شنبه, ۰۴ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۲۴
طبقه بندی: یادداشت
چچ
2KrYp9mF2YrZhiDZhdin2YTZiiDZvtix2YjamNmH2KfZiiDYudin2YUg2KfZhNmF2YbZgdi52Ycg2LTZh9ix2Yog2KjYpyDYqtin2YPZitivINio2LEg2YXYtNin2LHZg9iqINiu2YrYsdmK2YY=

تامین مالی پروژهای عام المنفعه شهری با تاکید بر مشارکت خیرین

با توجه به رشد شهرنشینی، افزایش مهاجرت به شهرها ، ایجاد بافت حاشیه ای در کلان شهرها ، سبب شده است تا میزان تقاضا کالا و خدمات را به صورت قابل ملاحظه افزایش یابد.

یکی از مهمترین چالش های مدیریت شهری دستیابی به توسعه پایدار شهری، عدالت اجتماعی ، توزیع عادلانه منابع و زیرساخت ها می باشد.

با توجه به رشد شهرنشینی، افزایش مهاجرت به شهرها ، ایجاد بافت حاشیه ای در کلان شهرها ، سبب شده است تا میزان تقاضا کالا و خدمات را به صورت قابل ملاحظه افزایش یابد.

وجود منابع مالی کافی و مداوم در راستای تامین نیازهای مردم شهر جهت ارائه خدمات شهری از نکات حائز اهمیت می باشد، در اقتصاد شهری درآمدهای پایدار باید از دو خصیصه تداوم پذیری و حفظ کیفی محیط شهری برخوردار باشد.

تداوم پذیری بدین مفهوم است که اقلام درآمدی باید به گونه‌ای باشند که در طول زمان قابل اتکا بوده و برای دستیابی آن به توان برنامه‌ریزی لازم انجام داد . بنابراین کلیه اقلام درآمدی که به هر دلیل تحت تاثیرشوک ها،بحران ها،تحریم‌ها ،تغییر قوانین و مقررات و نوسانات اقتصادی قرار می‌گیرند، قابل اتکا نبوده و خصیصه اول یا در واقع پایداری را ندارند .در واقع وقتی سخن از درآمدهای پایدار می آید، مطلوب بودن و نقش آن درآمد در بهبود شرایط شهر مد نظر می باشد، این نگرش به درآمدهای پایدار همان نگرش اساسی اقتصاددانان در قرن ۲۱ می باشد که به اقتصاد ملی نیز گفته می شود. نکته قابل توجه در درآمدهای پایدار شهری میزان مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی می‌باشد.

شهر مشهد به عنوان کلانشهر مذهبی ایران ، نقش قابل توجهی در جذب مشارکت‌های مردمی در توسعه شهرها را به عهده داشته است و به واسطهحضور مقدس آستان مقدس علی بن موسی الرضا(ع) ،جذب سرمایه‌های مردمی با هدف ارائه خدمات به زائرین و مجاورین آغاز شد و وقف ، نقش خود را در تحول شهرها نشان داد. و به طور کلی مشارکت خیرین در تاسیس و تداوم حیات نهادها و مراکز فرهنگی، اقتصادی ،اجتماعی،خدماتی در دوره‌های مختلف تاریخ سبب و منشاء حرکت های موثری در شکل‌گیری فضای اماکن عمومی و متعاقب آن توسعه شهری شده است.

وقف و مشارکت خیرین یکی از زیرساخت‌های عمده اقتصادی جهان اسلام وارزش‌های دینی است که با تاکید بر جذب خیرین نقش بسیار موثری در شکل گیری ساخت فضاهای شهری ، اجزا و عناصر شهری را دارد و بسیاری از تاسیسات زیربنایی و روبنایی توسط مردم بدون اینکه حکومت ها وظیفه ای در آن حوزه داشته باشد ساخته می شود .ماهیت ابدی، دائمی و غیر قابل فروش، انتقال بودن وقف شهری از نکات قابل توجه در این شیوه تامین مالی می باشد .

شهرداری ها و تامین مالی خیرخواهانه

به طور کلی نقش شهرداری ها به عنوان نهاد خدماتی، مطابق بندهای 6 ،5 ،10 ، 15 ،22 ،23 ماده 55 قانون شهرداری ها در ارائه خدمات عام المنفعه به همه شهروندان، پرنگ تر از سایر نهادها می باشد. ایجاد ساختار تامین مالی خیرخواهانه و تغییر شکل وقف به وقف شهری با ایجاد زیرساخت مناسب برای مشارکت شهروندان وفراهم نمودن امکان مشارکت خرد - کلان و با توجه به نقشه نیازهای شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار و آسیب های اجتماعی و در نهایت بازتاب اجتماعی-اقتصادی این شیوه تامین مالی در شهرها ، ضروری می باشد .

تاکید بر روش های پایدار درآمدی چون عوارض نوسازی مالیات بر زمین ومستغلات ، درآمدهای حاصل از فروش خدمات، تامین مالی خیر خواهانه و وقف شهری به جای روش های نا پایدار چون عوارض فروش تراکم ،عوارضتخلفات ساختمانی ،جرایم ماده ۱۰۰ شهرداری سبب تامین منابع مالی مستمردر توسعه و آبادانی شهر و عدالت اجتماعی توسعه می گردد.

امید است که شهرداری ها با سرمایه گذاری در حوزه تامین مالی با تاکید بر خیرین به عنوان ضلع سوم اقتصاد با استفاده از روشهای نوین چون تامین مالی جمعی ، پلت فرم ها، صندوق ها، فین تک ها .. ابزار مناسبی را جهت تامین مالی پروژه های در اولویت چون آسیب های اجتماعی، اشتغال، تامین بهداشت سلامت ،امور فرهنگی ،حمل و نقل ، بافت های فرسوده، مبلمان شهری ،احداث گذرگاه ،محیط زیست توجه به معلولین و افراد دارای ویژگی خاص، .... فراهم نمایند.

کارشناس اداره توسعه خدمات و دارایی های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد-پریا دری

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 4.3876867294312
Qt: 5.3444831371307