شنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲ ۱۲۱
طبقه بندی: یادداشت
چچ
پیاده محوری گامی موثر در راستای کاهش غلبه ماشین ها بر کالبد شهری  حوریه جمالی پور

پیاده محوری گامی موثر در راستای کاهش غلبه ماشین ها بر کالبد شهری حوریه جمالی پور

رشد و گسترش شهرها و غلبه خودروها بر عابرین پیاده زنگ خطر جدی را برای سلامت عمومی جامعه، کالبد شهری و آلودگی های زیست محیطی به صدا در آورده است. نقش برجسته ماشین ها، پیاده محوری و رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن را در شهر ها به کام فراموشی سپرده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، اپلیارد در مقاله «خیابان ها می توانند باعث مرگ شهرها شوند» معتقد است که خیابان های ما از نظر اجتماعی، مکان های مرده ای هستند که عامل مرگ آن ها همان اتومبیلی است که به خاطر آن ساخته شده اند.
رشد و گسترش شهرها و غلبه خودروها بر عابرین پیاده زنگ خطر جدی را برای سلامت عمومی جامعه، کالبد شهری و آلودگی های زیست محیطی به صدا در آورده است. نقش برجسته ماشین ها، پیاده محوری و رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن را در شهر ها به کام فراموشی سپرده است.
چندسالی است که مفاهیمی همچون شهرهای سالم، شهرهای پیاده محور و شهرهای پایدار در ادبیات شهرسازی مدرن مطرح شده و سبب روی آوردن بسیاری از شهرها به بهسازی محورهای پیاده ای که قابلیت بیشتری برای تبدیل به محورهای پیاده دارند، شده است.
مکان پیاده محور به مکانی گفته می شود که ساکنین آن با هر سن و درجه ای از توانایی می توانند جذابیت، آسایش و امنیت را در هنگام پیاده روی در استفاده از امکانات در حین تردد احساس کنند. تفاوت پیاده راه با پیاده رو در این است که پیاده راه دارای امتداد مستقل و جداگانه است اما پیاده رو در امتداد و موازات محور سواره رو قرار دارد.
محورهای پیاده مدار ضمن تزریق سرزندگی به مراکز مرکزی شهر سبب تشویق مردم به حضور داوطلبانه در شهر می شود. خیابان های پیاده برای نخستین بار در اواخر 1940 در شهرهای اروپا ایجاد شد؛ نخستین تجربه آزمایشی در ایجاد منطقه بی ترافیک مربوط به شهرهای روتردام در «هلند» و استکهلم در «سوئد» است و در اواخر دهه 50 نواحی مرکزی و تاریخی شهرها به جهت حفظ بافت های تاریخی مهم اروپا ورود خودروها ها را محدود و پیاده راه های تاریخی- تجاری را ایجاد کردند. همچنین از جمله نمونه های موفق پیاده راه در جهان می توان به محور پیاده «رامبال» در بارسلون اسپانیا، محور پیاده استقلال در استانبول، محور پیاده تربیت در تبریز و محور پیاده جنت مشهد اشاره کرد.
یکی از عوامل مهم در ساخت پیاده راه ها، توجه به عوامل کالبدی است. مسافت و عرض مناسب مسیر، پیش بینی برای استقرار فروشگاه های و مراکز تجاری در مسیر، توجه به سالمندان، نابینایان و افراد دارای معلولیت و توجه به عوامل زیباشناختی از جمله عوامل کالبدی است که سبب افزایش رغبت شهروندان به پیاده روی می شود.
در مجموع پیاده محوری از جمله رویکردهایی است که سبب کاهش تردد وسایل نقلیه و به تبع کاهش آلودگی هوا و ترافیک به عنوان یکی از معظلات اصلی کلان شهرها می شود همچنین در حفظ بناها و بافت قدمی شهرها تاثیر به سزایی دارد.
با توجه به اهمیت پیاده محوری ضروری است که بستر این کار در شهرها فراهم شود که خوشبختانه شهرداری مشهد چندسالی است که به این موضوع ورود کرده و در طرح جامع راهبردی نیز توجه ویژه ای به پیاده محوری و حفظ بافت تاریخی شهر شده است.
فعال رسانه

منبع: