یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۴۰ ۱۸۵
طبقه بندی:
  • یادداشت
  • انتخاب سردبیر
چچ
2YXZh9mFINiq2LHZitmGINmI2LjZitmB2Ycg2K7YqNix2Ybar9in2LEg2LTZh9ix2Yog2YPZiNi02LQg2K/YsSDYsdin2LPYqtin2Yog2KfYsdiq2YLYp9mKINmB2LHZh9mG2q8g2LTZh9ix2YjZhtiv2Yog2KfYs9iq

به مناسبت روز خبرنگار؛

مهم ترین وظیفه خبرنگار شهری کوشش در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی است

درک درست از مفاهیم شهروندی، شیوه های انتقال این مفاهیم، تدوین فرایندهایی برای توسعه مهارت های شهروندی و انسجام و هندسه منظم مؤلفه های شهروندی با یکدیگر از جمله مواردی است که یک فعال و خبرنگار عرصه شهری باید نسبت به آن اشراف و تسلط کامل داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد؛ امروز همه انسان­ ها در کنار یکدیگر و وابسته به هم در فضایی به نام شهر زندگی می­ کنند. این به آن معنی است که ادامه زندگی و چگونگی آن به نحوه و چگونگی ارتباطات انسان­ ها با یکدیگر و از آن مهم­تر شیوه تعامل و رابطه ایشان با شهر و فرایندهای شهری به عنوان بستر شکل­ گیری این ارتباطات است.

بر این مبنا توسعه ارتباطات زمینه ­ساز اصلی توسعه جوامع فرض می شود. واضح است که در فضای شهری و زندگی جاری امروز مهم­ترین و فراگیرترین نوع ارتباط، ارتباطات جمعی است که اصلی ­ترین ابزار آن نیز رسانه­ ها هستند. در واقع رسانه­ ها زمینه­ ساز بلوغ و تکامل شکل ­گیری ارتباطات جمعی در هر جامعه­ای محسوب می­ شوند، به همین خاطر رسانه­ ها با همه مشکلات پیش رو در طول تاریخ مسیری روبه‌جلو و توسعه داشته ­اند.

بنیادی­ترین کارکرد هر رسانه­ یا فعالیت رسانه­ای را نیز باید توسعه آگاهی دانست. رسانه­ ها تلاش می کنند تا برای ایجاد امکان زندگی بهتر در فضای اجتماعی و تعاملی افراد با یکدیگر، آگاهی­ های عمومی جامعه را ارتقا بخشند تا افراد به درک درست­ تر و منسجم­ تری از وقایع و پدیده ­ها دست یابند. رسانه همچنین وظیفه مهم آموزش مهارت­های گوناگون زیستن در چنین فضای پیچیده­ای را نیز بر عهده دارد.

اما رسانه­ هایی که به‌طور ویژه و اختصاصی در حوزه شهر، مسائل آن و به‌طورکلی زندگی شهروندی فعالیت می­ کنند مسئولیتی بسیار سنگین بر عهده دارند. به دلیل پویایی و تحرک پیوسته شهر، انعکاس و بازنمایی چیزهایی که در آن می­ گذرد برای شهروندان و مردم امری پیوسته و بدون توقف است که نیازمند کوشش بی­ توقف فعالان رسانه ­ای شهری دارد. زمان برای یک رسانه شهری معنی ندارد و یک خبرنگار شهری باید بتواند در هر لحظه و زمانی مردم و یا همان شهروندان را نسبت به آنچه که ارتباط مستقیم با زیست­ بومش دارد، آگاه کند.

از سوی دیگر روشن است که شهر به دلیل پیچیدگی و چندبعدی بودن مسائل در گروه میان‌رشته‌ای‌ترین مفاهیم و موضوعات ممکن است. ترکیبی از فعالیت ­های عمرانی، حقوقی، محیط زیستی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی شهر را به موجودی تبدیل کرده که درک و دریافت آن و مهم­تر تشریح آن برای شهروندان جز در سایه مطالعات و دریافت­ های میان­ رشته­ای امکان­پذیر نیست. خبرنگار عرصه شهری لازم است تا ضمن آشنایی با حوزه­ های گوناگون مورد اشاره زمینه درک درست شهروندان را از مسائل فراهم آورده و از کژتابی و دریافت­های اشتباه احتمالی جلوگیری کند. خبرنگار شهری باید دانش خود نسبت به شهر و مسائل پیرامون آن را پیوسته به روز نگاه دارد تا همواره دریافتی مطابق حقیقت از مسائل داشته باشد و این حقیقت را به مخاطبان نیز منتقل کند.

علاه بر این زیست شهری زمانی معنی نهایی خود را به دست خواهد آورد که شهروندان برخوردار از اصول و آموزه­ های شهروندی و به‌اختصار فرهنگ شهروندی زندگی کنند. در واقع تا زمانی که فرهنگ شهروندی در جامعه­ای به پویایی لازم دست پیدا نکند زندگی جاری شهر با اختلال­هایی مواجه خواهد بود. یکی از مهم­ترین وظایف یک خبرنگار شهری، کوشش در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و مؤلفه­ های آن است. درک درست از مفاهیم شهروندی، شیوه­های انتقال این مفاهیم، تدوین فرایندهایی برای توسعه مهارت­های شهروندی و انسجام و هندسه منظم مؤلفه­های شهروندی با یکدیگر از جمله مواردی است که یک فعال و خبرنگار عرصه شهری باید نسبت به آن اشراف و تسلط کامل داشته باشد تا بتواند این هدف مهم را به ثمر رساند.

همچنین شهرها پاره­ هایی جدا از هم نیستند و نمی­ توان با نگاهی مجرد و انتزاعی با آن­ها برخورد کرد. شهرها در کنار یکدیگر و در یک فضای کلان کنار یکدیگر قرار گرفته ­اند. شهرها در پرتو سیاست­های کلان حاکمیت فعالیت کرده و با یکدیگر منظومه ­ای را می­سازند که در جست­وجوی تحقق آرمان­های کلی آن جامعه و حاکمیت باشد. خبرنگاری که در عرصه شهروندی فعالیت می­کند هیچ­گاه نمی­ تواند به آرمان­ها و اهداف کلان کشور بی ­توجه باشد. به عبارت بهتر خبرنگار شهری در کنار مسائل حوزه خودش باید نسبت و پیوند آنچه بدان می­پردازد را با سیاست­های کلان کشور و منافع ملی بسنجد و در نظر گیرد تا از مسیر منافع کلی ­تر خارج نشود.

در نهایت خبرنگار و فعال رسانه­ای حوزه شهر باید از این‌که بر بستر نگره­ های سیاسی گروهی حرکت کند پرهیز کند. هرگونه تفسیر و فعالیت رسانه­ای شهری از منظر منافع سیاسی فردی و گروهی خلاف رسالت حقیقی خبرنگار حوزه شهر است. بر این اساس خبرنگاران شهری همواره باید بکوشند تا در راستای حفظ حقوق شهروندان و توسعه شهر گام بردارند و از منفعت­سنجی­های فردی و گروه­هایی که به آن وابسته هستند پرهیز کنند.

خبرنگاری رسالتی سنگین و طاقت­ فرسا است که انجام آن در حوزه گسترده شهری در زمره سخت ­ترین حوزه­های فعالیت رسانه­ ای قرار دارد. قلم زدن در این مسیر همواره تلاشی ستودنی و قابل تامل است.

روز خبرنگار مبارک

لیلی رحمانی- سردبیر

آدرس کوتاه شده: