شنبه, ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۹ ۸۶
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • پرتال مشهد
  • شهرسازی و معماری
چچ
2LPYp9mF2KfZhtmHINi02YfYsdmI2YbYr9iz2b7Yp9ix2YrYjCDZhdmG2KzYsSDYqNmHINiz2LHYudiqINio2K7YtNmK2K/ZhiDYp9mG2KzYp9mFINmB2LHYotmK2YbYr9mH2KfZiiDYs9in2K7YqiDZiCDYs9in2LIg2YXZiiDYtNmI2K8=

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد؛

سامانه شهروندسپاری، منجر به سرعت بخشیدن انجام فرآیندهای ساخت و ساز می شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: سامانه شهروندسپاری، منجر به سرعت بخشیدن انجام فرآیندهای ساخت و ساز بدون نیاز حضوری می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حسین نژاد در برنامه تلویزیونی گفت و گو، در خصوص سامانه شهروندسپاری، اظهار کرد: اگر تاریخچه صدور پروانه های ساختمانی را به عنوان یکی از اصلی ترین اقداماتی که در مبحث شهرسازی (تهیه طرح های جامع تفصیلی) در نظر بگیریم، چیزی که ارتباط ما را با شهروندان بیشتر می کند، موضوعاتی در خصوص اخذ پروانه، اخذ پایانکار، پاسخ به استعلام نقل و انتقالات ملک و پاسخ به استعلام بانک ها برای تنظیم سند و ... است.

وی افزود: این موضوعات در گذشته های دور به صورت دستی انجام می گرفت و فرد پس از طی کردن فرآیندهای اداری و واریز وجه ، پروانه ساختمانی اش صادر می شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: در حال حاضر در شورای پنجم بر اساس دستور شورای شهر و شهردار مشهد، باید فرآیندهای اداری کوتاه شده و به سمت هوشمندسازی در حرکت باشد و در این راستا شهرداری هایی به صورت پایلوت برگزیده شدند تا مراجعات حضوری حذف شوند و شهروندان با زبان دیگری با شهرداری ارتباط بگیرند و این موضوع در شهرداری منطقه ۱۲ به صورت پایلوت تحت عنوان شهر هوشمند و الکترونیکی به اجرا در آمد.

حسین نژاد تاکید کرد: ما باید بتوانیم در ابتدا فرآیندها را شناسایی کنیم، فرآیندهای زائد را حذف کنیم و زمان پاسخگویی به فرآیندها را کوتاه کنیم و به این فرآیندها به صورتی سیستمی پاسخگویی شود.

وی تصریح کرد: شروع شهروندسپاری از طریق اصلاح فرآیندها انجام شد. زیرا ما در گذشته بحث هوشمندسازی را در حد سیستم یکپارچه شهرسازی داشتیم. حدود چند سال پیش ما این امکان را ایجاد کردیم که شهروندان از منزل موضوع نقل و انتقال ملک را انجام دهند. اما این کافی نبود و با کمک سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و تاکیدات شهردار مشهد تصمیم بر این شد این موضوع قوی تر دنبال شود. این نیازمند آن است که زیرساخت های لازم را شهرداری و شهروند داشته باشند و آموزش های لازم در این مورد داده شود تا بتوانیم از این سامانه بهره مندی کافی داشته باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر در سامانه شهروندسپاری بخش های اخذ پروانه ساختمان، اخذ پایانکار، پاسخ به استعلامات بانکی، نقل و انتقالات، پاسخ به عوارضات نوسازی، پاسخ به عوارضات صنفی و... فعال است.

حسین نژاد اضافه کرد: در برخی موارد لازمه رسیدگی بازدید از محل ملک است که این امر نیز به صورت اینترنتی انجام می شود. اینگونه پاسخگویی در دنیای امروز علی الخصوص باوجود ویروس کرونا حضور مردم در جامعه را برای انجام فرآیندهای اداری کمتر می کند.

وی گفت: ما این پیش بینی را نیز انجام داده ایم که اگر فردی در منزل خود به هر دلیلی نتوانست به این سامانه متصل شود، موضوع خود را از طریق دفاتری که از گذشته در سطح شهر بوده پیگیری کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد عنوان کرد: تازمانی که این سامانه در بین مردم به خوبی جا بیوفتد ممکن است که کمی مردم خود را با شرایط وفق ندهند، اما اگر موضوعاتی مانند رفت و آمد، صرفه جویی در زمان، کوتاه کردن فرآیند اداری و ... را مدنظر قرار دهیم، فکر می کنم که به زودی مردم رغبت خوبی نسبت به این سامانه از خود نشان دهند.

حسین نژاد اظهار کرد: همچنین این سامانه سبب قانونمند شدن درخواست های مردمی، کاهش توقعات مردمی و افزایش سرعت عمل می شود و امید داریم با تصویب طرح های تفصیلی حوزه های هفتگانه و بارگذاری آن در سیستم سرعت پاسخگویی و افزایش رضایت مردمی را رقم زنیم.

منبع:
آدرس کوتاه شده: