سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۶
چچ
2K/Ys9iqINmH2KfZiiDYqNiz2KrZhyDZhdiv2YrYsdmK2Kog2LTZh9ix2Yog2K/YsSDZhdmI2KfYrNmHINio2Kcg2KLZhNmI2K/ar9mKINmH2YjYpw==

به دنبال ادامه دار شدن آلودگی های هوای مشهد بررسی شد؛

دست های بسته مدیریت شهری در مواجه با آلودگی هوا

در حال حاضر 4 نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که در مجموع 20 درصد آلودگی هوا را ایجاد می کنند؛ مهم ترین مشکل این نیروگاه نزدیکی آن ها به شهر و بعضا قرار گرفتن آن ها در محدوده شهری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، چندین سال است که همزمان با آغاز فصل سال اولویت ها برای تامین گاز به سمت مصرف خانگی رفته و این در حالی است که نیروگاه ها برای تامین سوخت مورد نیازشان به منابعی روی می آورند که نفس شهر را تنگ تر می کند، وضعیتی که کافیست با بازکردن پنجره خانه تان آن را نه تنها با ریه ها بلکه با چشم خود ببینید، سایه سیاه آلودگی هوایی که حل و فصلش نیازمند مدیریتی کلان تر از مدیریت شهری است، هر چند گام هایی نیز در این بین برداشته شده و راه های مختلفی پیگیری شده است اما هنوز هم مسیری طول و دراز برای نجات نفس های به شماره افتاده شهرمان در پیش است.

ایمان فرهمندی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد دو منشا را برای آلودگی هوای مشهد مطرح می کند و این مساله را یکی از مشکلات مهم و اساسی کلانشهرها به ویژه شهر مشهد می داند.

وی در این خصوص ادامه می دهد: یکی از این منابعی که سهم زیادی در آلودگی هوا دارد (یک سوم آلودگی هوای شهر)، خودروهای شخصی مردم است که این امر توسط حجم زیادی از خودروها تولید می شود که مدیریت شهری باید به این امر به خوبی ورود پیدا کند. البته تمامی ابزارهای مدیریتی در این زمینه در دست ما نبوده و بخش هایی مانند قیمت گذاری پارک حاشیه ای، اجرای طرح های ترافیکی و عوارض خودرو و... جز اختیاراتی که در دست مراجع دولتی است.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان می کند: همچنین تعرفه هایی که در این زمینه شورای شهر تعیین می کند، در کمیسیون و کمیته های دولتی مانند استانداری مورد بررسی قرار می گیرد؛ بنابراین اختیار وضع ضوابط و قوانین به صورت کامل در اختیار شورای اسلامی و مدیریت شهری نیست.

فرهمندی با اشاره به منبع دوم تولیدکننده آلودگی در هوای شهر مشهد، تصریح می کند: دومین منبع نیروگاه ها هستند؛ در حال حاضر 4 نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که در مجموع 20 درصد آلودگی هوا را ایجاد می کنند؛ مهم ترین مشکل این نیروگاه نزدیکی آن ها به شهر و بعضا قرار گرفتن آن ها در محدوده شهری است.

وی تاکید می کند: به نظر می رسد این نیروگاه ها در ایام سرد بیش از آن چیزی که به نظر می رسد از این سوخت استفاده می کنند. این بخش (نیروگاه ها) کاملا در اختیار دولت بوده و ما هیچگونه کنترل و نظارتی بر آن نداریم.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان می کند: پیگیری هایی را در این خصوص انجام داده ایم و از نمایندگان مجلس نیز درخواست کمک داشتیم تا بتوانیم بحث آلودگی نیروگاه ها را کاهش دهیم و در بخش مدیریت سفرهای درون شهری توسط خودروهای شخصی اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد می گوید: یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، خودروها است و باید تلاش کنیم که جایگزین مناسبی مانند خودروها و موتوسیکلت برقی لحاظ کنیم. در این راستا مطالعات لازم در خصوص تامین اتوبوس های برقی نیز در حال انجام است.

فرهمندی ادامه می دهد: در حال حاضر مطالعات برقی سازی خط یک بی.آر.تی و حمل و نقل درون شهری شهر مشهد در دستور کار ما قرار گرفته است. اما الزاما برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی کند، زیرا تولیدات برقی ما پاک نیست و از یک منبع آلاینده تولید می شود؛ از این رو باید در بحث سوخت نیروگاه ها و میزان آلایندگی مدیریتی لحاظ شود.

سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد به‌روزرسانی می‌شود

رضا اسماعیلی مدیر اجرایی مرکز پالایش آلاینده های محیط زیست شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه به دنبال ایجاد ساختاری با عنوان کنترل و پایش آلودگی هوای این شهر هستیم، از بروز رسانی سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد در سال آینده خبر می دهد.

وی با تاکید بر اینکه در سال1399 بعد از به نتیجه رساندن سیاهه انتشار آلودگی هوا لایحه ای با عنوان کنترل و پایش آلودگی هوای مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه دادیم، می گوید: این لایحه در صحن علنی شورا تصویب و به سازمان های دیگر ابلاغ شد و درحال برقراری هماهنگی برای ایجاد ساختاری هستیم که دارای دبیرخانه، دبیر و مسئول پیگیری باشد تا سازمان ها و ارگان های مختلف را دراین زمینه هم فکر و متحد کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه این کار با همکاری اداره کل محیط زیست استان، شهرداری مشهد و استانداری درحال انجام است، می افزاید: این ساختار باتوجه به نتایج سیاهه انتشار به صورت بومی برای مشهد، وظایفی را برای هر یک از دستگاه ها مشخص خواهد کرد و اکنون در راستای تحقق این هدف نشست‌های مشترکی برگزار و ذیل آن تفاهم نامه ای برای امضا تنظیم شده است.

غزاله شهیدی

منبع:
آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 1.5189226468404
Qt: 1.3092386722565