•  
      منبع خبر : 1002
      تعداد بازدید: 609
      کد: 77703
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد(3)؛

      پیگیری احداث پروژه خط سه سامانه اتوبوسرانی تندرو(B.R.T) مشهد

      خط 3 سامانه اتوبوس‌ها تندرو شهر مشهد قطعاً جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل شهر مشهد خواهد داشت به صورتی که این خط شهرک شهید رجایی آغاز و بعد از طی مسیر از بولوار مصلی، خیابان نواب صفوی، حرم مطهر، میدان شهدا، میدان فردوسی، بولوار معلم و بولوار امامیه درنهایت به الهیه شهرک غرب متصل می‌کند.
      پیگیری احداث پروژه خط سه سامانه اتوبوسرانی تندرو(B.R.T) مشهد

      احداث پروژه خط 3 سامانه اتوبوسرانی تندرو(B.R.T) مشهد موضوعی است که در این گزارش به آخرین وضعیت احداث آن در شهر مشهد پرداخته می‌شود.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سرعت و رفاه بیشتر و همچنین قیمت پایین در وسایل حمل‌ونقل عمومی سبب افزایش گرایش مردم به استفاده از آن می‌شود که این مهم موردتوجه مدیریت شهری مشهد قرار گرفته است.
      توسعه سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی.آر.تی موضوعی است که کلان‌شهری چون مشهد به دلیل مشکلات فراوان ترافیکی نیازمند آن است و بعد از تجربه موفق در جابه‌جایی مسافران توسط خط یک بی.آر.تی و همچنین تجربه موفق در پایتخت این بار احداث خط 3 بی.آر.تی به دلیل نیاز بیشتر نسبت به خط 2 آن موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته است.
      برای این مهم شهرداری مشهد نیازمند مصوبه‌ای از شورای اسلامی شهر مشهد بود که احداث این خط در دهم دی‌ماه سال گذشته مورد تصویب شورای چهارم قرار گرفت.
      این مصوبه دارای 6 تبصره بوده و به‌قرار زیر است:
      ماده‌واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود پروژه احداث خط سه سامانه اتوبوسرانی تندروB.R.T)) مشهد مقدس را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به‌صورت بی‌نام به روش «ساخت، بهره‌بردای و انتقال» (B.O.T) در مسیری به طول 25 کیلومتر و مبلغ کل سرمایه‌گذاری معادل 1.499.760.000.000 ریال به یکی از دو روش پیشنهادی به شرح جداول و مدارک پیوست (مهرشده توسط شورای اسلامی شهر) اجرا نماید.
      تبصره 1- ظرفیت عملیاتی پروژه بالغ‌ بر 30 میلیون مسافرت در سال است و درآمدهای پروژه از محل فروش بلیت و دریافت یارانه تأمین می‌شود.
      تبصره 2- شهرداری مشهد مکلف است قرارداد و پیوست‌های آن (به‌ویژه قیمت و مشخصات فنی تجهیزات، ناوگان) و میزان یارانه قابل پرداخت به سرمایه‌گذار را برای بررسی و اعلام نظر به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
      تبصره 3- شهرداری مشهد موظف است در روش‌های پیشنهادی برای پرداخت یارانه، حداقل میزان پرداخت را موردتوجه قرار دهد.
      تبصره 4- شهرداری مشهد مکلف است قبل از اجرای پروژه، تمهیدات لازم و طرح ویژه برای کاهش تبعات و هزینه‌های اجتماعی پروژه را در شورای راهبری موضوع مصوبه آیین‌نامه تهیه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌ها (مصوبه شماره 4/93/4455/ش مورخ 93/05/09) مطرح و پس از تصویب به شورای اسلامی شهر جهت طرح در کمیسیون امور حمل‌ونقل و ترافیک ارائه نماید.
      تبصره 5- شهرداری موظف است برای افزایش راندمان اقتصادی و اعتلای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی پروژه، فرایندهای نظارتی موردنیاز را طراحی و راه‌اندازی نماید.
      تبصره 6- شهرداری مشهد موظف است ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و ارزش‌افزوده ایجادشده با اجرای طرح را شناسایی و به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برساند.
      اما برای آگاهی بیشتر در زمینه آخرین وضعیت اجرای این مصوبه سری به سکان‌دار جوان و جدید سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد یعنی علی اصغر نیشابوری زدیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد اظهار کرد: سازمان اتوبوسرانی تصمیم بر این دارد که اتوبوس‌های 3 محور خریداری‌شده برای این خط و همچنین احداث کل خط 3 بی.آر.تی را به بخش خصوصی واگذار کند.
      وی افزود: واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوص سبب آن می‌شود که منابع جدید برای خرید اتوبوس جدید دریافت کنیم و در ارتباط با فروش اتوبوس‌های 3 محور این خط و همچنین سرمایه‌گذاری خط 3 بی.آر.تی مقداری تشریفات قانونی کار را با تأخیر مواجه کرده اما فراخوان آن در روزنامه چاپ شده است.
      نیشابوری بیان کرد: امیدوارم تا یک ماه آینده واگذاری به سرمایه‌گذار صورت گیرد و بعد از واگذاری نیز حدود 9 ماه زمان خواهد برد تا خط 3 بی.آر.تی به بهره‌برداری برسد.
      در ادامه به منظور اطلاع از روند اجرای این مصوبه در ساختمان جدید شورای شهر مشهد به اتاق محمود عامری‌فرد عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم که وی نیز در مورد این مصوبه به خبرنگار ما گفت: خط 3 سامانه اتوبوس‌های تندرو مراحل مختلف برنامه‌ریزی و طراحی خود را سپری می‌کند.
      وی اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اسلامی یک شورای راهبردی پیوست فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده که ابعاد مختلف مباحث و بازتابی‌های پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که نخبگان شهر در این شورا حضور دارند.
      عامری‌‎فرد تصریح کرد: آخرین مراحل پیگیری پیوست فرهنگی و اجتماعی خط 3 سامانه اتوبوس‌های تندرو در حال انجام است و طراحی‌های اجرایی این خط نیز انجام شده که با مشخص شدن سرمایه‌گذار وارد فاز اجرایی می‌شود.
      عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اتوبوس 3 محور اسکانیا برای خط 3 سامانه اتوبوس‌های تندرو خریداری‌شده و در آینده نزدیک با افتتاح این خط مورداستفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این خط بتواند به‌صورت سالیانه 40 میلیون مسافر را جابه‌جا کند.
      شایان ذکر است، خط 3 سامانه اتوبوس‌ها تندرو شهر مشهد قطعاً جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل شهر مشهد خواهد داشت به صورتی که این خط شهرک شهید رجایی آغاز و بعد از طی مسیر از بولوار مصلی، خیابان نواب صفوی، حرم مطهر، میدان شهدا، میدان فردوسی، بولوار معلم و بولوار امامیه درنهایت به الهیه شهرک غرب متصل می‌کند که این مسیر طولانی قطعاً می‌تواند سبب کاهش ترافیک، آلودگی و اتلاف وقت شهروندان شده و همچنین حمل‌ونقل ارزان را به زائران و مجاوران حریم قدس رضوی ارائه دهد.
      سید زُهیر موسوی دارابی

       

      تعداد بازدید: 609
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .