سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴ ۲۲۲
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • گفتگوی ویژه
  • پرتال مشهد
  • عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری
چچ
2KLYutin2LIg2LnZhdmE2YrYp9iqINin2KzYsdin2YrZiiDYp9mI2YTZitmGINmF2LHZg9iyINmF2LnYp9mK2YbZhyDZgdmG2Yog2K7ZiNiv2LHZiNmH2KfZiiDYs9mG2q/ZitmGINmF2LTZh9ivINiv2LEg2KjZh9mF2YYg2YXYp9mHL9iq2LPZh9mK2YTYp9iqIDM1INmF2YrZhNmK2YjZhiDYqtmI2YXYp9mG2Yog2KjYsdin2Yog2K7YsdmK2K8g2YXZiNiq2YjYsdiz2YrZg9mE2Kog2KjYsdmC2Yo=

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین مشهد در بهمن ماه/تسهیلات 35 میلیون تومانی برای خرید موتورسیکلت برقی

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد گفت: عملیات اجرایی اولین مرکز معاینه فنی خودرهای سنگین مشهد بهمن ماه آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، موضوع حمل و نقل بار با توجه به گسترش شهرها و افزایش جمعیت به ویژه در کلانشهر ها از اهمیت زیادی برخوردار است و هر شهروندی به فراخور کار و فعالیتی که دارد به گونه ای با بخش حمل ونقل بار سروکار داشته و یا دارد، بر همین اساس ساماندهی و مدیریت حمل و نقل بار درون شهری یکی از ملزومات و ضروریات است، با توجه به همین موضوع برای اطلاع از اقدامات این حوزه با مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد همکلام شدیم.
علی با خرد در این گفت و گوی ویژه با بیان اینکه طبق برآوردها حدود 70 هزار وسیله نقلیه سبک، سنگین و نیمه سنگین در حوزه حمل ونقل بار درون شهری مشهد فعال هستند و از خدمات شهری بهره مند می شوند، اظهارکرد: با توجه به این موضوع اگر حمل و نقل بار درون شهری ساماندهی نشود ممکن است به زیر ساخت های شهری از جمله آسفالت معابر، پل های عابر پیاده و جداول آسیب وارد شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این نیاز سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری براساس قانون جامع حمل و نقل بار کشور سال 91 و با هدف ساماندهی حمل و نقل بار در حوزه شهر و حومه شهر در شهرداری مشهد و برای نخستین بار در بین سایر شهرداری ها تشکیل شد.
وی اضافه کرد: این سازمان در مجموع سه هدف ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری، اطمینان بخشی به صاحبان کالا و همچنین حفظ زیرساخت های شهری را دنبال می کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری ادامه داد: در حوزه حفظ زیرساخت های شهری اگر یک خودروی باری، بیشتر از وزن مشخص شده و استاندارد بار حمل کند به زیرساخت های شهری از جمله آسفالت آسیب می رساند که این کار تخلف محسوب می شود و باید بر این موارد نظارت شود که این کار ازسوی این سازمان انجام می شود.
باخرد با بیان اینکه طبق برآوردها بیش از20 درصد تخلفات ترافیکی در حوزه خودروهای حمل و نقل باری است، خاطرنشان کرد: این امر ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری را ضروری می کند.
ساخت 5 توقف گاه خودروهای سنگین در سطح شهر
وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات در حوزه حمل و نقل بار درون شهری که اعتراض شهروندان را نیز به دنبال دارد توقف خودروهای سنگین و نیمه سنگین در معابر شهری است بر همین اساس با توجه به ممنوع بودن پارک خودروهای سنگین در معابر، یکی از موضوعاتی که مورد توجه مدیریت ساماندهی حمل و نقل بار قرارگرفت ایجاد توقفگاه برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین است.
وی افزود: بر همین اساس تا کنون 5 توقفگاه با مساحت بیش از75 هزار مترمربع در نقاط مختلف شهر احداث شده است که در مجموع دارای ظرفیت توقف 850 کامیون سنگین هستند.
باخرد با بیان اینکه برای پیشگیری از ترافیک و سایر مشکلات تردد خودروهای سنگین باید در شهر ساماندهی شود، اظهارکرد: بر همین اساس و با توجه به مصوبات شورای همتا شهر مشهد به سه محدوده قرمز، زرد و سبز برای خودروهای سنگین تقسیم شده است که طبق آن تردد خودروهای سنگین به جز خودروهای دارای بار خاص مانند دارو و غذا که دارای مجوز از این سازمان هستند، تردد در مناطق قرمز شامل هسته مرکزی شهر و مبادی پیرامون حرم مطهر ممنوع است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری اضافه کرد: همچنین تردد خودروهای سنگین در محدوده زرد حدفاصل هسته مرکزی شهر تا حاشیه شهر تنها در ساعاتی خاص از روز و با ارائه مجوز مجاز است.
وی تصریح کرد: نظارت بر تردد خودروهای سنگین در محدوده های زرد و قرمز بر عهده سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد است.
صدور مجوز برای 52 هزار دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک باری
باخرد با بیان اینکه در حال حاضر 70 هزار خودرو باری در مشهد فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از این تعداد تاکنون برای 52 هزار دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک باری از سوی سازمان حمل و نقل بار درون شهری مجوز فعالیت صادر شده است.
باخرد افزود: در مجموع این سازمان برای حوزه حمل و نقل بار سه نوع پروانه صادر می کند که شامل صدور پروانه فعالیت، پروانه اشتغال و همچنین پروانه بهره برداری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در حوزه تامین سهمیه سوخت ناوگان حمل ونقل بار درون شهری از سوی این سازمان انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه مدیریت مصرف سوخت و ارائه سهمیه به ناوگان حمل و نقل بار درون شهری نیز سازمان حمل و نقل بار درون شهری نقش مهمی دارد زیرا سهمیه سوخت ناوگان براساس باربرگ صادرشده ارائه می شود؛ اگر این خودروها مجوز فعالیت از سوی این سازمان نداشته باشند بار برگی برای آنها صادر نخواهد شد و در نتیجه سهمیه سوختی نیز به آنها تعلق نمی گیرد.
وی گفت: لذا توصیه می کنیم صاحبان خودروی باری برای آنکه در استفاده از سهمیه سوخت و سایر موارد دچار مشکل نشوند، نسبت به دریافت مجوز فعالیت از سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری اقدام کنند.
وی در ادامه در خصوص لزوم معاینه فنی خودروهای سنگین با توجه به افزایش آلودگی هوا نیز خاطرنشان کرد: طول عمر خودروهای سنگین ما زیاد است .با توجه به موارد مختلف ازجمله تحریم که مانعی بزرگ در راه نوسازی است . تعداد زیای از ناوگان حمل و نقل بار سنگین در حال حاضر فرسوده هستند و برخی بیش از 25 سال کارکرده اند لذا بحث انجام معاینه فنی در طول سال ضروری است.
با خرد افزود: با توجه به اینکه از میان حدود 70 هزار ناوگان حمل و نقل بار درون شهری حداقل 20 هزار خودرو باری سنگین و نیمه سنگین هستند و همچنین حدود 5 هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین در حوزه شهرداری مشهد فعال هستند که این خودروها هم نیاز به انجام معاینه فنی دارند لذا یکی از موضوعات مهم با توجه به بحث آلودگی هوا معاینه فنی این خودروها است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به نبود مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین این خودورها باید به خارج شهر مراجعه کنند که این امر مشکلاتی را درپی دارد.
وی ادامه داد: برهمین اساس اواسط سال گذشته طرحی را در سازمان پیگیری کرده و از راهداری کشور خواستیم تا مجوز راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر مشهد را صادر کند که خوشبختانه اواخر سال این مجوز صادر شد و در پی آن لایحه ای را برای تصویب به شورای شهر برای راه اندازی مرکز معاینه فنی مجهز خودروهای سنگین در مشهد ارائه دادیم.

بهره برداری از مرکز معاینه فنی مجهز خودروهای سنگین در مشهد تا هشت ماه دیگر
وی با بیان اینکه با پیگیری های شهردار و معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد شورای شهر با این لایحه موافقت کرد، افزود: اکنون کارهای مقدماتی برای راه اندازی این مرکز انجام و زمینی در محدوده بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به وسعت 8 هزار مترمربع دراختیار یک شرکت بخش خصوصی برای احداث این مرکز قرار داده شده است.
باخرد اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، کلنگ آغاز عملیات اجرایی این مرکز در دهه مبارک فجر به زمین زده خواهد شد و ظرف هشت ماه آماده بهره برداری می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای توسعه و ترویج استفاده از موتور سیکلت برقی از سوی این سازمان انجام شده است نیز گفت: درحال حاضر 400 هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که براساس بررسی ها هر موتور 19 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند و در مجموع منبع 6 درصد آلودگی هوای مشهد موتور سیکلت ها هستند که این عدد قابل توجهی است.

تصویب لایحه ارائه تسهیلات خرید 100 هزار دستگاه موتور برقی به شورای شهر
وی تصریح کرد: یکی از اولویت های شهردار و شورای شهر مشهد، استفاده از حمل و نقل پاک به ویژه سیستم های حمل و نقل برقی است، برهمین اساس با تاکیدات شهردار مشهد لایحه ارائه تسهیلات خرید 100 هزار دستگاه موتور برقی به شورای شهر ارائه و به تصویب رسید، در این راستا با 50 شرکت تولید کننده موتور سیکلت برقی داخلی مکاتبه کرده ایم و تاکنون با 8 شرکت تولید کننده که دو شرکت داخل استان هستند تفاهم نامه امضاء شده است .
باخرد اضافه کرد: اولویت بعدی ما برقراری ارتباط با جامعه هدف استفاده کننده از موتور سیکلت برقی است، که در اولویت اول پیک های موتوری و شرکت های خدماتی قراردارند و در مراحل بعدی نیز پیک های ارگان های مختلف از جمله پست مد نظر قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد، ادامه داد: طبق قانون هوای پاک تمام دستگاه های خدماتی و دولتی باید در سال 99 موتور سیکلت برقی را جایگزین موتور سیکلت های بنزینی که دراختیار دارند کنند، که با این دستگاه ها نیز مکاتبه شده است .
وی اضافه کرد: درمرحله بعدی نیز سایر شهروندان نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
باخرد تصریح کرد: اولویت کاری دیگر پیگیری و اجرای طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده بنزینی است که براساس آن برای اسقاط هر موتور سیکلت بنزینی به غیر از 500 هزارتومان مرکز اسقاط، مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض از سوی شهرداری مشهد به مالک موتور پرداخت می شود.
وی به پیگیری احداث ایستگاه های شارژ اشاره و خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ستاد، تامین خدمات پایه از جمله احداث ایستگاه های شارژ موتور سیکلت های برقی و شناسایی محل های استقرار این ایستگاه ها است .
باخرد تصریح کرد: برای تامین خدمات پس از فروش و قطعات موتور سیکلت برقی نیز شرکت های طرف قرارداد موظف شده اند که در مشهد دفاتر خدمات پس از فروش خود را فعال کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین پیگیری و هماهنگی با بانک عامل برای پرداخت تسهیلات معادل 80 درصد هزینه خرید موتور سیکلت برقی تا سقف 350 میلیون ریال انجام شده است، که سود مازاد بر چهاردرصد این تسهیلات از سوی شهرداری مشهد پرداخت خواهد شد.
وی افزود: پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه الکترونیکی که برای این امر درنظر گرفته خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید، تقاضاها بررسی و متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک معرفی می شوند، پس از طی روند قانونی و دریافت وام موتورسیکلت برقی به متقاضی تحویل داده خواهد شد.
باخرد اضافه کرد: در مجموع در کنار کاهش آلودگی هوا استفاده از موتور سیکلت برقی و جایگزینی آن با موتور سیکلت های بنزینی حداقل هزینه ها را  500 هزار تومان در ماه برای مصرف کننده کاهش می دهد که این موضوع برای افرادی که با موتور سیکلت کار می کنند، قابل توجه است.
وی در پایان گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده در فاز اول 10هزار دستگاه موتور سیکلت برقی به متقاضیان واگذار می شود.
مجید خبیری

 

منبع:
آدرس کوتاه شده: