دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴ ۱۲۴
طبقه بندی: یادداشت
چچ
قلم مو ها به کمک شهر می آیندلیلی رحمانی طوسی

به بهانه پویش مردمی " کوچه های رنگی"؛

قلم مو ها به کمک شهر می آیندلیلی رحمانی طوسی

رنگ‌ها نشان‌دهنده ذائقه عمومی و حتی بخش‌هایی از وضعیت اجتماعی و خلق‌وخوی مردمی هر جغرافیا هستند. رنگ نخستین چیزی است که در ذهن مخاطبان بیرونی دریافت شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. رنگ آن‌چنان اهمیت دارد که در فرهنگ اسلامی نیز بدان پرداخته شده و از لحاظ معنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد؛ توسعه و پیشرفت شهری به عنوان یک آرمان مهم مردمی و حاکمیتی در گرو حضور و مشارکت شهروندان در فعالیت‌هایی است که در حوزه‌های گوناگون شهری تعریف می شوند. مدیریت شهری به عنوان نهاد مهم سیاست‌گذار توسعه شهری ضمن پیش‌بینی و برنامه‌ریزی منظومه‌ای کامل از رخدادها و تحولات حوزه شهری که توسط این نهاد عملیاتی می شود همواره در جست‌وجوی تعیین نقش تکمیلی برای شهروندان در این حوزه‌ها است. به عبارت بهتر یک فرایند و یا اقدام شهرداری تنها به حوزه‌های اجرایی مرتبط با این نهاد بازنمی شود، بلکه موفقیت اجرایی و نتیجه‌بخشی زمانی حاصل خواهد شد که نقش مردم در این فرایندها تعیین شده باشد. بر این اساس مدیریت شهری در مشهد با توجه به رویکرد مهم مردم محوری در تلاش است تا در همه حوزه‌های اجرایی به ویژه حوزه‌های کالبدی از شهروندان به‌عنوان بازیگران مهمی بهره برد. حضور و مشارکت شهروندان در برخی حوزه‌های اجرایی امکان‌پذیر ضمن افزایش روحیه مشارکت و آموزش غیرمستقیم کار جمعی، زمینه ارتقای حس هویتی، باززنده‌سازی خاطرات جمعی و در نهایت تقویت حس تعلق در افراد را فراهم می‌آورد.
پیوند هنر و شهر در روزگار معاصر بسیار جدی‌تر از گذشته شده و مدیریت شهری کوشش کرده است تا از این زبان نرم و مشترک در همه عرصه‌های فعالیتی خویش بهره برد. استفاده از عناصر زیبایی‌شناسانه در انجام فعالیت‌های کالبدی از جمله تمهیداتی است که ضمن معناسازی به ارتقای جایگاه هویتی شهر و شهروندان کمک جدی خواهد کرد. از دیگر سوی هنر به عنوان حوزه عمومی مورد علاقه بخش‌های مختلف جامعه، زمینه‌ای است که می‌تواند به عنوان فضایی برای پیوند آسان‌ و امکان‌پذیرتر مدیریت شهری و مردم مورد استفاده قرار گیرد.
شهرداری مشهد امروز به بهانه مرسوم زیباسازی شهری در آستانه سال جدید با اتکا به مبانی نظری یاد شده تلاش کرده است تا از این فرصت استفاده کرده و ضمن انجام هدف اصلی که همان زیباسازی شهری است، زمینه مشارکت پویا و واقعی شهروندان را نیز با بهره بردن از یک ایده محوری فراهم کند. رنگ‌آمیزی بخش‌هایی از سازه‌های شهری که احتمالاً از پیچیدگی‌های خاصی هم برخوردار نیستند به وسیله خود مردم برنامه‌ای است که در چارچوب استقبال از بهار ولی مبتنی بر اهداف یاد شده در حال اجرا است. مدیریت شهری با فراهم آوردن امکانات لازم زمینه رنگ‌آمیزی بخش‌های از پیش مشخص شده‌‌ای را به وسیله خود مردم فراهم آورده است.
انتخاب این فعالیت به عنوان یک حوزه مشارکتی از نقاط برجسته مهمی برخوردار است. از جمله آن که رنگ در فضاهای شهری از جمله مواردی است که بیشتر، سریع‌تر و زودتر در دید عمومی مخاطب خود را نشان می‌دهد. رنگ‌ها نشان‌دهنده ذائقه عمومی و حتی بخش‌هایی از وضعیت اجتماعی و خلق‌وخوی مردمی هر جغرافیا هستند. رنگ نخستین چیزی است که در ذهن مخاطبان بیرونی دریافت شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. رنگ آن‌چنان اهمیت دارد که در فرهنگ اسلامی نیز بدان پرداخته شده و از لحاظ معنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است. مروری بر معماری‌های درخشان تمدن اسلامی و حتی سیره ائمه اطهار (ع) به خوبی جایگاه و اهمیت رنگ را نشان می‌دهد. مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و روان‌شناسی رنگ‌ها، استفاده درست از رنگ در فضاسازی شهری زمینه آرامش و تعالی جامعه انسانی را فراهم خواهد آورد.
لذا مدیریت شهری با انتخاب حوزه‌ای که از لحاظ معنایی دارای اهمیت بوده و از نظر اجرایی نیز امکان مشارکت مستقیم و فعال مردم را فراهم آورده و تلاش کرده است تا به اهداف مشخصی چون؛ افزایش مشارکت مدنی شهروندان، ارتقای هویتی و حس تعلق، توسعه سواد بصری و هنری شهروندان دست یابد. بدیهی است این نمونه‌ای است که اثبات می‌کند می‌توان با تعریف رویدادهایی هدفمند و از لحاظ اجرایی امکان‌پذیر هم به وظایف شهری حوزه مدیریت شهری عمل شود و هم شهروندان احساس کنند که نقش جدی‌تر در اداره شهر خویش دارند.
سردبیر

منبع: