جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴
چچ
2KrZgtmI2YrYqiDZvtmK2KfYr9mHINmF2K3ZiNix2Yog2Ygg2KfYs9iq2YHYp9iv2Ycg2KfYsiDYs9mK2LPYqtmFINmH2KfZiiDYp9mG2KjZiNmHINio2LHYrNiv2YrYry8g2b7Zitin2K/ZhyDYsdin2Ycg2LTYr9mGINmF2LnYp9io2LEg2YXZhtiq2YfZiiDYqNmHINit2LHZhSDZhdi32YfYsSDYqNmHINmG2YHYuSDYstin2KbYsSDZiCDZhdis2KfZiNixINin2LPYqg==

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اعلام کرد؛

تقویت پیاده محوری و استفاده از سیستم های انبوه برجدید/ پیاده راه شدن معابر منتهی به حرم مطهر به نفع زائر و مجاور است

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه برای رفع ترافیک وکاهش آلودگی هوا تنها احداث پروژه‌های عمرانی و ترافیکی و توسعه خطوط قطار شهری پاسخگو نیست، گفت: برهمین اساس سیاست ما این است که درکنار اجرای پروژه عمرانی، پیاده محوری را تقویت و از سیستم‌های جدید انبوه بر استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدخلیل منبتی درخصوص سیاست های کلی معاون عمران،حمل ونقل وترافیک، افزود: در بازدیدهایی که از بخش های مختلف زیرمجموعه معاونت انجام دادم، مشخص شد که شهرداری در حوزه عمرانی و حمل ونقل دارای ظرفیت های بالا و نیروهای توانمندی است.

وی با بیان اینکه به توانمندی نیروهای فعال در این دو حوزه اعتقاد دارم و از این توانمندی ها استفاده خواهیم کرد، اضافه کرد: درکنار استفاده از ظرفیت نیروهای زیرمجموعه از مشورت کارشناسان و مشاوران خبره نیز در حوزه عمران، حمل ونقل و ترافیک استفاده خواهد شد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی از مواردی که مورد توجه جدی قرارخواهد گرفت؛ انجام مطالعات دقیق برای اجرای پروژه های عمرانی است، متاسفانه در کشور ما زیاد به انجام مطالعات برای اجرای پروژه ها اعتقادی ندارند و یا می بینیم برخی اوقات اجرای پروژه آغاز شده و بعد مطالعات انجام می‌شود که این موضوع موجب صرف هزینه‌های اضافی می شود، لذا مبنای کار ما ابتدا انجام مطالعات کامل و بعد اجرای آن است.

منبتی تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست های ما در انجام مطالعات مکان یابی مناسب برای اجرای پروژه ها و اولویت بندی آنها براساس نیاز است و به دنبال اجرای تبلیغاتی پروژه های عمرانی نیستیم، زیرا معتقدیم با اجرای یک پروژه عمرانی باید مشکلی از مشکلات مردم برطرف شود.

جویای نظرات مردم در پروژه های عمرانی خواهیم بود

وی ادامه داد: در اولویت بندی و اجرای پروژه های عمرانی حتما با مردم مشورت خواهیم کرد و نظرات آنها را جویا خواهیم شد، یکی از راه های ارتباطی بنده با مردم در کنار ملاقات های مردمی فضای مجازی است که پیشنهادات آنها را می شنوم و به سئوالاتشان پاسخگویی می کنم.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه اکنون در وضعیت جنگ اقتصادی قرارداریم، خاطرنشان کرد: امروز ما رزمندگان عرصه اقتصادی هستیم و باید در هزینه کردن پول مردم در پروژه های عمرانی بسیار حساس بوده و براساس نیازمردم پروژه تعریف و اجرا کنیم.

منبتی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که برآن تاکید خواهیم داشت سرعت در اجرای پروژه ها در کنار دقت و کیفیت است، لذا با پیمانکاران پروژه ها و همکارانم در این خصوص صحبت کرده و اعلام کرده ام پروژه ها باید به صورت دو شیفته و سه شیفته اجرا شوند و این موضوع باید در قراردادهای پروژه ها حتما مورد توجه قرار داده شود.

وی اضافه کرد: فعالیت شبانه روزی پروژه های عمرانی هم به نفع پیمانکاران است هم به نفع شهرداری زیرا با توجه به افزایش روزانه و حتی ساعتی قیمت مصالح هر چه زمان پروژه کمتر باشد، پروژه ارزانتر تمام خواهد شد.

معاون عمران،حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اگر برخی از پروژه ها را بررسی کنیم می‌بینیم که درآغاز پروژه و در قرارداد ایکس میلیارد تومان بوده اند اما به دلیل افزیش قیمت مصالح هزینه اجرا اکنون چندین برابرشده است، اظهارکرد: لذا منطقی است که سرعت پروژه ها بیشتر شده و به صورت دو و سه شیفته کار انجام شود تا در هزینه ها صرفه جویی کنیم که این به نفع مردم است.

منبتی به پروژه خلیج فارس اشاره و ادامه داد: چند روز پیش متوجه عقب ماندگی پروژه از زمانبندی در نظر گرفته شده برای آن شدم، لذا شخصا از روند اجرایی پروژه خلیج فارس بازدید و پیمانکاران و مدیران پروژه جلسه گذاشتیم و مشخص شد که مشکلات مالی موجب تاخیر در اجرا شده است.

وی تصریح کرد: برای جبران عقب ماندگی از سازمان عمران خواستیم که ماشین آلات بیشتری دراختیار پیمانکار بگذارند، مشکلات مالی پروژه نیز به سرعت پیگیری و رفع می شوند تا میدان و دوربرگردان‌های پروژه خلیج فارس دی ماه آماده بهره برداری شود.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درخصوص مشکلات مالی پیمانکاران نیز گفت: پیمانکاران و کارگران زحمتکش را بازوان اجرایی خود می دانیم و به دنبال رفع مشکلات مالی آنها هستیم و در کنار کنترل و نظارت براجرای پروژه ها به دنبال رفع مشکلات مالی پیمانکاران هستیم.

منبتی درادامه به سیاست های مدیریت شهری در حوزه حمل ونقل اشاره و اظهارکرد: درمجموع معتقدیم که بحث گره های ترافیکی و آلودگی هوا تنها با ساخت پل، تقاطع غیر همسطح و حمل ونقل عمومی حل نمی شود بلکه نیاز به تغییر فرهنگ ترافیکی مردم، تولید خودرو و اتوبوس با کیفیت و مصرف سوخت پایین دارد.

وی اضافه کرد: البته این طبیعی است که بر ترویج فرهنگ استفاده مردم از ناوگان حمل ونقل عمومی تاکید داریم زیرا کاهش آلودگی هوا، هزینه ها ی نگهداری معابرو... را به دنبال خواهد داشت اما آیا زیرساخت های حمل ونقل عمومی ما آماده است؟

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه بخش زیادی از ناوگان اتوبوسرانی نیاز به نوسازی دارد و برخی آلودگی هوا را پای اتوبوسها می گذارند، خاطرنشان کرد: درست است که ما باید به دنبال نوسازی و یا بازسازی اتوبوس های ناوگان باشیم اما با کدام اتوبوس ؟ چراتولید کنندگان اتوبوس و خودرو در شرکت هایی مانند ایران خودرو به فکر تولید محصولات با کیفیت بالا با مصرف سوخت پایین نیستند.

منبتی ادامه داد: درحال حاضر در بسیاری از کشورها خودروهایی تولید می کنند که هر 100 کیلومتر سه لیترسوخت مصرف می کند که درتولیدات ایرانی حدود 10 لیتراست اینجا مقصر شهرداری و مردم نیستند مقصر تولید کنندگانی هستند که خودرو با کیفیت پایین تولید می کنند، لذا باید برای کاهش آلودگی هوا همه دست به دست هم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در وضعیتی نیستیم که به همه مردم بگوییم از ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده کنند، گفت: اگر از فردا برای کاهش آلودگی هوا از مردم بخواهیم، با خودرو شخصی بیرون نیایند آیا حمل ونقل عمومی ما ظرفیت پاسخگویی دارد یا تعداد زیادی کنار خیابان خواهند ماند؟ برای رسیدن به این مرحله باید زیرساخت های حمل ونقل عمومی را تقویت کنیم که نیاز به چندین هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: اکنون تنها به مردم می توانیم بگوییم که با خودرو تک سرنشین تردد نکنند و یا برای ادارات سرویس بگذاریم.

بانک ها به موضوع موتورهای برقی ورود کنند

منبتی در ادامه به استفاده از موتور سیکلت برقی به عنوان یک حمل ونقل پاک اشاره و اظهارکرد: شهرداری مشهد در این بخش اقداماتی را انجام داده است، اما بانکها نیز می توانند در این مسیر سرمایه گذاری کرده و با اقساط بلند مدت در اختیار مردم بگذارند و معتقدم موفقیت آن بیشتر از سایر سیستم های حمل ونقل پاک و عمومی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال استفاده از سیستم های انبوه بر جدید هستیم، تصریح کرد: اکنون اجرای خطوط مترو بسیار گران تمام می شود، لذا می توان از سیستم تله کابین هوایی که دارای ظرفیت 100تا 110 نفر است استفاده کرد که در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی درحال استفاده است.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: معتقدم می توانیم از این تله کابین هوایی در تعداد زیادی از معابر مشهد که پر تردد هستند با هزینه ای بسیار کمتر از اجرای مترو استفاده کرد.

منبتی گفت: در مجموع معتقدم ابتدا باید مسائل حمل ونقل را مورد توجه قراردهیم بعد موضوعات عمرانی را در نظر داشته باشیم زیرا هرچقدر که توسعه حمل ونقل عمومی می تواند به ما کمک کند عمران نمی تواند.

نیازمند تغییر فرهنگ ترافیکی و نگاه مردم هستیم

وی با بیان اینکه البته درکنار توسعه حمل ونقل عمومی باید فرهنگ ترافیکی و نگاه مردم نیز تغییر کند، اظهارکرد: این فرهنگ باید در میان مردم به ویژه مجاوران و کسبه پررنگ و برجسته شود که پیاده راه شدن معابر منتهی به حرم مطهر به نفع خودشان است، وقتی زائر و مجاور مسیر منتهی به حرم مطهر را پیاده طی کنند طبیعتا خرید هم خواهند کرد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: برخی در این میان می گویند پس تکلیف تخلیه بار و تردد سالمندان و معلولان چه می شود؟ در پاسخ باید گفت خیلی ساده می توان برای حمل ونقل بار کسبه وانت برقی و برای سالمندان و معلولان از اتوبوسهای کوچک برقی رایگان استفاده کرد.

منبتی افزود: زمانی که در آستان قدس بودم این کار در رینگ پیرامونی حرم مطهر و صحن های حرم مطهر انجام شد و اکنون هم شاهد هستیم که افراد سالمند و معلول به وسیله اتوبوس های کوچک برقی در این محدوده جابجا می شوند.

وی با اشاره به اینکه در بحث ترافیک ما از زائران گلایه نداریم بلکه گلایه از مجاوران است که باید فرهنگ ترافیکی آنان تغییرکند، خاطرنشان کرد: اگر بررسی کنید می بینید که بیشتر ظرفیت پارکینگ های اطراف حرم مطهر و نزدیک به آن را خودروهای مجاوران ،کسبه محترم و خدمه آستان قدس پر می کنند وبه نام زائر تمام می شود.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: زائر از ما یک مسیر مناسب و کم ترافیک می خواهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن به حرم مطهر جهت زیارت مشرف شود.

منبتی افزود: اگر زائر یا مجاوری بخواهد هنگام نماز از همین میدان شهدا به حرم مطهر برود با خودرو زودتر به حرم می رسد یا پیاده؟ قطعا پیاده زودتر به حرم مطهر خواهد رسید، لذا پیاده راه شدن مسیرهای منتهی به حرم مطهر به نفع زائر، مجاور و کسبه محترم است لذا باید این فرهنگ و این نگاه در میان مردم به ویژه مجاوران و کسبه عزیز جا بیفتد زیرا زائر با این موضوع مشکلی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا اماکن مذهبی ،تاریخی و گردشگریشان مقصد است نه معبر اما می بینیم که حرم مطهر شده است معبر و خودروها از زیرگذر استفاده و تردد می کنند که همین ترافیک زیرگذر و آلودگی ناشی از آن بارها افراد دارای بیماری قلبی و ...را دچار مشکل کرده که برخی حتی جانشان را به دلیل دیر رسیدن اورژانس که در ترافیک گرفتار می شد ازدست داده اند.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه شهر مشهد را نباید شهری با پنج میلیون جمعیت بدانیم، اظهارکرد: شهر مشهد با میانگین حضور زائر باید یک شهر 10 میلیونی در نظر گرفته شود اما معابر و زیرساخت های ترافیکی اندازه این جمعیت نیست، مگر به چه میزان می شود معابر، تقاطع ها و پارکینگ ها را به ویژه در هسته مرکزی شهرمشهد توسعه داد، لذا معتقدیم بهترین راه کار برای کاهش ترافیک تقویت انسان محوری و تبدیل معابر منتهی حرم مطهر به پیاده راه است و این یکی از سیاست های مدیریت شهری در حوزه عمران، حمل ونقل و ترافیک خواهد بود.

مجیدخبیری

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 1.9605512619019
Qt: 1.9183330535889