یکشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰ ۱۵۴
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • پرتال مشهد
  • عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری
  • انتخاب سردبیر
چچ
2YHYudin2YTZitiqINin2YjZhNmK2YYg2KfYqtmI2KjZiNizINio2LHZgtmKINiz2KfYrtiqINiv2KfYrtmEINio2Ycg2LXZiNix2Kog2KLYstmF2KfZiti02Yog2K/YsSDZhdi02YfYryDYt9mKIDEwINix2YjYsiDYotmK2YbYr9mH

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اعلام کرد؛

فعالیت اولین اتوبوس برقی ساخت داخل به صورت آزمایشی در مشهد طی 10 روز آینده

معاون عمران،حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه در راستای کاهش آلودگی هوا اولین اتوبوس برقی ساخت داخل با مشارکت شهرداری مشهد و یک شرکت داخلی ساخته شده است،گفت : این اتوبوس برقی به عنوان اولین اتوبوس ساخت داخل طی 10 روز آینده به صورت آزمایشی در ناوگان اتوبوسرانی مشهد فعال خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، خلیل الله کاظمی در این خصوص افزود: یکی از موضوعات مهم مورد تاکید از سوی شهردار و شورای شهر مشهد با توجه به آلودگی هوای کلانشهر مشهد، استفاده از سیستم حمل ونقل پاک به ویژه اتوبوس برقی برای کاهش آلودگی هوا است، لذا با مصوبه شورای شهر طرح مطالعاتی برای برقی کردن سیستم حمل ونقل عمومی توسط یکی از شرکت های داخلی آغاز شد.

وی اضافه کرد: درکنار انجام این مطالعات، ساخت اتوبوس برقی با مشارکت 50 درصدی شهرداری مشهد و شرکت مپنا نیز با قراردادی به مبلغ 68 میلیارد ریال آغاز و اولین دستگاه اتوبوس برقی ساخت این شرکت داخلی طی 10 روز آینده به صورت آزمایشی در مشهد به کار گرفته خواهد شد.

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه طول این اتوبوس برقی 12 متر بابیشینه بار مجاز 19500 کیلوگرم خواهد بود، اظهارکرد: این اتوبوس مجهز به ترمز بادی، درهای بادی و فرمان هیدرولیکی به شکل کف کوتاه ، دارای رمپ ویژه ویلچر و مجهز به سه درب است.

کاظمی تصریح کرد: این اتوبوس برقی با یک بار شارژ قادر به طی مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر است که با این میزان مسافت تنها به یکبار شارژ در روز نیاز خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس برقی در حال ساخت دارای ترمز احیاگر انرژی برای کاهش اتلاف انرژی خواهد بود خاطرنشان کرد: نمونه اولیه این اتوبوس دارای شارژر روی اتوبوس است و در هر جایی که برق باشد می تواند شارژ شود.

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: برای استفاده از این اتوبوس نیاز به سیم کشی در طول مسیر نیست و اتوبوس با استفاده از توان باتری حرکت می کند.

کاظمی، با بیان اینکه استفاده از اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزینی آنها با اتوبوس های دیزلی تاثیر زیادی در کاهش آلودگی کلانشهر مشهد خواهد داشت، افزود: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر است خط یک سامانه تندرو (BRT) به ناوگان برقی مجهز شود که در افق طرح این خط ظرفیت جابجایی روزانه حدود یکصد هزار مسافر را خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر ایستگاه شارژ در محل پایانه امام رضا (ع) ساخته شده و سایر تجهیزات نیز تا پایان سال جاری توسط شرکت مپنا نصب خواهد شد.

مجید خبیری

منبع:
آدرس کوتاه شده: