دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۰۴ ۷۸
طبقه بندی:
  • اخبار عمومی
  • پرتال مشهد
  • پارلمان شهری مشهد مقدس
چچ
2KjZiti0INin2LIgNzUg2K/Ysdi12K8g2KLZhNmI2K/ar9mKINmH2YjYp9mKINi02YfYsSDYr9ixINit2YjYstmHINit2YXZhCDZiCDZhtmC2YQg2Ygg2KrYsdin2YHZitmDINin2LPYqg==

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد؛

بیش از 75 درصد آلودگی هوای شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بیش از ۷۵درصد آلودگی هوای شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و نیمی از آن توسط خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، ایمان فرهمندی در هفتمین جلسه صحن علنی شورای شهر در نطق پیش از دستور، اظهار کرد: ۳۱ شهریور ماه، مصادف با ۲۲ سپتامبر در تقویم به عنوان روز جهانی بدون خودرو شناخته می شود، روزی که در همه دنیا تلاش می شود تا در خصوص آسیب های استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها گفت و گو و استفاده کمتر از این وسایل نقلیه و انجام سفرهای شهری با مودهای کم اسیب و بی آسیب تمرین و ترویج شود.

وی ادامه داد: حمل و نقل و جابجایی یک نیاز اساسی و انسانی است. ما بدون جابجایی نمی توانیم زندگی کنیم. جابجایی خودمان و کالاهای مورد نیازمان در شهر یک ضرورت است، اما این جابجایی آسیب هایی را نیز در پی دارد. امروزه (بر اساس مطالعات سیاهه انتشار آلاینده های هوای شهر مشهد) بیش از ۷۵درصد الودگی هوای شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و نیمی از آن توسط خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها تولید می شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: این آلودگی هوا منشاء بسیاری از بیماری های تنفسی، ریوی، سرطان های قلبی و عروقی و ... است در شهر مشهد در هر روز نزدیک به 4 میلیون لیتر بنزین و حدود ۳میلیون لیتر نفت گاز (به عنوان منابع محدود و غیر تجدیدپذیر) سوزانده و گازهای ناشی از آن ها وارد هوای شهر می شوند.

فرهمندی خاطرنشان کرد: برای تصفیه فقط دی اکسید کربن ناشی از موتور خودروهای شخصی شهر مشهد در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم که عملا غیرممکن است آلودگی آب، خاک، منظر، نور و صدا نیز از دیگر مضرات خودروهای موتوری برای شهر و زندگی شهروندان هستند.

وی ادامه داد: همچنین سالانه بیش از ۲۲۰ نفر از شهروندان مشهدی در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند؛ اما سوال این است که آیا می توانیم خودروهای موتوری را به طور کامل کنار گذاشته و استفاده از آن ها را به صفر برسانیم؟ قطعا خیر اما می توانیم استفاده از این وسایل نقلیه را به صورتی بهینه مدیریت کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اکثر ما در روز، هفته و ماه سفرهایی با خودروی شخصی انجام می دهیم که نیاز ضروری به خودرو ندارند.

فرهمندی افزود: سفرهای کوتاه داخل محلات، سفرهای خرید سبک، سفرهای شغلی و تحصیلی، حتی سفرهای زیارتی و خیلی از سفرهای انفرادی یا جمعی دیگرمان را می توانیم با مودهای جایگزین مثل پیاده روی، دوچرخه، اسکوتر، اتوبوس، قطار شهری و یا خودروهای اشتراکی مثل سرویس مدارس، ادارات و کارخانجات انجام دهیم خوب است توجه کنیم که راندمان تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با اتوبوس شهری، یک پنجم خودروی سواری است. یعنی هر سفر با خودروی شخصی به طور متوسط پنج برابر همان سفر با اتوبوس آلودگی تولید می کند و آلودگی هوای ناشی از موتور سیکلت ها تا ۷برابر بیشتر از خودروهای سواری است این اعداد و ارقام و اطلاعات می توانند ما را ترغیب کنند که هر چه کمتر از خودروی شخصی استفاده کنیم و بیشتر و بیشتر از قبل سفرهای خود را به سمت استفاده از مودهای کم آسیب و بی آسیب سوق دهیم.

وی در خصوص اهم وظایف مدیریت شهری در این رابطه، اضافه کرد: تامین زیرساخت تأمین ناوگان توسعه شبکه و خطوط ریلی و اتوبوسرانی، گسترش مسیرهای ویژه اتوبوس رانی و دوچرخه سواری، به سازی پیاده روها و پیاده راه های مناسب سازی معابر پیاده روها، بوستان ها، ساختمان ها و برای بهره برداری معلولان و جانبازان و...، اطلاع رسانی، تبلیغات، آموزش عمومی و فرهنگ سازی مستمر و هدفمند با کمک سمن ها و گروه های اجتماعی و مرجع با هدف سوق دادن فضای ذهنی جامعه به استفاده بیشتر از مودهای کم آسیب و بی آسیب به جای خودروی شخصی و موتورسیکلت از جمله وظایف مهم ما بشمار می آید.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: بعد از دو دسته اقدام فوق، انجام اقدامات مکمل برای کمک به توزیع عادلانه امکانات و ارتقای استفاده شهروندان از مودهای مطلوب و کاهشی خودرو محوری از طریق ایجاد محدوده های ترافیکی، محدودیت پارک حاشیه ای و در حمل و نقل کر امت محور، حفظ کرامت انسان ها چه به عنوان مسافر و بهره بردار سامانه حمل و نقل و چه به عنوان ارائه دهنده خدمت حمل و نقل مورد توجه است خدمت حمل و نقل وقتی به صورتی شایسته و مناسب ارائه می شود که کرامت انسان ها در آن حفظ شود و این امر مستلزم بهبود کیفیت و کمیت خدمات، تنوع بخشی به آن ها، دسترسی پذیری همه شهر برای همه شهروندان و اطلاع رسانی و اطلاع یابی شفاف و راحت برای همه اقشار و گروه های زائران و مجاوران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است به نحوی که همه نیازهای جابجایی آن ها به سهولت و با کیفیت پاسخگویی شود. چه بسا که عدم تمایل برخی شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، عدم توجه به کرامت آنان باشد.

فرهمندی گفت: اما در این بین نباید از نقش تک تک شهروندان، بویژه گروه های مرجع غافل شد. در همین زمینه از همه نمایندگان محترم مردم در شورای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسؤولان شهری و استانی چهره های شاخص و شناخته شده در شهر همه افرادی که به هر نحو مورد توجه گروه هایی از شهروندان هستند، از روحانیون معزز، مهندسان، پزشکان، وکلا، معلمان و اساتید، کارآفرینان، صاحبان صنایع و خدمات، تجار و بازاریان و بویژه پدران و مادران، از همه دغدغه مندان آینده شهر مشهد مقدس و کودکان این شهر می خواهم به این امر اهتمام داشته باشند.

وی اضافه کرد: ابتدا در روز ۳۱ شهریور به عنوان یک اقدام نمادین استفاده خود و همه افراد تحت نفودشان را از خودروی شخصی به حداقل برسانند و ثانیا تلاش کنند تا هر روز و هر هفته تعدادی از سفرهای خود را از خودروی شخصی به حمل و نقل همگانی با مودهای دوچرخه و پیاده منتقل کنند. امید داریم با کمک هم و در بازه سه ماهه ۳۱ شهریور (روز بدون خودرو) تا 26 آذر (روز ملی حمل و نقل و رانندگان) و سپس تا ۲۹ دی (روز هوای پاک) بخش قابل توجهی از سفرهای شهر بمان را به مدهای جایگزن منتقل و تثبیت کرده باشیم.

غزاله شهیدی

منبع:
آدرس کوتاه شده: