاده کرد. ضمن اینکه پارکینگ‌های مکانیزه‌ای نیز در برخی نقاط شهر به صورت آزمایشی در دست احداث است اما به دلیل وجود برخی مشکلات ارزی این روند با سرعت صورت نمی‌گیرد.
وی همچنین به در دست احداث بودن 10 هزار جای پارک در مکان‌های پرتردد شهر از جمله بیمارستان امام رضا(ع)، میدان شهدا، چهارراه شهدا و ... اشاره کرد و افزود: رفع این مشکل در کوتاه مدت امکانپذیر نیست.
خالی بودن یک سوم ظرفیت قطار شهری
شهردار مشهد ظرفیت بهره‌برداری شده از قطار شهری را دو سوم عنوان کرد و گفت: از یک سوم ظرفیت موجود قطار شهری برای حمل و نقل شهروندان و زائران استفاده نمی‌شود و اگر شهروندان در محورهای مورد نظر خود با این وسیله تردد کنند، وضعیت بهتر خواهد بود.
پژمان با پیشرفته خواندن سیستم قطار شهری مشهد بیان کرد: متروی تهران دارای کشنده‌ای است که به واگن‌ها متصل است اما واگن‌های قطار شهری مشهد خودکشش است و ایزوله بودن آن خاصیت مترویی را برای این وسیله فراهم کرده است. ضمن اینکه سایر خطوط قطار شهری، بر مبنای خطوط مترو احداث می‌شوند.
وی با اشاره به در حال احداث بودن خط دو قطار شهری گفت: دو دستگاه تی بی ام مشغول حفاری در تونل خط دو قطار شهری است و خرید واگن‌های خط دو نیز انجام شده است.
تلاش برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی
شهردار مشهد در واکنش به این سوال که جایگاه مشهد در جذب سرمایه‌گذار چگونه است، گفت: بر اساس مطالعات، تاثیرگذاری منابع در اقتصاد بخش استانی از محل بودجه‌های دولتی تنها 20 درصد است و 80 درصد متوجه بخش خصوصی است. ما نیز در شهرداری مشهد این مهم را درک کرده‎ایم که اگر توسعه‌ای وجود دارد باید از جذب سرمایه‌های بخش خصوصی فراهم شود.
پژمان همچنین ادامه داد: منابع شهرداری‌ها منابع مردمی است و این نهادها سهم چندانی از منابع دولتی ندارند. چه اینکه مجموع سهم اعتبارات شهرداری‌ها در گذشته از محل اعتبارات دولتی تنها 17 درصد بود که این میزان هم اکنون کاهش نیز داشته است.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد و به منظور اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران، برای آن دسته از افرادی که در مناطق کم‌برخودار شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند، 40 درصد سود تضمینی تعریف شده است.
شهردار مشهد در خصوص سوالی مبنی بر ایجاد سازمان مشارکت‌های اقتصادی به جای معاونت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی در مشهد گفت: روند تصویب آن در سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور هم اکنون طی می‌شود. در عین حال با تاسیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در شورای اسلامی شهر مشهد این امر تسهیل خواهد شد.
پژمان در خصوص سوالی مبنی بر تغییر ساخت و سازها به سمت برج سازی گفت: اگر جایی امکان بهره‌برداری بیشتری را بر مبنای طرح‌های جامع و تفصیلی داشته باشد چرا از این فرصت استفاده نشود؟
وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه 5 هزار میلیارد تومانی در حوزه معاونت اقتصادی و در قالب مشارکت‌های اقتصادی، فروش اوراق مشارکت، سکوک و ... خاطرنشان کرد: به دنبال تامین منابع هستیم و به این منظور مجوزهای لازم نیز اخذ شده است تا در باسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر، کمربندی جنوبی، خطوط قطار شهری و ... مورد استفاده قرار گیرد.
پژمان در خصوص انتقال کارخانه کوکا از بولوار کوثر نیز اظهار کرد: توافقاتی با مالکان صورت گرفته و از شهرداری مهلت خواسته‌اند تا زمینی خریداری کنند و جابجا شوند. گرچه تاخیری نیز در این زمینه داشته‌اند که موجه نیست. اما این وعده را به شهروندان ساکن در این محدوده می‌دهیم که تا پایان سال این کارخانه نیز به خارج شهر منتقل خواهد شد.
مشکل در خدمات‌دهی به دلیل بافت متراکم و عرض کم معابر
شهردار مشهد در واکنش به سوال یکی از شهروندان مبنی بر کمبود امکانات شهری در شهرک شهید رجایی نیز گفت: خدمات جاری در این شهرک همانند سایر مناطق شهری به شهروندان ارائه می‌شود. اما برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان این محدوده باید برخی خانه که به دلیل بافت متراکم و عرض کم معابر خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه ساخته‌اند، تخریب شوند تا شرایط مطلوب ایجاد گردد.
پژمان ادامه داد: برای ایجاد رفاه در اطراف شهرک شهید رجایی آبادانی‌هایی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به احداث چند بوستان، فرهنگسرا، سالن‌های ورزشی، زمین‌های ورزشی روباز و ... اشاره کرد. در حالی که چنین امکاناتی را در مناطق برخوردار شهر احداث نکرده‌ایم.
وی اذعان کرد: خدمات بسیاری در این مناطق ایجاد کرده‌ایم اما مشکلات این شهرک بسیار فراتر است.
کاربری فضای سبز زمین‌های محدوده نمایشگاه
شهردار مشهد با اشاره به موضوع زمین‌های محدوده نمایشگاه گفت: اگر سوابق این زمین ها مورد بررسی قرار گیرد، متوجه اجرای رای کمیسیون ماده 56 در این رابطه می‌شویم. چرا که این زمین‌های بایر به صورت غیرقانونی جدا شده و در سال 72 که بازنگری طرح جامع تصویب شد، به عنوان کاربری فضای سبز شناخته شدند.
پژمان افزود: شایسته نیست زمینی را که دارای کاربری فضای سبز است خرید و فروش کرد. به همین دلیل شهرداری برای رفع مشکل با مالکان آن‌ها توافق کرده و با قیمت کارشناسی نسبت به خریداری این زمین‌ها اقدام کرده‌ایم. مالکان نیز باید زمینی را که با کاربری فضای سبز به صورت مشاعی خریداری کرده و سهم خدمات شهری آن را نداده‌اند، با دیگر زمین‌های مجاور آن مقایسه کنند.
وی در خصوص ساخت و سازها در محدوده و حریم شهر و شهرک مهرگان گفت: در اداره شهرک مهرگان از شهرداری خواسته شد وارد عمل شود و در حال حاضر اداره این شهرک به صورت یک شهرک منفصل صورت می‌گیرد.
پژمان اظهار کرد: با اضافه شدن این شهرک به محدوده حریم شهر و به دلیل عدم خدمات‌رسانی به آن، شهرداری مشهد پیشنهادی را به کارگروه راه و شهرسازی ارائه کرد تا این شهرک تحت نظارت شهرداری اداره شده و خدمات‌رسانی به آن صورت گیرد که امید است با تشریک مساعی مشکلات این شهرک نیز مرتفع گردد.
وضعیت روستای چهارچشمه و اراضی هاشمیه
شهردار مشهد با اشاره به وضعیت روستای چهارچشمه و هاشمیه نیز اظهار کرد: در ضلع شرقی بوستان خورشید روستای چهارچشمه قرار دارد که 70 خانوار در آن ساکن هستند و کاربری زمین‌های موجود در این روستا فضای سبز است. خرید املاک این محدوده در برنامه کاری شهرداری قرار دارد که به همین منظور ارزش ملک بر آورد شده با زمینی دیگر معاوضه می‌شود.
پژمان در پاسخ به سوال یکی از شهروندان با اشاره به بسته شدن در واحدهای تجاری از سمت بولوار نماز گفت: این بولوار جدید الاحداث است و امید است بخشی از آن که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته، به زودی بهره‌برداری شده و به طور کامل در اختیار شهروندان قرار گیرد. اما ایجاد واحدهای تجاری در این بولوار به دلیل اینکه جزو معابر شریانی با درجات ترافیکی بالا محسوب می‌شود، مجاز نیست.
وی همچنین اضافه کرد: اگر واحد تجاری نیز در معابر یاد شده ایجاد شود، باید دسترسی‌های غیرمستقیمی از خیابان‌های فرعی برای آن تعبیه شود. در عین حال صاحبان واحدهای تجاری می‌توانند ویترین مغازه را در داخل خیابان اصلی جای دهند.
شهردار مشهد همچنین وعده رسیدگی سریعتر به وضعیت آسفالت و بهبود خدمات را در خین عرب داد و گفت: به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین و مسائل بهداشتی تلاش می‌شود خدمات‌رسانی در این محدوده نیز با سرعت بیشتری دنبال شود.
ترافیک شدید در بولوار طبرسی و رضاشهر
پژمان در خصوص ترافیکی که در بولوار طبرسی و رضاشهر به دلیل احداث خط دو قطار شهری به وجود می‌آید، گفت: ایجاد ترافیک به دو دلیل حفر تونل و احداث ایستگاه است که گاه شاهد ایجاد انسداد در برخی مکان‌ها هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع به ویژه در بخش دولتی امسال تلاش می‌شود بیشتر فعالیت خود را بر احداث تونل متمرکز کنیم و امید است با جذب بودجه چند نقطه مهم انسدادی را باز کرده و احداث ایستگاه‌ها را با روند سریعتری دنبال کنیم.
شهردار مشهد در توضیح به این سوال که نرخ بهای دریافت پایانکار به نرخ سال ساخت محاسبه می شود، گفت: افرادی که زمانی اقدام به احداث بنا در خارج از محدوده‌های شهری کرده‌اند، همزمان با گسترده شدن شهر و پیوستن اراضی آنان به محدوده شهری باید هزینه‌های مربوطه را بپردازند که شهرداری به منظور ایجاد سهولت در پرداخت و همراهی با اقشاری که نیازمند توجه بیشتر هستند اقدام به تقسیط یا کاهش هزینه‌های مربوطه می‌کند.

 

منبع:
آدرس کوتاه شده: