•  
      منبع خبر : 1004
      تعداد بازدید: 613
      کد: 78151
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      100 هزار تومان جریمه برای متخلفان؛

      برنامه‌ریزی جدی برای برخورد با پارک خودرو در پیاده‌روهای مشهد

      مبلغ این جریمه، بهای خدمات است چرا که پارک خودرو در پیاده‌رو به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد می‌کند.
      برنامه‌ریزی جدی برای برخورد با پارک خودرو در پیاده‌روهای مشهد

      از لابلای ماشین‌های پارک شده به سختی رد می‌شوم؛ بعد از طی مسافتی، کلافه از این همه پیچ و خمی که باید به خودم بدهم و بعد از اینکه لباسم پر از خاک شده، تمام خطرات احتمالی را به جان می‌خرم و وارد سواره‌رو می‌شوم. دیگر استفاده از مسیر سواره‌رو به دلیل پارک متعدد خودروها برایم به امری عادی تبدیل شده است.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، پارک خودرو در پیاده‌روها! پدیده‌ای که معضلات آن گریبانگیر بسیاری از عابران پیاده است و پیاده‌روی عادی شهروندان را در بسیاری از معابر مشهد با مشکل مواجه کرده است.
      بسیاری از افرادی که در پیاده‌روها اقدام به پارک خودروهای خود می‌کنند معتقدند به دلیل کمبود فضای پارک مجبور به این اقدام هستند اما این نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد که حق عابران برای داشتن پیاده‌روی امن نادیده گرفته شود چرا که به هر میزان خودروها حق استفاده از معابر را دارند عابران نیز باید از حق طبیعی خود در استفاده از امکانات شهری برخوردار باشند.
      اما این مشکل نه تنها در معابر اصلی، بلکه به مشکل بزرگی در معابر فرعی و کوچه‌ها تبدیل شده است؛ کافی است وارد کوچه‌ای شوید و به چشم مشاهده کنید که برخی صاحبان وسایل نقلیه تنها به فکر آرامش و آسایش خود هستند و برای اینکه هدایت خودروشان به داخل پارکینگ ساختمان‌های محل سکونت کمی زمانبر است بنابراین بهتر می‌بینند در پیاده‌روها پارک کنند که متاسفانه این مشکل رفته رفته به عادت و فرهنگ غلط تبدیل شده است.
      برخورد با این فرهنگ غلط در دوره‌ای با ماموران پلیس راهور در قالب جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بود اما متاسفانه این روش برخوردی تنها در معابر اصلی اجرا می‌شد و متخلفان در معابر فرعی از جرایم عدم اجرای این قانون در امان می‌ماندند.
      وجود این مشکل تا اندازه‌ای باعث نارضایتی شهروندان و عابران پیاده مشهدی شده که مدیریت شهری را بر آن داشت تا از روشی کارآمدتر برای برخورد با این معضل شهری استفاده کند.
      این جدیت سبب شد که در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر در خردادماه سال جاری روشی جدید برای برخورد با تخلف پارک خودرو در پیاده‌روها با رای اکثریت اعضا به تصویب برسد.
      دستگاه‌های مسوول با متخلفان برخورد کنند
      اما عابران پیاده تنها قربانیان این بی‌فرهنگی نوظهور هستند که تاکنون صدای اعتراضشان جدی گرفته نشده بود. وارد یکی از کوچه‌های بولوار امامت می‌شوم. صحنه‌ای که در اولین نگاه نظرم را به خود جلب می‌کند قطعا خوشایند هر بیننده‌ای نیست. خودروهایی که به صورت بی‌نظم پارک شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها سد راه عابران پیاده شده است. با یکی از عابران پیاده در قسمت سواره‌رو کوچه در حال قدم زدن است وارد گفتگو می‌شوم.
      از وی می‌پرسم که چرا از پیاده‌رو استفاده نمی‌کند که در پاسخ می‌گوید: متاسفانه اینقدر خودرو در پیاده‌روها پارک شده که اگر بخواهم نمی‌توانم از پیاده‌رو استفاده کنم.
      وی که مردی حدودا 50 ساله است، ادامه می‌دهد: منزل من در این کوچه قرار دارد و خودرو هم دارم اما هیچ‌گاه به خودم اجازه نمی‌دهم که برای راحتی خودم خودرو را در پیاده‌رو و جلوی درب منزل پارک کنم چرا که این کار را تضییع حقوق شهروندان می‌دانم.
      این شهروند تصریح می‌کند: مشکل پارک خودرو تنها در کوچه‌ها نیست، متاسفانه در خیابان‌های اصلی نیز شاهد این هستیم که برخی از رانندگان بی‌قانونی می‌کنند اما کمتر شاهد این موضوع بوده‌ایم که پلیس راهنمایی و رانندگی با متخلفان برخورد کند.
      وی ادامه می‌دهد: از دستگاه‌های مسوول مانند راهنمایی و رانندگی و شهرداری که این معضل نوعی سد معبر است تقاضا داریم تا هر چه زودتر این معضل رفع شود.
      معلولان و سالمندان را دریابید
      شهروند دیگری که ساکن یکی از کوچه‌های بولوار اقبال لاهوری است نیز در خصوص این مشکل به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر پارک خودرو در پیاده‌روها به یک اپیدمی تبدیل شده و هر روز هم در حال گسترش است.
      وی تصریح می‌کند: وقتی هم به مالک خودرو اعتراض می‌کنیم متاسفانه اغلب اوقات رفتار درستی نمی‌بینیم به عنوان مثال ما در یک آپارتمان سه طبقه زندگی می‌کنیم که دارای پارکینگ است اما متاسفانه یکی از همسایه‌های ما همیشه خودروی خود را جلوی درب پارکینگ پارک می‌کند که این رفت و آمد را با مشکل مواجه کرده است.
      این شهروند ادامه می‌دهد: به هر حال سالمندان و معلولان نیز نمی‌توانند از پیاده‌رو به عنوان مسیری امن استفاده کنند؛ در کنار آن شهروندان زیادی با پارک خودروهای فرسوده خود که بلااستفاده است سدی برای عبور شهروندان ایجاد کرده‌اند.
      وی می‌گوید: در کنار معضل یاد شده، مشکل دیگری به نام عبور و پارک موتورسیلکت‌ها در پیاده‌روها نیز وجود دارد که این موضوع امنیت جانی شهروندان را تهدید می‌کند.
      وی تاکید می‌کند: خواهشمندیم تا فرهنگ غلط پارک خودرو و عبور موتورسیلکت در پیاده‌روها همه‌گیر نشده، نهادهای ذیربط چاره‌ای بیندیشند.
      جای خالی پلیس راهور در خیابان‌های محل استقرار نمایشگاه‌های خودرو
      اما شهروند دیگری معتقد است که بهسازی پیاده‌روها می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.
      وی در توضیح این مهم می‌گوید: از زمانی که پیاده‎روهای شهر بهسازی شده خودروها و موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند وارد پیاده‌رو شوند اما این تنها شامل قسمتی از معابر اصلی می‌شود و همچنان این معضل در معابر فرعی و کوچه‌ها بیداد می‌کند و کسی هم نیست که به داد ما برسد.
      این شهروند تصریح می‌کند: خیابان‌هایی که دارای نمایشگاه اتومبیل هستند که حال وخیم‌تری دارند و متاسفانه هیچ‌گونه برخوردی با این بی‌قانونی و بی‌فرهنگی محرز نمی‌شود.
      وی اضافه می‌کند: البته پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای برخورد با متخلفان این حوزه باید نیروی زیادی داشته باشد که این سبب شده جای خالی پلیس در بسیاری از خیابان‌های دارای مشکل مانند خیابان گاز، خرمشهر و ... حس شود.
      100 هزار تومان جریمه بهای خسارت به پیاده‌روها
      با شنیدن حجم زیاد مشکلات شهروندان در خصوص این تخلف و از طرفی مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در خصوص برخورد قاطع با متخلفان، برای آگاهی از جزییات این مصوبه با سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد به گفتگو نشستیم.
      عباسعلی قربانی صحبت‌های خود را با استناد به بند 2 ماده 55 قانون شهرداری‌ها آغاز می‌کند و می‌گوید: براساس این قانون سد معبر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری ملکف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن مذکور فوق راسا اقدام کند.
      وی ادامه می‌دهد: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از معابر اصلی و بیشتر فرعی مشهد شهروندانی خودروهای خود را در پیاده‌روها پارک می‌کنند که این تخلف نوعی سد معبر است و سبب شده عابران پیاده نتوانند به راحتی از مسیر امن پیاده‌رو استفاده کنند و خطراتی را متوجه آنان می‌کند.
      سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح می‌کند: با توجه به وجود این مشکل، مدیریت شهری مشهد بر آن شد تا هر چه زودتر اقدامی موثر را در پیش بگیرد که در این راستا اخیرا مصوبه‌ای برای برخورد با تخلف پارک خودرو در پیاده‌روها به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید.
      قربانی می‌گوید: براساس این مصوبه که در خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید هر خودروی متخلف که در پیاده‌رو پارک شده باشد مبلغ 100 هزار تومان جریمه می‌شود.
      وی تصریح می‌کند: تا قبل از تصویب این قانون در شورای اسلامی شهر، پلیس راهور در قالب آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی و با مشارکت شهرداری مشهد با معضل پارک خودرو در پیاده‌روها برخورد می‌شد.
      سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص روش برخورد با متخلفان می‌گوید: در صورت مشاهده تخلف، نیروهای شهرداری ضمن عکس‌برداری از پلاک خودروی متخلف برگ جریمه 100 هزار تومانی را یا به صورت الصاقی و یا تسلیمی صادر می‌کنند.
      قربانی تصریح می‌کند: در صورت عدم پرداخت جریمه تا شش ماه و یا سه مرتبه تکرار تخلف، پرونده تشکیل و به شورای حل اختلاف شهرداری و یا مراجع قضایی جهت پیگیری‌های بعدی ارسال می‌شود.
      وی اضافه می‌کند: برخورد با این تخلف به عهده نیروهای اجرایی مناطق و عوامل پیمانکاران است.
      سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد می‌گوید: در حال حاضر اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص این مصوبه برای شهروندان در حال انجام است و پس از یک ماه از این اطلاع‌رسانی‌ها مصوبه اعمال خواهد شد.
      قربانی تصریح می‌کند: مبلغ این جریمه، بهای خدمات است چرا که پارک خودرو در پیاده‌رو به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد می‌کند.
      وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه اولویت اجرای این مصوبه در کدام معابر مشهد است، اضافه می‌کند: در حال حاضر اولویت اجرای مصوبه با معابر اصلی که دارای بیشترین تخلف است، می‌باشد و پس از آن در دیگر معابر شهر اجرایی خواهد شد.
      سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد می‌گوید: همچنین این معضل در خیابان‌هایی مانند گاز و خرمشهر که محل استقرار نمایشگاه‌های خودرو است، بیداد می‌کند لذا جلساتی با اتحادیه مربوطه برگزار شده تا صنف خود را نسبت به این مصوبه آگاه کنند.


      توان پلیس راهور پاسخگو نیست
      اما رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی معتقد است باید برای این موضوع از سوی شهرداری فرهنگ‌سازی شود.
      سرهنگ حمیدرضا گرایلی با تاکید بر موضوع فرهنگسازی بیان می‌کند: آن چیزی که وظیفه نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی است برخورد با تخلفات از جمله پارک خودرو در پیاده‌روها است.
      وی تصریح می‌کند: در حال حاضر جریمه پارک خودرو در پیاده‌رو 40 هزار تومان است که این قانون هر روز با گشت‌زنی ماموران پلیس راهور برای خودروهای متخلف اعمال می‌شود.
      رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی ادامه می‌دهد: یکی از این موارد برخورد با پارک خودرو در پیاده‌ور در معابری که دارای نمایشگاه اتومبیل است، می‌باشد که در این راستا طرح‌های انضباطی از سوی پلیس راهور اجرا می‌شود.
      سرهنگ گرایلی تصریح می‌کند: به عنوان مثال در هفته اخیر طرح انضباط ترافیکی و برخورد قانونی با پارک خودرو در پیاده‌رو در بولوار معلم اجرا شد.
      وی بیان می‌کند: متاسفانه مبلغ جریمه بازدارنده نیست و از طرفی اتومبیل‌های نمایشگاه که در پیاده‌رو پارک می‌کنند مالک آن نمایشگاه‌دار نیست بنابراین جریمه‌ای که اعمال می‌شود برای خودرو ثبت می‌شود.
      رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی اما تعداد عوامل راهور را برای برخورد با این تخلف کافی نمی‌داند و در این خصوص می‌گوید: متاسفانه پلیس راهور نیز نمی‌تواند از تمام نیروهای خود را برای برخورد با متخلفان پارک خودرو استفاده کند بنابراین باید با هم‌افزایی بین شهرداری و پلیس راهور با این تخلف برخورد شود.
      سرهنگ گرایلی ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد باید با این تخلف از طریق سد معبر اقدام کند که اخیرا نیز مصوبه‌ای جدید در شورای اسلامی شهر مشهد برای این موضوع تصویب شد.
      وی معتقد است اگر قرار است که این تخلف کم‌رنگتر شود باید عوامل ذیربط مانند شهرداری، پلیس راهور، اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه مربوطه نمایشگاه‌داران پای کار بیایند.
      رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی در خصوص تخلف پارک خودرو در معابر فرعی نیز می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها چند خودرو دارند و از طرفی ظرفیت پارکینگ به اندازه کافی نیست لذا شاهد پارک خودرو در پیاده‌روها به صورت عمودی هستیم.
      سرهنگ گرایلی تصریح می‌کند: با این وجود باید فرهنگ‌سازی شود که پیاده‌رو محل عبور عابر پیاده است و تجاوز به حریم آن حق‌الناس و رعایت نکردن حقوق شهروندی است.
      اجرای مصوبه در کنار فرهنگ‌سازی، می‌تواند عاملی بازدارنده برای این تخلف باشد
      در ادامه رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست، بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر مشهد معتقد است که اعمال جریمه جدید به همراه فرهنگ‌سازی می‌تواند عاملی بازدارنده برای وقوع این تخلف باشد.
      غلامحسین صاحبی بیان می‌کند: متاسفانه یکی از مشکلات و معضلات بزرگ شهر مشهد نبود فرهنگسازی در حوزه ترافیک است.
      وی اضافه می‌کند: در حال حاضر شهر مشهد در حوزه ترافیک از یک به هر ریختگی رنج می‌برد و حجم نیروهای پلیس راهور نیز پاسخگویی این موضوع نیست.
      عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح می‌کند: در این میان پارک خودرو در پیاده‌روها به یکی از معضلات ترافیکی شهر تبدیل شده که روز به روز هم در حال گسترش است.
      صاحبی اضافه می‌کند: این تخلف در کنار اینکه برای عابران پیاده مشکل‌ساز است، معضلاتی را نیز برای افراد کم‌توان جسمی و سالمندان ایجاد کرده است.
      رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می‌دهد: در کنار آن تخلف برخی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در معابر مشهد در خصوص پارک خودرو در پیاده‌روها نیز مشکل‌آفرین شده است.
      عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سوال که آیا جریمه 100 هزار تومانی می‌تواند عاملی بازدارنده برای این تخلف باشد، می‌گوید: در صورتی که این مصوبه اجرایی شود در کنار فرهنگ‌سازی، می‌تواند عاملی بازدارنده برای این تخلف باشد.
      وی خاطرنشان می‌کند: این مصوبه برای کل معابر شهر مشهد است اما در مرحله اول در معابر اولویت‌دار اجرایی می‌شود و سپس به دیگر معابر خصوصا معابر فرعی گسترش خواهد یافت.
      صاحبی در پایان می‌گوید: قبل از اجرای این مصوبه شهرداری مشهد اطلاع‌رسانی‎های لازم را به شهروندان انجام خواهد داد.
      فرزانه نثاری
       

      تعداد بازدید: 613
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      1 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .