•  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 390
      کد: 89008
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۴/۱۱/۰۵

      مترو؛ حمل و نقل پاک

      سیدجلال فیاضی

      تمرکز بر حمل و نقل پاک در پایتخت معنوی ایران که سالانه میزبان بیش از 25 میلیون زائر عاشق است و در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی خواهد درخشید یک ضرورت است.
      مترو؛ حمل و نقل پاک

      گسترش شهرنشینی و تغییر ترکیب جمعیتی کشورها از روستاها به شهرها اگرچه پدیده مبارکی نیست ولی واقعیت انکارناپذیری است که اکنون فراروی ماست. سال 57 تنها 30 درصد جمعیت کشور زیست شهری داشتند اما اکنون 72 درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و بیش از 50 درصد جمعیت شهرنشین ایران نیز در 8 کلانشهر بزرگ کشور سکونت دارند. این روند مدیریت شهرها و به ویژه کلانشهرها را بسیار پیچیده کرده است.
      در این میان یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌های مدیریت کلانشهرها، حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری است. بی توجهی به پیاده راه‌ها و سفرهای پیاده، گسترش استفاده از خودروهای شخصی و عدم رعایت مقررات و قوانین رانندگی در شهرها و نیز کم‌توجهی به حمل و نقل عمومی معضل ترافیک در کلانشهرها را پیچیده‌تر کرده و به آلودگی هوا دامن زده است. در شرایط کنونی دولت‌ها و مدیریت‌های شهری چاره‌ای جز گسترش حمل و نقل عمومی ندارند و مترو پاک‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری است.
      مترو اگرچه شبکه‌ای نسبتا گران برای حمل و نقل عمومی درون شهر به شمار می‌آید ولی مستحدثات شهری را کمتر تحت تاثیر قرار داده و خود موجب ترافیک مضاعف نمی‌شود.
      مشهد پس از تهران در زمینه مترو پیشتاز کلانشهرهای کشور است. خط یک قطارشهری مشهد حدود 5 سال پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت در حالی‌که تاکنون در هیچ‌یک از کلانشهرهای کشور بجز تهران مردم بطور کامل از مترو برخوردار نیستند.
      شورای چهارم از ابتدای فعالیت بر روی گسترش مترو متمرکز شد. خط 2 قطارشهری که بدلیل مشکلات ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز دچار رکود جدی شده بود با بازنگری در مبانی قرارداد و تغییر آن جان تازه‌ای گرفت و خوشبختانه با مدیریت جهادی و پیگیری جدی روند احداث آن سرعت گرفت.
      امروز حفاری تونل خط 2 به پایان می‌رسد و همزمان ریل‌گذاری آن آغاز شده و واگن‌های آن نیز در حال ساخت است. انتظار می‌رود در تابستان 95 فاز اول خط 2 مترو به بهره‌برداری رسیده و در بهار 96 بهره‌برداری از آن کامل شود.
      همزمان توسعه خط یک قطارشهری و اتصال آن به فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در روز 12 بهمن- همزمان با آغاز جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی- مشهد نخستین کلانشهری خواهد بود که خطوط ریلی آن به فرودگاه متصل می‌شود.
      مقدمات آغاز عملیات اجرایی خط 3 متروی مشهد نیز با احداث شفت ورودی TBM آغاز شده و با انتقال دستگاه حفاری تونل و نهایی شدن قرارداد بزودی احداث خط 3 قطارشهری نیز به طول 28.5 کیلومتر آغاز خوهد شد و انتظار می‌رود تا سال 98 مشهد دارای 3 خط مترو جمعا به طول بیش از 67 کیلومتر باشد.
      تمرکز بر حمل و نقل پاک در پایتخت معنوی ایران که سالانه میزبان بیش از 25 میلیون زائر عاشق است و در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی خواهد درخشید یک ضرورت است و علاوه بر فعالیت جهادی در مترو بایستی نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نیز سامانه دوچرخه و پیاده‌راه‌ها مورد توجه باشد و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
      به همه مدیران، مهندسان، تکنسین‌ها، کارشناسان و کارگران زحمتکش و پرتلاش متروی مشهد که در شرایط دشوار زیر زمین صادقانه تلاش می‌کنند دست مریزاد و خداقوت می‌گویم.

      *عضو هیئت رئیسه و رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد
       

      تعداد بازدید: 390
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .