•  
      منبع خبر : 1003
      تعداد بازدید: 444
      کد: 179008
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      با توجه به محدودیت واردات قطعات خودرو مقرر شد:

      بازسازی و بکارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در مشهد/همه اتوبوس های در دست تعمیر کولردار می شوند

      در پی تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و محدودیت واردات قطعات اصلی خودرو مانند موتور و قوای محرکه، گیربکس اتوماتیک و اکسل و در نهایت کاهش میزان ظرفیت تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، بازسازی ناوگان در دستور کار سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور قرار گرفت.
      بازسازی و بکارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در مشهد/همه اتوبوس های در دست تعمیر کولردار می شوند

      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از بازسازی و به کارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در چرخه ناوگان اتوبوسرانی مشهد تا مهرماه خبر داد.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مهدی حسینی‌پویا با اشاره به لزوم بازسازی اتوبوس‌های دیزلی، گفت: برابر برنامه عملیاتی مصوب شهرداری و مجوزهای اخذ شده، مقرر شد تعداد 300 دستگاه اتوبوس شامل 170 دستگاه بنز 457 دیزلی و 130 دستگاه مان گازی در مراکز فنی سازمان و بخش خصوصی بازسازی شود.
      وی با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی، بازسازی اتوبوس‌ها از نیمه اسفندماه سال 97 آغاز شده، افزود: این پروژه با همت همکاران حوزه فنی سازمان در سه نوبت کاری در دست انجام است و تلاش می‌شود تا پایان شهریور امسال این پروژه سنگین به بهره‌برداری برسد.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص تجهیز این اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی نیز گفت: تجهیز کل ناوگان در حال بازسازی (اعم از گازسوز و دیزلی) به کولر در دستور کار قرار دارد.
      به روزرسانی صفر تا 100 درصدی اتوبوس‌ها بر مبنای استانداردهای اولیه
      حسینی‌پویا با تاکید بر این که بازسازی اتوبوس‌ها در سطح یک در حال انجام است، توضیح داد: این امر شامل تعویض کلیه ورق‌های بدنه، کف، سقف، پروفیل‌های سازه اتوبوس و... است و در نهایت قطعات مجدد مونتاژ می‌شوند؛ همچنین موتور و قوای محرکه نیز با وضعیت استاندارد اولیه به روزرسانی خواهد شد.
      وی در خصوص ضرورت بازسازی اتوبوس‌های متوقف در پایانه‌ها، گفت: در پی تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و محدودیت واردات قطعات اصلی خودرو مانند موتور و قوای محرکه، گیربکس اتوماتیک و اکسل و در نهایت کاهش میزان ظرفیت تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، بازسازی ناوگان در دستور کار سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور قرار گرفت.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار کرد: با در نظر گرفتن قوانین بالادستی و ملاحظات فنی و همچنین اخذ مجوز از کمیته فنی استانداری خراسان رضوی که توسط استاندار ابلاغ شده، بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در دستورکار این سازمان نیز قرار گرفت.
      برخورداری اتوبوس‌های فعال از گواهی معاینه فنی معتبر
      حسینی‌پویا بر لزوم رعایت ایمنی در اتوبوس‌های گازی تاکید کرد و گفت: تمامی ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی مشهد دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند و فعالیت اتوبوس‌‌های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع است و این مهم به شدت توسط حوزه فنی و بهره‌برداری سازمان نظارت و اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی از خط خارج و متوقف می شود.
      وی خاطرنشان کرد: همچنین نظر به اهمیت رعایت مسائل ایمنی در خصوص مخازن CNG، این سازمان با مکاتبه با کارگروه معاینه فنی استان و استعلام از اداره کل استاندارد خراسان رضوی، پیگیر انعقاد قرارداد با شرکت مورد تایید این اداره کل به منظور بررسی، کنترل، بازدید و درصورت نیاز تعویض مخازن است.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین اظهار کرد: اعتبار مخازن CNG اغلب اتوبوس‌های در حال بازسازی که برای به کارگیری در خطوط در نظر گرفته شده، تا سال 2022 است و برای برخی از مخازنی که اعتبار آن ها منقضی شده باشد برابر قوانین و مقررات اقدام می‌شود.
      خروج 130 دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی
      حسینی‌پویا به آلایندگی بسیار بالای خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: به استناد مصوبه هیات وزیران و قوانین موجود، هرگونه تغییر رنگ و تبدیل وضعیت در رنگ، شاسی و موتور خودرو خلاف مقررات است و نیاز به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح دارد.
      وی بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته به بهانه بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس‌های گازی، تعداد 130 دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی از چرخه ناوگان خارج و متوقف شده که هفت دستگاه آن به موتور دیزل تبدیل وضعیت شده است.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به این که بخش عمده‌ای از ناوگان یاد شده حدود پنج سال در خطوط فعالیت داشته، بیان کرد: با توجه به عمر فرسودگی اتوبوس‌های گازسوز -که 12 سال برابر دستورالعمل هیئت وزیران است- این اتوبوس‌ها هم اکنون نیز فرسوده محسوب نمی‌شوند و قابلیت ادامه فعالیت آنها وجود دارد.
      حسینی‌پویا با بیان اینکه بهترین نوع موتور پایه گازسوز موجود در کشور، MAN است، تصریح کرد: به اذعان متخصصان و شرکت‌های بهره‌بردار، کیفیت این نوع موتور بسیار بالاتر از اتوبوس‌های اسکانیا و بنز 457 گازسوز است.
      وی خاطرنشان کرد: بنابراین این سازمان بازسازی 123 دستگاه اتوبوس گازسوز را در دستور کار قرار داد که امیدواریم با فعالیت مجدد این ناوگان سهم موثری در راستای کاهش آلودگی کلانشهر مشهد ایفا کنیم.
      استهلاک 20 درصدی اتوبوس‌های گازسوز به نسبت موتورهای دیزلی
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به کارکرد موتورهای پایه گازسوز در دمای بالاتری به نسبت موتورهای دیزلی اشاره کرد و توضیح داد: این امر استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی از جمله شمع، وایر، تراتل ولو، ایرمس و حسگرهای الکترونیکی را در فناوری ساخت به همراه دارد و قطعاً این نوع موتورها دارای استهلاک بالاتری است.
      حسینی‌پویا افزود: در واقع استهلاک این موتورها حدود 20 درصد معادل 6 تا 8 میلیون تومان در سال به نسبت موتورهای دیزل بیشتر است که به این دلیل، در سال‌های گذشته تصمیم به توقف اتوبوس‌های گازی گرفته شده است.
      وی بر لزوم توجه به سهم کمتر تولید آلاینده‌ها در اتوبوس‌های گازسوز تاکید و اظهار کرد: توجه به این مهم باعث کاهش آثار مخرب زیست محیطی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، صیانت از سرمایه‌های ملی به ویژه در شرایط تحریم و محدودیت واردات می‌شود.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به هزینه بالای خرید اتوبوس، گفت: این امر بازسازی و به کارگیری مجدد اتوبوس‌های گازی را توجیه پذیر می کند و این موضوع در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
      حسینی‌پویا با بیان این که این نوع اتوبوس‌ها در حالت اولیه فاقد کولر است، خاطرنشان کرد: برای نصب کولر روی خودروها نیازی به اخذ تأییدیه از خودروساز نیست و صرفاً در موارد تغییر رنگ، تغییر و تبدیل وضعیت شاسی و موتور به اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح نیاز است.
      وی ادامه داد: اما برای نصب کولر باید ملاحظاتی چون قدرت، گشتاور و میزان برق و توان مصرفی کمپرسور درنظر گرفته شود. قدرت موتور مان گازی برابر 308 اسب بخار و پاسخ گوی توان مصرفی کمپرسور 4 سیلندر 655 سی سی است.
      فراهم آمدن امکان نصب کولر روی اتوبوس‌های گازی در دست تعمیر
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به این که قدرت موتور بنز 457 دیزلی 299 اسب بخار شامل 9 اسب بخارکمتر از توان مان گازی است، توضیح داد: توسط ایران خودرو روی این موتور به صورت استاندارد کولر نصب شده و هم‌اکنون تعداد 400 دستگاه از آن در حال بهره‌برداری در ناوگان اتوبوسرانی مشهد است.
      حسینی‌پویا به طراحی آزمایشی کولر اتوبوس اشاره و اظهار کرد: پس از انجام محاسبات فنی و مشاوره با شرکت‌های خودروساز، استادان دانشگاهی و متخصصان بخش صنعت، اقدام به طراحی و نصب سیستم سرمایشی روی یک دستگاه اتوبوس گازی به صورت آزمایشی کرده‌ایم که از ماه گذشته در خطوط اتوبوسرانی به کارگیری شده و با توجه به نتایج حاصل شده، نصب کولر روی کلیه اتوبوس‌های گازی فوق امکان‌پذیر است.
       نجمه کیشی

      تعداد بازدید: 444
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .