شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • پرتال مشهد
  • انتخاب سردبیر
چچ
2YbZgdizINio2KfYryDYtNmF2KfZhCDYqtmG2q8g2KrYsSDYrtmI2KfZh9ivINi02K8uLg==

نفس باد شمال تنگ تر خواهد شد..

کمبود گاز در زمستان و انتقال حجم بیشتر گاز به مصارف خانگی و استفاده از سوخت مازوت به عنوان جایگزین از یک سو، گرانی خودرو و بازگشت خودروهای فرسوده به عنوان موتورهای دودزا به خیابان های شهر از سوی دیگر و همچنین گسترش خشکسالی و کاهش بارش باران زنجیر در هم تنیده ای افزایش روزهای الوده هوا است که روز به روز نفس مشهدی ها را تنگ تر کرده و حالا اعتراض شهردار مشهد را به استفاده از مازوت سوزی نیروگاه های مشهد برانگیخته است.

حساب روزهایی که خبر آلودگی هوا را منتشر می کنم از دست در رفته است، موضوعی که باوجود تکرار دردآورش به یکی از روزمرگی هایمان تبدیل شده و هرروز آن را نفس می کشیم.

حل مشکل هم کار یک نفر و دو نفر و حتی یکی دو اداره نیست، موضوع کلان تر از این حرفهاست و حل نشدنش هم ریه همه مردم شهر را هدف قرار داده است.اولین متهم ماجرا هم برای سال های متوالی خودروها و اگزوزهایشان بود، هرچند کسی در آلوده کردن هوای شهر توسط خودروها شکی ندارد اما این متهمان در ردیف دوم قرار می گیرند و متهم ردیف اول ماجرای سیاه الودگی هوای مشهد، نیروگاه های تولید برق هستند.4 نیروگاهی که با جایگذاری نامناسبشان هوای دلگیر زمستان را سیاه تر و تنگ تر می کنند.

در این بین نیروگاه توس تاثیر گذار تر از بقیه است، این نیروگاه در مسیر باد شمالی قرار دارد و قرارگیری در این مسیر منجر به همراه شدن دود ناشی از سوخت مازوت با بادهای شمالی است، بادهایی که در شرایط عادی می توانست مانع از تاثیر بسزای آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها شود و حالا خود حامل تمام آن چیزی است که از دودکش های نیروگاه خارج میشود.

در روزهای پایان مهر ماه سومین نشست هماهنگی و برنامه ریزی تأمین سوخت زمستانی برگزار و موضوع «ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق در کشور» نیز در این جلسه مطرح شد. این تأمین و توزیع حداکثری مازوت به معنی امکان استفاده از این ماده آلاینده و بی کیفیت در نیروگاه‌های برق و برخی از صنایع بود، به زبان ساده برای جلوگیری از خاموشی، هوای پاک قربانی ماجرا شد.

چاره اندیشی برای این ماجرا چنانچه گفته شد فراتر از تصمیمات شهری و حتی استانی و بر عهده 19 ارگان و سازمان مختلف است؛ اما با این وجود مدیریت شهری به دنبال برداشتن گام هایی در جهت کاهش این آلودگی است، تصمیمات مهمی چون تمرکز بر گسترش سیستم حمل و نقل عمومی با امید به کاهش استفاده از خودروهای سطح شهر و الزام پیوست های زیست محیطی از جمله این اقدامات است، در حال حاضر مشهد تنها کلان شهری است که پیوست زیست محیطی برای پروژه های آن الزامی بوده و بر آن تاکید می شود.

سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد پیشتر در این خصوص گفته بود: یکی از سیاست های مسلم مدیریت شهری در دوره ششم توسعه مترو است، براین اساس احداث خطوط و توسعه مترو باید سرعت گرفته و استفاده از سیستم های جدید انبوه برمورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این گسترش مسیرهای دوچرخه و حمل و نقل پاک نیز در این میان پیگیر شده و مورد تاکید است.

اعتراض شهردار مشهد به مازوت سوزی نیروگاه ها

همچنین ارجائی روز گذشته در اعتراض به مازوت سوزی نیروگاه های مشهد گفت: آلودگی هوای حمل ونقل عمومی در مشهد کمتر از دو درصد است، اما نیروگاهی با جایگذاری اشتباه در سمت غالب باد بر مشهد ساخته شده که از سوخت مازوت استفاده می کند و به تنهایی باعث 20 درصد آلودگی هوای این شهراست.

ارجائی تاکید کرد: از تولید این برق کثیف دست بردارید و حداقل سوخت نیروگاه را اصلاح کنید.

این درخواستی است که از سوی مسئولان دیگری چون امام جمعه مشهد نیز پیگیری شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

قصه پر غصه آلودگی هوا از آن ماجراهایی است که تعلل در حل وعدم توجه به آن زمینه ساز بیماری و مرگ هایی است که می توان آنها را مرگ خاموش نامید، کمبود گاز در زمستان و انتقال حجم بیشتر گاز به مصارف خانگی و استفاده از سوخت مازوت به عنوان جایگزین از یک سو، گرانی خودرو و بازگشت خودروهای فرسوده به عنوان موتورهای دودزا به خیابان های شهر از سوی دیگر و همچنین گسترش خشکسالی و کاهش بارش باران زنجیر در هم تنیده ای افزایش روزهای الوده هوا است؛ که نیازمند تصمیمات سریع، قطعی و تاثیر گذار کشوری می باشد.

لیلی رحمانی

اخبار مرتبط:

https://news.mashhad.ir/s/mfady4P

https://news.mashhad.ir/s/mfadxUT

منبع:
آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 2.8507453600566
Qt: 3.2852025032043