چهارشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸ ۱۸۶
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • پرتال مشهد
  • پارلمان شهری مشهد مقدس
  • انتخاب سردبیر
چچ
مردم در خصوص اقدامات شهرداری و شورای شهر در این دوره قضاوت می کنند/ انتظاراتی که نتوانستیم عملی کنیم به دلیل موانع بیرونی بوده است

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی 220 دقیقه ای ؛

مردم در خصوص اقدامات شهرداری و شورای شهر در این دوره قضاوت می کنند/ انتظاراتی که نتوانستیم عملی کنیم به دلیل موانع بیرونی بوده است

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به برخی از انتقادات از عملکرد شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره گفت: مردم کارهای انجام شده را می بینند و در خصوص اقدامات شهرداری و شورای شهر در این دوره قضاوت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حیدری رییس شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری (ویدئو کنفرانس) خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز شوراها که حدود 220 دقیقه به طول انجامید، افزود: انتخابات شوراها در سال ۹۶ بسیار باشکوه و بی‌نظیر بود و لیست امید به عنوان جریان اصلاح طلبی درون نظام با 6 برابر میانگین سایر ادوار رای آورد که این سرمایه اجتماعی بسیار خوبی برای شورا بود.

وی با بیان اینکه پس از رای گیری اعلام کردیم رقابت سیاسی پایان یافته و ما شورای متعلق به همه مردم و سلایق هستیم، اظهارکرد: در این دوره به دنبال تعامل و هم افزایی با همه جریان ها و چهره های تاثیر گذار بودیم، زیرا عملکرد دوره قبل تشدید واگرایی سیاسی را سبب شده بود.

رییس شورای شهر مشهد با اشاره به انتخاب مدیران شهرداری تصریح کرد: در انتصاب مدیران و شهرداران مشخص است بخش اعظم افراد از درون شهرداری و گاها با اختلاف نظر جدی با جریان فکری ما انتخاب شدند اما این افراد کارشناسان خبره حوزه بودند و ما به کارآمدی اعتقاد داشتیم.

حیدری ادامه داد: معتقدیم رویکردهای ارائه شده در سال ۹۶ یک به یک اجرایی شده و با تاکید و توجه جدی به هویت تاریخی فرهنگی مشهد، اتفاقات رخ داده است؛ به عنوان نمونه در این چهار سال اقدامات انجام شده در ساماندهی توس طی صد سال اخیر بی‌نظیر بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین احیای بافت‌های تاریخی؛ بازار سرشور، بازار فرش و کوچه شاهین فر، حمایت از خانه‌های تاریخی و...، ارتقای حس تعلق به شهر و ط‌رح هایی بی نظیری چون "محله ما" با مشارکت ۲۰۰ هزار نفر، هزینه کرد ۱۵ درصد بودجه با نظر مستقیم مردم از طریق شوراهای محلات، تماس های مردمی ۱۳۷،‌ چشم شهر و ....از دیگر اقدامات در حوزه اجتماعی و فرهنگی طی سه سال گذشته بوده است.

رییس شورای شهر مشهد به توجه ویژه مدیریت شهری به مناطق کم برخوردار شهر اشاره و خاطرنشان کرد توسعه متوازن و عدالت محور و ارتقای شاخص های خدماتی به ویژه در مناطق کم برخوردار از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

حیدری با اشاره به تاکید شورای پنجم برموضوع شفافیت و مبارزه با فساد اداری گفت: شفافیت، انضباط مالی و مبارزه با فساد به صورت جدی مورد توجه شورای شهر بود که برهمین اساس سامانه فاش و کمیته شفافیت راه اندازی و لایحه سوت زنی برای معرفی متخلفین به تصویب شورای پنجم رسید.

وی افزود: همچنین در این چهار سال درکنار توجه به اجرای پروژه های عمرانی به خوبی به بحران کرونا و آسیب های اقتصادی جدی آن توجه شده و باوجود شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی حاکم برکشور عملکرد اقتصادی این دوره در طی ادوار شورا بی نظیر و قابل دفاع است.

رییس شورای شهر مشهد تصریح کرد: پیام این اتفاق آن است که اعتماد به رای مردم و واگذاری حق انتخاب به آنها سبب اتفاقات بزرگ می شود.

حیدری با بیان اینکه تا پایان دوره پنجم ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع مالی انجام خواهد شد، اظهارکرد: این درحالی است که در تمام سال‌های دوره پنجم بودجه شهرداری بالای ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده که امری بی‌نظیر در دولت و شهرداری‌های کشور است.

وی افزود: تهاتر ۴۸۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های دولت به شهرداری با بدهی های شهرداری به بانک ها، تعیین تکلیف و حل مشکل ۲۴ پروژه بر زمین مانده از ادوار گذشته و آزادسازی سرمایه‌های مردم و شهرداری،‌ رشد حدود سه برابری بودجه اقتصادی و انعقاد ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد مشارکتی جدید با بخش خصوصی، تسویه ۲۰۰ صلح نامه بلاتکلیف در دست مردم با سابقه ۶ ساله بخشی از عملکرد اقتصادی این دوره بوده است.

رییس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در بخش فرهنگی اجتماعی و در حوزه مشارکت های اجتماعی حرف جدی و عملکرد چشمگیری داشته ایم، اضافه کرد: مشهد، قطب دوم تئاتر کشور است و احداث پردیس تئاتر در این کلاتشهر یک اتفاق بی‌نظیر در این حوزه بوده است.

حیدری تصریح کرد: همچنین توانمندسازی کودکان کار، ساماندهی ۴۱۰۰ شهروند بی خانمان در فصل سرما، راه اندازی ۸ گرمخانه و... بخشی دیگر از عملکرد حوزه اجتماعی مدیریت شهری در این دوره بوده است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه برنامه ریزی اشاره و خاطرنشان کرد: احداث کارخانه نوآوری در مکان قبلی کارخانه قدیمی کوکا به جای تبدیل آن به برج تجاری، با حفظ هویت تاریخی به مکانی بی‌نظیر در کشور تبدیل شده و دغدغه‌های نظام و رهبری در حمایت از نوآوری‌ها و تقویت تولید داخل را پاسخ خواهد گفت.

رییس شورای شهر مشهد افزود: همچنین تجمیع و ساماندهی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر و رفع نازیبایی های بصری از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه برنامه ریزی بوده است.

حیدری با بیان اینکه رسیدن به درآمدهای پایدار مستلزم تفویض اختیارات دولت به شورا و قانونگذاری مجلس است؛ تاکید کرد: اما این دو محقق نشده و تا این اتفاق روی ندهد تغییری در حوزه منابع درآمدهای پایداری ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: موضوع درآمدهای پایدار چندان به مدیریت شهری ارتباط ندارد و تنها اختیار ما وضع عوارض بوده است، اما در این حوزه به عنوان نمونه برای ایجاد درآمد از زائر ورود کردیم اما این اختیار را از ما سلب کردند.

رییس شورای شهرمشهد اضافه کرد: محل درآمد ما از زائر تنها از محل مالیات ارزش افزوده خریدهای زائر است اما دربحث هزینه تنها در حوزه پسماند، در روزهای عادی ۲۲۰۰ تن زباله از شهر جمع می ‌کنیم درحالی که این میزان در فصل پیک زائر به ۳هزار تن می‌رسد.

حیدری با اشاره به اینکه ما درآمد مستقیم از زائر نداریم اما هزینه‌های ما از این محل افزایش می‌یابد، اظهارکرد: این درحالی است که نه برای جبران هزینه ها بلکه در راستای توسعه زیرساخت های حوزه گردشگری، برای زائران سلامت ۱۲۰ میلیارد تومان عوارض سالیانه تصویب کردیم اما در مراجع بالادست رد شد، درحالیکه تمام شهرهای زیارتی این عوارض را دارند.

وی ادامه داد: درآمدهای پایدار در دوره ما تغییر نداشته و از ۲۵ درصد بیشتر نشده است به این دلیل که متاسفانه ما اختیاری نداریم و حتی مجوز صدور عوارض نیز از شوراهای شهر به وزارت کشور محول شده است و در مجموع درآمدهای پایدار نیاز به مصوبات دولت و مجلس دارد.

رییس شورای شهر مشهد درادامه به بحث نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره و تصریح کرد: در بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر اتفاقات ناگواری در ادوار قبل روی داده اما در دوره پنجم مسیرهای تشرف ۱۶گانه تعریف کرده و خانه‌های تاریخی و اماکن مذهبی را حفظ کردیم.

حیدری افزود: طرح اجرا شده اطرف حرم مطهر ایراداتی از جمله بی توجهی به بافت های تاریخی داشت که ما به دنبال حفظ و احیای این بافت‌ها بودیم.

وی همچنین به موضوع مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: بخشی از مطالبات ما از دولت بابت عوارض عمرانی ساختمان های دولتی و بخشی بابت تکالیف قانونی دولت در موضوعات مختلف از جمله جرایم راهنمایی و رانندگی بوده است.

رییس شورای شهر مشهد افزود: در این دوره از بند و تبصره ۵ بودجه استفاده کرده و ۴۴۰۰ میلیارد تومان بدهی عمرانی دستگاه‌های دولتی با بدهی های ما به بانک ها از این طریق تسویه شد.

حیدری با بیان اینکه درحال حاضر ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات از محل تکالیف دولتی از جمله عوارض سوخت و... شناسایی شده است واکنون در حال مذاکره با دولت هستیم، اظهارکرد: برای تسویه این بدهی حتی پول مطالبه نکرده و خواستار تهاتر این مطالبات با املاک دولتی برای تسویه بدهی های خود با پیمانکاران هستیم و امیدواریم طی چندماه آتی بتوانیم بخشی از آن را وصول کنیم.

وی درخصوص وضعیت کوهستان پارک شادی نیز گفت: در این راستا با بانک دی به عنوان مالک مذاکره کردیم اما به توافق نرسیدیم.

رییس شورای شهر مشهد افزود: تا پایان دوره مجددا به این حوزه ورود نمی‌کنیم اما با این حال شهرداری به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک شادی را نمی‌دهد و باید کاربری آن گردشگری باقی بماند. امیدوارم دوره آینده بتوانند در این خصوص به توافق مناسب برسند.

حیدری درارتباط با ثبت نام اعضای شورای پنجم برای انتخابات دوره ششم شورای شهر نیز اظهارکرد: از ۱۴ عضو لیست امید که متعلق به جریان فکری اصلاحات هستند، ۸ نفر در انتخابات ثبت‌نام نکردند.

وی افزود: در خصوص نتایج احراز صلاحیت به ۶ عضو ثبت نامی هنوز ابلاغی نشده و دو مرحله دیگر باقی مانده و امکان تغییر در نتایج وجود دارد.

ریس شورای شهر مشهد اضافه کرد: معتقدیم ثبت‌نام‌کنندگان، فداکاری کردند چراکه کار در نظام شورایی و در مشهد بسیار طاقت فرسا است. بنده با سابقه مدیرکلی در استانداری خراسان بزرگ عرض می‌کنم سختی کار در شورای مشهد بسیار بیشتر از آن دوره بوده است.

حیدری با اشاره به اینکه همیشه گفته ایم مشارکت حداکثری الزاماتی دارد، خاطرنشان کرد: از جمله ملزومات انتخابات رقابتی که در جدیدترین نظرسنجی از حضور مردم اعلام شده، ۴۵ درصد مردم گفته اند مشروط به نام کاندیداها در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: درمجموع 6 عضوی که از اعضای کنونی شورای شهر برای دوره بعدی ثبت نام کرده اند، قطعا در انتخابات مشارکتی تاثیرگذارند. این افراد اشخاص شناخته شده و اغلب از خانواده بزرگ ایثارگران هستند.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ما از روز اول از نهادهای نظارتی خواستیم اگر در خصوص هر عضو شورا اطلاعاتی از تخلف داشتند، اعلام کنند؛ تاکید کرد: تا امروز چیزی اعلام نشده و عموما عدم احراز صلاحیت مربوط به سلایق سیاسی است.

حیدری افزود: در واقع هیات نظارت به مدل شورای نگهبان برخورد می‌کند که تا پیش از این چنین روندی وجود نداشته است؛ لذا نباید به خاطر رویکرد و نگاه سیاسی و عملکرد سیاسی افراد حذف شوند.

وی ادامه داد: تصمیم جمعی مردم با مصالح جامعه تطبیق بیشتری دارد و عدم احراز صلاحیت افراد به موضوع پاکدستی ایشان شبهه‌ای وارد نمی‌کند.

رییس شورای شهرمشهد با اشاره به اینکه بجای ۷۰ ساعت کار هفتگی برخی اعضا در هفته تا ۳۰۰ ساعت کار انجام داده‌اند و نباید انصاف را در مورد ایشان زیر پا گذاشت، خاطرنشان کرد: چطور می‌توان گفت افرادی که ۴ سال برای مصالح شهر تلاش کردند و ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی را تامین کردند، صلاحیت نداشتند.

حیدری در پاسخ به این سوال که اعلام کرده اید شورای شهر و شهردار از هم جدا نیستند ولی چندین بار وارد بحث استیضاح شهردار شده اید؛ تاکید کرد: تاکنون شورا به فرآیند استیضاح شهردار ورود نکرده است.

وی افزود: فرآیند استیضاح اینگونه است که اول تذکر اعضا مطرح می‌شود، اگر تاثیری نداشت سوال عضو اعلام می‌شود و اگر عضو از سوال شهردار قانع نشد، ۵ نفر از اعضا باید تقاضای استیضاح بدهند.

رییس شورای شهرمشهد ادامه داد: تابحال اعضا فقط سوال مطرح کرده‌اند اما هیچ تقاضایی برای استیضاح مطرح نشده است، ضمن اینکه استیضاح نیز باید در صحن علنی مطرح شده و رای دو سوم اعضا را کسب کند.

حیدری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود شورای شهر به انتصاب مدیران نیز گفت: انتصابات حق شهردار است، همه می‌توانند مدیران فعلی نهادهای زیرمجموعه شهرداری را بررسی کنند. بیشتر مدیران از کارشناسان دوره آقای پژمان هستند.

وی اضافه کرد: ما خواستار استمزاج شهردار از شورا در مورد انتصابات بودیم اما اختیار عمل به دست شهردار بوده است.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ممکن است فردی با رویکرد سیاسی مقابل شورا مسئولیتی بپذیرد اما باید برنامه‌های شورا را اجرا کند؛ تاکید کرد: ما باید به مردم بابت برنامه‌های خود پاسخگو باشیم. هردو شهردار دوره ما بر اساس نظر خود تصمیم گرفته و پاسخگو بوده اند.

حیدری در ادامه به موضوعات مطرح شده در باره تاخیر در اجرای پروژه های شهری اشاره و اظهارکرد: رسانه‌هایی که کار کارشناسی می‌کنند و سابقه مشخصی دارند باید نسبت به بررسی روند پروژه های شهری ورود کنند. این مقدار تاخیر در پروژه‌های عمرانی شهری طبیعی و روند کاری ما قابل دفاع است.

وی اضافه کرد: پروژه‌های دولتی به تعدد با سالها تاخیر در اجرا مواجه می‌شوند اما پروژه‌های شهری ما تنها یک تا سه ماه تاخیر دارند، موفقیت‌ها را با تاخیر قیاس کنید.

رییس شورای شهرمشهد ادامه داد: یکی از موفقیت‌های مدیریت شهری در این دوره کمک‌های بلافاصله به پروژه‌هایی بوده که گیر کردند اما ما بلافاصله با متمم‌های بودجه‌ای به کمک شهرداری آمدیم.

حیدری افزود: این درحالی است که دولت اگر در هر پروژه به مشکل مالی برسد پروژه تا سال بعد متوقف می‌شود، البته تورم اثر خود را در پروژه‌ها گذاشته و به عنوان مثال پارکینگ آزادی با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان آغاز شده اما ۱۳۰ میلیارد تومان به دلیل تعدیل های ناشی از تورم مابه التفاوت پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه درست است برخی پروژه‌ها گران تمام شده و گاها زمانبندی‌ها به درستی اعلام نشده اما این ایرادات نباید اصل کار را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: در این دوره ۴۰ پروژه سنگین با انبوه مشکلات اجرا شده، بنایی که در مشهد برای اعلام ضرب العجل و زمانبندی اجرای پروژه ها آغاز شده بنایی خوب برای توسعه و استفاده از تمام ظرفیت‌ها است.

رییس شورای شهر مشهد همچنین در خصوص اعضای شورای شهر دوره پنجم گفت: ما پیش از انتخابات لیست کاندیداها را سیاسی نبستیم و در هر حوزه شهری چند متخصص برجسته وارد لیست شدند و پس از انتخاب روسای کمیسیون‌های تخصصی را قبول کردند که از دلایل موفقیت شورای پنجم همین اتفاق بود.

حیدری تصریح کرد: این افراد رویکرد اصلاح طلبی ما را پذیرفتند البته همه باید بدانند شورا باشگاه سیاسی نیست و این اتفاق که در شورای قبل افتاد یک آسیب است.

وی اضافه کرد: در نظام شورایی که افراد هم‌سویی سیاسی دارند ممکن است در مورد موارد شهر دارای اختلاف نظر باشند و نمی‌توان توقع داشت همه یک نظر داشته باشند،لذا در جمع ما نیز اختلاف نظر وجود دارد.

رییس شورای شهرمشهد با بیان اینکه ما آرای اعضا را به شفافیت اعلام می‌کنیم اما هنوز مجلس در خصوص آرای علنی به جمع‌بندی نرسیده است، خاطرنشان کرد: این از افتخارات شورای پنجم است که آرا به صورت زنده پخش می‌شود.

حیدری ادامه داد: در شورا این فضای آزاد عقیدتی وجود دارد اما به مبانی کار شورا خدشه‌ای وارد نشده است به عنوان مثال شاید یک عضو کمیسیون فرهنگی به طور طبیعی در برخی موارد نظری خلاف نظر سایر اعضا داشته که دلایلی برای خود داشته است.

وی افزود: این موضوع در پارلمان‌های شهری و در شورای شهرتهران یا مجلس نیز اتفاق می‌افتد اما با این وجود سعی کردیم انسجام شورای شهر مشهد را حفظ کنیم.

رییس شورای شهر مشهد در خصوص تغییرات زیاد در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز اظهارکرد: اینکه در چهار سال، چهار معاون فرهنگی تغییر کرده یک نقص است و عدم ثبات در این حوزه آسیب جدی است البته دلایلی داشته است.

حیدری تصریح کرد: حوزه فرهنگی در حوزه‌های شهری حساس‌ترین حوزه است و دستگاه‌های بیرونی روی حوزه‌هایی نظیر عمرانی و خدماتی نظری ندارند اما روی حوزه فرهنگی خود را صاحب نظر می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه البته بقیه دستگاه‌ها در حوزه وظایف خود انجام وظیفه نمی‌کنند و بار این حوزه بر دوش شهرداری افتاده است، گفت: دیگر موضوع در حوزه فرهنگی، ساختار بود که در ابتدا ساختار سازمان تغییر کرد و وفق شهرداری با این وضعیت و سپس تغییر شهردار سبب از دست رفتن زمان شد.

رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: در کل عوامل بیرونی و درونی و فشار روی حوزه فرهنگی و دخالت‌های مختلف کار را سخت کرده است، البته عملکرد بدنه به ویژه حوزه اجتماعی قابل دفاع است و گاها پروژه‌های بی‌نظیری در کشور اجرا شده است.

حیدری اضافه کرد: البته با همه این موارد بخش‌هایی چون آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، زنان سرپرست خانواده، تربیت بدنی، ورزش قهرمانی، المان‌های شهری، مناسبت‌های فرهنگی، اقدامات عمرانی و... با همه نابسامانی مدیریتی دارای عملکرد ارزنده‌ای بوده است.

وی درادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخی از اعضای شورای شهر در انتخابات دوره بعد شرکت نکرده اند نیزگفت: فشار کار و تلاش شبانه‌روزی سبب شد برخی اعضا تصمیم بگیرند با این شرایط به کار در شورا ادامه ندهند و ثبت‌نام نکردند.

رییس شورای شهر مشهد افزود: من فرسایش یک دهه کاری را در این چهارسال تجربه کردم. فضای بیرونی، انتظارات، بداخلاقی و ناسزاها و تهمت‌ها و... که ما بنا به پاسخگویی نداشتیم، بسیار اذیت ‌کننده بود.

حیدری اضافه کرد: در اوایل این دوره ۳۰۰۰ صفحه برعلیه من مطلب منتشر شده و ما به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم اما پس از دوسال هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده است.

وی با بیان اینکه همکارانی که ثبت‌نام کرده‌اند نیز همین سختی‌ها را تحمل کرده بودند، اظهارکرد: می‌توان گفت با وجود این فشار 6 نفر از اعضای فعلی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند که این فداکاری است و باید آنها را حفظ کنند.

رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: مردم با تجربه‌ای که دارند به مجموعه خردمند و رویکرد تخصص‌گرایانه که مصلحت مردم را ترجیح بدهد، رای خواهند داد.

حیدری با اشاره به اینکه اگر به مردم اعتماد کنیم و اجازه بدهیم طبق سلیقه خود انتخاب کنند، اتفاق خوبی خواهد افتاد گفت: شورای پنجم با رای بی‌نظیر خود پشتوانه مردمی داشت. اگر چهره‌هایی که حمایت مردمی دارند حذف کنید پشتوانه مردمی حذف شده و امکان تعامل شورا با مردم را سلب خواهد کرد.

وی افزود: باید در احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب تجدید نظر شود تا فضای انتخابات بانشاط شود. مگر شهر با این گروه فعلی ضرر کرده است؟ اتفاقات این دوره به نسبت ۱۴ سال اخیر بسیار خوب بوده است.

رییس شورای شهر مشهد اضافه کرد: اگر انتخابات به سمت رقابتی در فضای مناسب برود و امکان انتخاب به مردم بدهیم فرآیند خوبی شکل می گیرد.

حیدری با بیان اینکه قهر کردن مردم باعث می‌شود شهر در اختیار کسانی قرار بگیرد که سخت‌ترین شرایط فرهنگی را در شهر حاکم کرده و مثلا نسبت به زنان مواضع سخت گیرانه اعمال کنند، تاکید کرد: انتظاراتی که نتوانستیم عملی کنیم به دلیل موانع بیرونی بوده است. حتی برای برگزاری کنسرت موسیقی سنتی عرفانی با موانع جدی مواجه شدیم اما بالاخره اتفاقات ماندگاری در شهر رقم خورد.

وی تصریح کرد: باخود مردم است که چه روندی را انتخاب کنند که هر صبح که از منزل خارج می‌شوند، تابلوی لبخند ببینند یا تابلوهایی که پیش از این دوره بود.

حیدری با اشاره به اینکه مردم باید حساس باشند و به عنصر کارآمدی و رویکرد توجه کنند، اظهارکرد: قانون اساسی و آموزه‌های دینی حق مردم را بر سرنوشت خود به رسمیت شمرده است.

رییس شورای شهر مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: موضوع سرمایه‌گذاری خارجی را باید نسبت به فضای عمومی، دیپلماسی و تحریم درنظر بگیرید وقتی دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند از شهرداری چه انتظاری دارید.

حیدری با بیان اینکه پس از تحریم سرمایه‌گذاران موجود نیز یکی یکی رفتند، خاطرنشان کرد: اما هنوز ما سرمایه‌گذار خارجی در مشهد داریم که از گذشته در شهر حضور داشتند و در برخی پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کردن و برخلاف دولت که نتوانسته سرمایه‌گذاران خود را حفظ کند ما حفظ کردیم.

وی ادامه داد: اختیارات دیپلماسی شهرداری بسیار محدود است و باید انتظارات را متناسب با فضای کشور مطرح کنیم حتی سرمایه‌گذاران داخلی را خیلی‌ها نتوانستند حفظ کنند اما ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید جذب کردیم.

رییس شورای شهر مشهد اضافه کرد: در زمانی‌که ما شعار جذب سرمایه‌گذار خارجی را مطرح کردیم هنوز کسی به سفارت عربستان حمله نکرده بود و ما در تعارضات جدی بین‌المللی درگیر نشده بودیم.

حیدری تصریح کرد: اگر در کلان کشور شرایط ارتباط با سرمایه‌گذار خارجی فراهم شده و ما نتوانستیم جذب کنیم مقصریم. وقتی دولت و مجلس نتوانستند شرایط را فراهم کنند تقصیری متوجه ما نیست.

وی با اشاره به اینکه 26پروژه‌ای که سرمایه‌گذاران در دو دوره قبل آغاز کرده و معطل بودند، ما تعیین تکلیف کرده و ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه بلوکه شده را آزاد کردیم، اظهارکرد: در حوزه سرمایه‌گذاران داخلی عملکرد قابل دفاعی داریم و مشکل فعلی ما در پیرامون حرم و بخاطر طرح تفصیلی است.

رییس شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شفافیت نیز گفت: در باب شفافیت چهار کار اساسی انجام دادیم برهمین اساس کمیته شفافیت که اطلاعات ارائه شده از جانب مردم یا کارشناسان را بررسی و به محض احساس احتمال فساد جلوی آن را گرفتیم.

حیدری افزود: همچنین سامانه فاش راه اندازی و قراردادهای مناقصه‌ها، مزایده‌ها و خرید به عنوان یک موضوع فسادانگیز باید در آن بارگذاری شود و شرکت‌های طرف قرارداد نیز باید اطلاعات خود را به سامانه ارائه کنند.

وی اضافه کرد: لایحه سوت‌زنی و تشویق گزارشگران فساد نیز یکی دیگر از اقدامات بود که برای آن کمیته و دبیرخانه مستقل از شهرداری در شورا تشکیل شده است.

رییس شورای شهر مشهد تصریح کرد: تعدادی پرونده تشکیل شده و تعدادی پاداش هم پرداخت شده اما از نظر آمار انتظار ما برآورده نشده؛ درواقع لایحه تعارض منافع بسیار مهم بوده اما قاعدتا اجرای این موارد زمانبر است.

حیدری در ادامه در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری به جای توجه به ساخت خطوط مترو به سمت پل سازی رفته است، اظهارکرد: در مترو منابعی که شهرداری گذاشته کمتر از اوراق مشارکت نیست.

وی افزود: شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع خود برای مترو کمک کرده علاوه بر آن ۷۵۰ میلیارد تومان تعهد اوراق داشته‌ایم که ۵۰ درصد آن سررسید و پرداخت شده است.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در واقع ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری به مترو اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ هزینه یک کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان بود که امروز به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده پس هرچه منابع به آن تزریق کنید، دیده نمی‌شود.

حیدری اضافه کرد: امروز مترو در سایر کلانشهرها متوقف شده چراکه نتوانستند اوراق مشارکت خود را جذب کنند اماجذب این ظرفیت‌ها از افتخارات دوره ما بوده و دلیل دیگر موفقیت در این حوزه تزریق از منابع خودمان بوده و منتظر اوراق نماندیم.

وی با بیان اینکه امروز با اتفاقی در فضای اجتماعی و مجازی مواجه هستیم که برخی اشخاص موفقیت‌های شورای پنجم را به خودشان منتسب می‌کنند، اظهارکرد: اگر پروژه‌ای در گذشته آغاز شده و چند سال متوقف مانده مثلا پروژه محمدآباد به طرق که دو سالی معطل مانده بود و در این دوره رفع مشکل و تکمیل شد. بی‌انصافی است اگر دوستان دوره چهارم به نام خود بزنند.

رییس شورای شهرمشهد اضافه کرد: همچنین آسایشگاه جانبازان که با اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی در این دوره تکمیل شد و یا باغ موزه دفاع مقدس که در این دوره ما به ابتکار اعضای شورا، ۴۰ میلیاردتومان در مرحله اول و ۳۰ میلیارد تومان در مرحله دوم کم کردیم را نباید به نیت تبلیغات انتخابی مصادره کنند و باید حقایق را بازگو کنند.

حیدری درخصوص اقدامات انجام شده در مناطق کم برخوردار نیز گفت: در سال ۴۵ جمعیت حاشیه شهر، ۴۶ هزار نفر بوده اما در سال ۸۵ این رقم به ۹۳۰ هزار نفر و در سال ۹۵ به یک میلیو ن ۳۰ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره اینکه دلیل ایجاد حاشیه شهر، شرایط عمومی و عقب‌ماندگی نظام برنامه‌ریزی شهری است، تاکید کرد: حاشیه شهر مشهد در حدود ۶۰ سال شکل گرفته و اصلاح آن کار ساده‌ای نیست. وقتی یک خانه در حاشیه شهر بالا می‌آید، جمع کردن آن با توجه به خطراتش چند سال طول می‌کشد.

ریس شورای شهر مشهد ادامه داد: یکی از ایرادات راه و شهرسازی تاخیر در پهنه‌بندی حریم است برهمین اساس راهبردهای شورای پنجم در این حوزه حفظ کمیسیون مناطق پیرامونی و نگاه کلان برای حل مشکلات زیربنایی حاشیه بود.

حیدری تصریح کرد: معتقدیم باید فاصله متن و حاشیه از بین برود لذا تقاطع هایی زیادی ازجمله تقاطع غیر همسطح نخودک، پل ابوطالب، تقاطع غیر همسطح مصلی و.. اجرا شده است.

وی با بین اینکه تراکم بالای حاشیه شهر برای اجرای پروژه‌های عمرانی مکشل ایجاد می‌کند، اظهارکرد: با همین وضعیت ۵۸ پارک و فضای سبز در مناطق کم برخوردار اجرا شده و یک پارک ۷۳ هکتاری با همکاری آستان قدس در شهرک شهید رجایی در حال اجرا است.

رییس شورای شهرمشهد افزود: هزینه‌های مناطق کم‌برخوردار از سایر مناطق تامین می‌شود و ۵ برابر درآمد آنها از سایر منابع برای اجرای پروژه در این مناطق بودجه تامین شده است.

حیدری به تشکیل سازمان عمران و بازفرینی فضاهای شهری اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان بازآفرینی نیز با هدف کمک به این مناطق شکل گرفته است.

وی افزود: اگر دولت تعهد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خود را اجرا کند و شهرداری هم به تعهد ۴۰۰ میلیارد تومانی خود اقدام کند اتفاقات خوبی در این مناطق رخ خواهد داد.

رییس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: اگر بخواهیم به سمت شهر انسان محور حرکت کنیم باید به پروژه پیاده‌روسازی دقت کنیم لذ در چهارسال گذشته به اندازه ۱۰ سال پیش از آن پیاده‌روسازی با توجه به توانیابان و اقشار واجد شرایط شهر همگان انجام شده است.

حیدری بیان اینکه از مردم که صبوری کردند تا پروژه حق تقدم عابر پیاده اجرا شود تشکر می‌کنیم افزود: آسفالت مناطق کم ‌برخوردار و حتی معابر خاکی فاقد طرح که بافت آنها پر شده در اولویت بودجه و اجرا قرار گرفته و دو میلیون مترمربع در سال جاری انجام خواهد شد.

وی درادامه به اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا اشاره و اضافه کرد: کرونا همه بخش‌ها از جمله عملکرد شهرداری را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری برنامه‌های حوزه اجتماعی ما برای ایجاد فضای بانشاط تحت تاثیر قرار گرفت اما سلامت شهروندان بسیار مهم بود.

رییس شورای شهر مشهد افزود: در موج اول شهرداری ورود مستقیم داشت و اقدامات مهمی انجام داد تا زمانیکه دولت تصمیم گرفت فعالیت‌های جاری همزمان با پروتکل از سر گرفته شود که اختیار از دست ما خارج شد و نقش اثرگذار ما حذف شد به عنوان نمونه دیگر اختیار تعطیلی ناوگان حمل و نقل و تعطیلی پروژه‌ها را نداشتیم.

حیدری تصریح کرد: اما پس از آن در بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقدامات خوبی انجام شد، همچنین کمک به دانشگاه علوم پزشکی در چند مرحله برای تامین اقلام بهداشتی و کمک نقدی به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: ازطرفی به شهردار تفویض اختیار دادیم هرزمان احساس نیاز کرد نسبت به کاهش و یا تعطیلی سرویس های حمل و نقل شهری اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های بهداشتی از نیروی کارگری و کارمندی شهرداری و دو مصوبه تخفیف و بخشش عوارض برای اقشار آسیب دیده از کرونا از دیگر کارهای انجام شده بود نیز گفت: در مجموع در این مدت به خاطر شرایط کرونایی تقریبا هزار میلیارد تومان افزایش هزینه‌ها و یا دسترسی نداشتن به منابع به مدیریت شهری تحمیل شده است.

مجید خبیری

منبع: